name | autoweek.cz

Přijedou nové Cobry a DeLoreany?

Přijedou nové Cobry a DeLoreany?

27.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po dlouhém jednání americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA vydal předběžné rozhodnutí pro výrobce malosériových vozidel umožňující jim vyrábět repliky automobilů, jejichž produkce skončila před minimálně 25 lety.
V doznívajících dnech Trumpovy administrativy a zhruba čtyři roky poté, co se to očekávalo, dokončila Národní správa bezpečnosti silničního provozu NHTSA 102stránkové rozhodnutí, které povolí výrobu replik klasických automobilů. Toto rozhodnutí umožní malosériovým výrobcům vozidel (LVVM) postavit a ve Spojených státech prodat až 325 replik automobilů ročně.
 
To znamená, že se společnosti jako DMC - což je nová společnost pod starým názvem - nebo Superformance mohou vrátit k práci na aktualizované verzi legendárního vozu DMC-12 či Cobry včetně kupé Daytona a mohou vznikat i unikáty jako Corvette Grand Sport nebo Cheetah.
 
Byla naděje, že nařízení začne platit do týdne od zveřejnění, jenže v prvních hodinách Bidenovy administrativy vstoupilo v platnost regulační zmrazení, které dalo novým vedoucím agentur šanci přezkoumat probíhající procesy. To může trvat týdny ale také měsíce.
 
Kongres přijal návrh zákona o snížení požadavků a byrokracie pro malovýrobce vozidel už v roce 2015 a nařídil NHTSA aby pravidla dokončila do konce roku 2016. Jenže agentura navrhované rozhodnutí konečně vydala až v lednu 2021. Je záhadou, proč NHTSA celý proces tak zdržela. President aftermarketové asociace SEMA Christopher J. Kersting nicméně uvedl: „Cestu se podařilo odblokovat. Společnosti budou moci najmout pracovníky, začít vyrábět potřebné díly a komponenty a vyrábět a prodávat automobily.“
 
Až dosud v USA existoval pouze jeden způsob výroby automobilů, jenž byl stejný pro malovýrobce jako pro General Motors, Ford, Fiat Chrysler Automobiles, Nissan, Toyotu, Volkswagen i další velké výrobce. Nyní tedy bude konečně možné koupit si kompletně smontovaná auta vyráběná maloobjemovými výrobci a nejen stavebnice.
 
Konečný návrh se zabývá všemi body, s nimiž se společnost SEMA a výrobci replik automobilů potýkali, například souhlas s tím, aby se spory o duševní vlastnictví řešily u soudu. NHTSA také souhlasila s 10% odchylkou v rozměrech vozidla a repliky nemusí být přesnými klony originálu až po lišty a jiné ozdobné díly. Motory lze použít pouze se současným schválením EPA, ale osvětlení, okna a některá opatření týkající se bezpečnostních pásů budou pokryta federálními normami pro motorová vozidla platnými v době výroby původního vozidla.
 
Potenciální malovýrobci se budou muset zaregistrovat u NHTSA a požádat o schválení Agenturu pro životní prostředí EPA. Pokud chtějí prodávat automobily v Kalifornii, tak také Kalifornskou radu pro čisté ovzduší CARB. Po odeslání informací a obrázku původních vozidel a replik do NHTSA má úřad 90 dní na posouzení žádosti. Nabýt zmrazení Bidenovou administrativou, mohly tedy nové repliky vyjet již v květnu.
 
Příznivci Návratu do budoucnosti se ovšem nového DMC-12 tak brzy nedočkají. Nestihlo se ani 40. výročí výroby prvního DeLoreanu (21. ledna). Viceprezident společnosti DMC James Espey totiž řekl, že neplánuje předávat dokumentaci dvěma federálním agenturám a Kalifornii dokud nedokončí novou pohonnou jednotku a nezajistí 5 až 10 milionů dolarů na financování výroby nového kupé z nerezové oceli. Není si totiž jistý, zda má smysl používat motor blízko konce své životnosti, takže obnovený DeLorean by mohl mít i elektrický pohon a nevyjede zřejmě dřív než za 18 měsíců.
 
Asociace SEMA uvedla, že nyní obrátí své úsilí na pohonné jednotky a bude se snažit přimět společnosti vyrábějící motory, aby je dodávaly jako kompletní sestavy nebo spolupracovali s malovýrobci. SEMA nechce, aby byli výrobci replik nuceni vyrábět vlastní motory plnící limity EPA jen proto, že dodavatelé motorů odmítají investovat peníze do zajištění vhodných pohonných jednotek.