příklad lobby stk v čr | Aktuality | autoweek.cz

Příklad lobby STK v ČR

Příklad lobby STK v ČR

09.11.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Majitelé STK v roce 2015 a 2016 usilovali o to, aby se zakázala samostatná pracoviště měření emisí v ČR. Zkreslili směrnici Evropské unie 45/2014, protože chtěli tedy vše mít v jednom domě, tedy měření emisí a STK hezky vedle sebe. Opravdu platíme za STK a měření emisí v ČR hodně?
Jediný výdělek STK je samotná kontrola a ta je regulovaná státem. Ti, co mají STK, si v současné době sami píší zákony na míru, takže jsme v začarovaném kruhu a nikdy konkurenci mít nebudeme. Dokonce si sami diktují ceny, které nejsou nijak regulovány ze strany státu! To znamená, že ceny porostou stále nahoru a občan je ten chudák, který toto „výpalné“ bude každé dva roky platit. Vše v rozhovoru pro ÚAMK podrobně popisuje odborník na problematiku měření emisí Libor Fleischhans.
 
Co by se vůbec mohlo stát?
„Dokonce chtěli zakázat opravy vozidel ve špatném stavu, což by mělo za následek linkové pracoviště a vydělávání peněz na páse v podstatě za nic.“
 
Tedy oni by dali jen razítko a?
„Ano, dát razítko, známku a vyinkasovat z každého cca 2000 Kč za tento úkon.“
 
Takže teoreticky by ta auta procházela ve stavu v jakém přijela?
„Prostě výpalné! Je to něco jako kdyby vám dal někdo dýchnout na alkohol, vy jste nenadýchal a on chtěl 500 Kč za to, že jste si dýchnul do jeho sáčku. Za to, že to mám v pořádku, bych platil 2000 Kč každé dva roky.“
 
Kolik zhruba by reálně mělo stát SME a STK aby byl i zisk?
„Reálně, když si vezmete, že dnes jsou emise dieselů téměř dvakrát dražší než u benzinového vozu, tak ve skutečnosti ty náklady jsou opačné, protože opacimetr není tak složitý, jako benzinový analyzátor. Cena emisí u benzinového vozu by mohla být zhruba 120 Kč a u naftového vozu cca 80 Kč. STK jako takové by mohlo stát 200 až 300 Kč. Ty aktuální ceny, které jsou nastaveny, jsou neúměrné tomu výkonu.“
 
Kolik stojí STK a SME v zahraničí?
Slovensko: STK 25 eur (650 Kč) + SME 22 eur (570 Kč) = 47 eur (1220 Kč)
Německo: STK + SME = 65 eur (1680 Kč)
Česká republika: STK 1000 Kč + SME 800 Kč = 1800 Kč
 
Jaké je řešení ÚAMK?
ÚAMK je pro to, aby se po vzoru ze zahraničí prováděly kontroly měření emisí a technického stavu vozidla i v rámci roční servisní prohlídky vozidla. Nevidíme totiž dlouhodobou udržitelnost současného stavu STK s vývojem moderních technologií v autoprůmyslu. Současný technik na STK nebo SME nemůže už z podstaty věci dopodrobna znát individuální technická řešení každého modelu vozu v ČR. Na to se speciálně školí týmy servisních techniků pro každou značku zvlášť. Navíc to bude motivovat servis uvést vozidlo do perfektního technického stavu, což se v drtivé většině na STK dnes neděje. Dle našeho návrhu a i návrhu odborníků z oboru by vlastník vozu ušetřil čas, peníze a stres.

Na celý rozhovor a další hodnocení směrnice 45/2014/EU se podívejte zde a zde.