prodej aut v evropě 2010: deformace šrotovným | Aktuality | autoweek.cz

Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným

Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným

15.01.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropský trh s osobními automobily má za sebou velmi neobvyklý rok. Prosincová i celoroční bilance prodeje osobních aut v Evropě jsou nadále deformovány nejrůznějšími akcemi na podporu prodeje.

Navzdory pokračující hospodářské krizi ke konci roku došlo k růstu zájmu kupujících o nová auta. Po dramatickém poklesu prodeje ve druhé polovině roku 2008 a v prvních měsících roku 2009 se v loňském druhém pololetí alespoň podle statistik prošly první registrace nových osobních aut výrazným oživením. Bylo to převážně v důsledku zavedení nejrůznějších podpor prodeje, zavedených ve 14 zemích, přičemž se to týkalo především těch s největšími trhy v Evropě.

Prosincový evropský trh se nakonec přehoupl přes hranici milionu prodaných vozů. Prodej osobních aut v Evropě v porovnání s rokem 2008 proto nakonec poklesl jen o 0,7 %. Z podrobnější analýzy vývoje ale vyplývají mnohé náznaky nejistoty v nejbližší budoucnosti.

Loňský rok skončil velmi dobrým výsledkem zejména v Itálii, Francii, Velké Británii a Španělsku. Jenže velký nárůst prodeje v porovnání s vrcholem krize v prosinci 2008 byl v těchto zemích vyvolán pokračováním šrotovacích prémií. Naopak její ukončení vyvolalo pokles prodeje v Německu. V zemích bez šrotovného, jako jsou Finsko nebo Dánsko, dokonce došlo k dalšímu dramatickému poklesu v porovnání s rokem 2008, stejně jako ve východní Evropě, kde rovněž většinou nebyly zavedeny šrotovací prémie.

„Výsledky posledního roku ukazují jak tyto akce provedly některé trhy tímto těžkým obdobím, jenže to nemusí nezbytně být příběhem se šťastným koncem,“ říká šéf konzultační a analytické agentury JATO David di Girolamo.

 

Kupující ve Francii během prosince využívali poslední šanci získat plnou hodnotu podpory ve výši 1000 eur, protože od ledna 2010 začne její postupné snižování zmenšením na 700 eur. Prosincové zvýšení prodeje ve Francii takřka o 50 % a ve Velké Británii o téměř 40 % způsobilo zvýšení prodeje v EU a zemích EFTA (European Free Trade Association) o 16 %.

V prosinci se v Evropě prodalo celkem 1 074 438 vozů, což bylo o 16,0 % více než v prosinci 2008. To ale není moc velký nárůst, protože výsledky z prosince 2008 už byly významně poznamenány prodejní krizí.V západní Evropě prodej v prosinci vzrostl o 19,3 %, takže překročil hranici jednoho milionu. Přitom největší evropský trh v Německu poklesl o 4,6 %. Toto snížení prodeje a pokles ve Švýcarsku, Finsku a Portugalsku (o plných 17,9 %) ale vyvážila plusová bilance v Itálii (+16,7 %), Španělsku (125,1 %), Velké Británii (+38,9 %) a Francii (+48,6 %).

Naopak ve východní Evropě pouze Česká republika a Slovinsko v prosinci vykázaly růst počtu registrací. Jenže v České republice je to do značné míry důsledkem změny odpisů DPH, zavedenému od dubna 2009. Jen malý pokles vykázal největší trh v regionu Polsko (-3,9 %). Celkově je prosincová bilance ve východní Evropě o 16,5 % horší než o rok dříve.

Celkově se tedy v Evropě během roku 2009 prodalo 14 481 545 osobních aut, což bylo jen o 1,6 % méně než v roce 2008, ale v porovnání s předkrizovým rokem 2007 to bylo o 9,5 % méně. V západní Evropě se prodalo přibližně stejně aut (+0,5 %) jako v roce 2008, ale o 7,9 % méně než v roce 2007. Ve východní Evropě prodej poklesl z 1 156 169 aut v roce 2008 na loňských 848 627 vozů, přičemž jen Česká republika (díky uvedené změně odpisů DPH) a Slovensko (vzhledem k použití šrotovného) vykázaly meziroční vzestup prodeje.

 

Prodej menších vozů s nízkými emisemi CO2, uměle podporovaný nejrůznějšími vládními aktivitami ve formě nejrůznějších šrotovacích prémií, dopomáhal v posledních měsících značkám jako Fiat, Ford a Volkswagen.

Posilování francouzského trhu přineslo posílení podílu francouzských společností Renault a PSA/Peugeot-Citroen na evropském trhu o 3,5 %. Renaultu prosincové zvýšení prodeje dopomohlo stabilizovat prodej za celý rok na úrovni 1,1 milionu vozů. Podobně alianční partner Renaultu Nissan, pro nějž je hlavním evropským trhem Velká Británie, během stejného období svůj prodej takřka zdvojnásobil.

Velký skok ve statistice prodeje zaznamenala i společnost Jaguar Land Rover, patřící indické společnosti Tata Motors. Obě exkluzivní anglické značky v součtu vykázaly více než 50% nárůst prodeje vyvolaný oživením na domácím britském trhu. Meziroční srovnání prodeje obou značek je zkresleno skutečností, že do května 2008 se jejich bilance připočítávala k Ford Motor.

Fiat po letech problémů v prosinci nadále posílil své postavení celkově o 23 %. Zásluhu na tom má jednak opět šrotovným posílený prodej na domácím italském trhu o 17 %, ale i růst zájmu evropských zákazníků o malá auta motivovaný podmínkami šrotovacích prémií. To pomáhalo zvyšovat prodej modelů Fiat Punto a 500. Fiat má v Evropě výjimečné postavení, protože na domácím trhu zaujímá více než 30 % podílu na trhu. Šrotovné v Itálii skončilo v prosinci, ale vláda jedná o jeho novém zavedení od poloviny února pro posílení prodeje nízkoemisních aut, což mj. přineslo zvýšení prodeje aut na CNG o 70 %. V Itálii v lednu 2009 prodej nových aut poklesl o 33 % oproti poklesu v prosinci 2008 o 13,3 %. Zavedením šrotovného prodej v Itálii vzrostl natolik, že celoroční bilance je takřka vyrovnaná, přičemž v prosinci 2009 se prodalo o 16,7 % aut více než o rok dříve. President Fiatu Sergio Marchionne odhaduje, že nebýt šrotovného, prodej v Itálii by nedosáhl hodnoty 2,16 milionu aut ale jen 1,7 milionu.

Naopak koncern Volkswagen v prosinci vykázal zvýšení prodeje jen o 2,2 %, což je následkem zářijového ukončení podpory trhu v Německu. Po ukončení vyplácení šrotovací prémie ve výši 2500 eur v Německu ještě během října a listopadu doznívaly její důsledky v posílení registracích u aut koupených dříve ale registrovaných později.

Pokud hledáme skutečné vítěze loňského roku, pak jím nesporně byl Hyundai, který vykázal meziroční růst o 26,6 %, což je dobrou zprávou i pro český automobilový průmysl. Třetina z jeho 341 837 prodaných aut totiž byla vyrobena v České republice. Růst prodeje na evropských trzích vykázala i největší česká automobilka Škoda Auto o 4,1 %.

Největší růst prodeje v loňském roce vykázala rumunská automobilka Dacia – o 29,2 %. Prodejem 237 912 aut se tak významnou měrou zasloužila o celkově kladnou bilanci společnosti Renault na evropském trhu.

 

Prosincové bestsellery v Evropě

1. Volkswagen Golf 38 394 +9,4 %

2. Ford Fiesta 34 222 +43,2 %

3. Peugeot 207 27 432 +15,5 %

4. Renault Clio 27 145 +57,4 %

5. Volkswagen Polo 24 452 +19,7 %

6. Opel/Vauxhall Corsa 24 012 -9,4 %

7. Ford Focus 22 044 +8,5 %

8. Fiat Panda 21 695 +50,9 %

9. Fiat Punto 21 595 +34,9 %

10. Opel/Vauxhall Astra 20 892 -1,1 %

 

Nejprodávanější auta v Evropě v posledních deseti letech

2009 Volkswagen Golf
2008 Volkswagen Golf
2007 Peugeot 207
2006 Opel/Vauxhall Astra
2005 Opel/Vauxhall Astra
2004 Volkswagen Golf
2003 Peugeot 206
2002 Peugeot 206
2001 Volkswagen Golf
2000 Volkswagen Golf

 

Data podle ACEA a JATO, grafy ACEA.

 

  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným
  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným
  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným
  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným
  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným
  • Prodej aut v Evropě 2010: deformace šrotovným