name | autoweek.cz

Prodej aut v lednu v Evropě překonal milionovou hranici

Prodej aut v lednu v Evropě překonal milionovou hranici

22.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V porovnání s loňským leden vzrostlo prodej nových osobních aut v zemích EU o 12,9 %. Je to ale především důsledek pokračování akcí na podporu prodeje v některých západoevropských zemích.

Lednový prodej sice vypadá v porovnání s rokem 2009 nadějně, nicméně je o plných 17,8 % menší než v lednu 2008. Přitom jediným významným evropským trhem hlásícím pokles registrací proti loňskému lednu je Německo (o 4,3 %). Země střední a východní Evropy vesměs k podpoře prodeje nepřikročily a stále zde není ani náznak zlepšení (nárůst v České republice je samozřejmě důsledkem loňského čekání na změnu odpočtu DPH, ke které došlo v dubnu). Největší propad zaznamenalo Rumunsko (-84,6 %).

Podpory trhu, pokračující ve Francii, Španělsku, Itálii a Velké Británii, nejvíce prospěly Renaultu vč. Dacie, ale v navyšování podílu pokračují i Fiat, Hyundai a Kia. Fiat se dokonce po letech bojů s problémy opět propracoval mezi pětici nejprodávanějších značek. Přes mediální problémy přenášené z USA Toyota zvýšila prodej o 12,4 %, což znamená růst srovnatelný s růstem trhu.

Mezi jednotlivými modely vykázaly dva nejprodávanější, Volkswagen Golf a Ford Fiesta, výrazný růst počtu registrací o 19,8 resp. 21,4 %. Největší nárůst ale díky výše uvedené podpoře trhu v některých zemích vykázal Renault Clio (o 90,3 %), nicméně velmi dobře si vedl i nový Volkswagen Polo (+71,5 %).