name | autoweek.cz

Prodej automobilů v Německu a Španělsku vede k optimismu

Prodej automobilů v Německu a Španělsku vede k optimismu

03.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V dubnu prodej automobilů v Německu a Španělsku rostl, což podle analytiků naznačuje, že propad automobilového průmyslu by se mohl brzy zastavit. Jenže prodej ve Španělsku podporují slevy a v Německu jde o efekt vyvolaný kalendářem.

Prodej nových aut ve Španělsku se zvýšil o 11 %, zatímco počet registrací v Německu, největším trhu v rámci regionu, se za posledních šest měsíců poprvé zvýšil. Ve Francii se pokles prodeje v dubnu zpomalil na 5 % ze 16 % v březnu. Také v Itálii zavládl opatrný optimismus v souvislosti s ukončením politické nejistoty, nicméně obavy prodejců se prohloubily, protože minulý měsíc zde prodej klesl o 11 %.

Německá asociace dovozců automobilů VDIK uvedla, že dubnovému vzestupu pomohl 5% nárůst poptávky od soukromých zákazníků ve srovnání s březnem. Asociace sleduje známky toho, že se upevňuje důvěra spotřebitelů. „To by mohlo znamenat začátek dlouho očekávané stabilizace,“ uvedl mluvčí asociace.

Evropská dluhová krize a rekordní nezaměstnanost v kombinaci s vládními úspornými opatřeními vedly k nejdelšímu a nejhlubšímu propadu v automobilovém odvětví v nedávné minulosti. Evropské automobilky předpovídají, že prodej v roce 2013 zaznamená pokles o 5 % a hledají náznaky toho, že v druhém polovině roku se trh vzpamatuje.

Automobilky na evropském automobilovém trhu čelí trvalému propadu, neboť spotřebitelé odkládají nové koupě až na dobu, kdy dojde ke zlepšení ekonomiky. Automobilky sledují evropské trhy a úpěnlivě hledají náznaky zotavení, které očekávají později v tomto roce. Řada z nich založila své strategie obnovy na tom, že evropský trh za celý rok 2013 neklesne o více než 5 %. Vede je k tomu i porovnání se slabou druhou polovinou roku 2012. „Kdy se dotkneme dna? Tento měsíc to ještě nebude,“ sdělil analytik David Arnold z Credit Suisse investorům.

Německý trh s novými automobily se v dubnu vrátil k mírnému růstu, neboť vzrostl prodej soukromým zákazníkům a měsíc měl o jeden pracovní den více než loňský duben. Registrace osobních automobilů podle údajů vládního dopravního úřadu KBA vzrostly o 3,8 % na 284 444 vozů. Nárůst přišel po 17% březnovém poklesu. Podle presidenta asociace dovozců automobilů KBA Volkera Langa spotřebitelé znovu získávají větší důvěru k velkým nákupům, což dává naději, že během zbytku roku by se prodej mohl zotavit.

Soukromé nákupy se podílely na téměř 40 % registrací. Prodej SUV a crossoverů v dubnu silně rostl - o 15 %. Naopak prodej vozů střední třídy poklesl o 7 %.

Agentura Morgan Stanley uvedla, že dubnová data zmírní obavy z neustálého poklesu německého trhu. V dubnu její analytici očekávali 7% pokles. Březnová a dubnová data podle agentury Morgan Stanley naznačují celoroční počet 3,1 milionů prodaných automobilů. Počet registrací za první čtyři měsíce klesl o 9 % na 960 000 vozů, což je nejnižší úroveň od roku 2010.

Dubnový vzestup prodeje mohl být způsoben špatným počasím v březnu, které vedlo k přesunu poptávky na další měsíc. Navíc je třeba připomenout, že Velikonoce, které mnoho Němců využívá k týdenní dovolené, letos připadly na konec března, zatímco vloni na začátek dubna. Porovnání obou měsíců s loňským rokem proto může být matoucí. Letošní březen tedy možná nebyl zase tak hrozný a naopak duben možná není zase tak skvělý, jak by se podle čísel mohlo zdát. O tom, zda optimismus současný optimismus není jen důsledkem pohybu v kalendáři, se přesvědčíme až za měsíc.

Většina největších automobilek minulý měsíc zaznamenala nárůst registrací. Prodej značky Volkswagen, jenž má se 22 % největší podíl na trhu, se zvýšil o 4 %, prodej Opelu vzrostl o 7 % a počet registrací Fordu vzrostl o 6 %. Pokles zaznamenaly značky BMW (-10,2 %), Mini (-18,3 %) a Smart (-12,1 %), ale hlavně Citroen (-16,7 %) a Peugeot (-22,5 %).

Také ve Španělsku v dubnu prodej osobních aut meziročně vzrostl, a to o 11 % na 62 317 vozů. Vzestup je prvním zvýšením prodeje od srpna 2012. Podpořil jej větší počet pracovních dní, program prodejních slev a vládní program dotací podporující prodej automobilů soukromníkům. Za první čtyři měsíce prodej podle asociace automobilek Anfac klesl o 7 %.

Prodej nových automobilů v Itálii, zasažené recesí, klesl podle ministerstva dopravy v dubnu meziročně klesl o 11 % na 116 209 vozů, zatímco v březnu to bylo o 5 %. Od počátku roku dosahuje meziroční pokles 20 %. V současné době se předpokládá, že v Itálii se v roce 2013 prodá asi 1,3 milionů vozů. Itálie se nachází v recesi dva roky. Tržní podíl Fiatu byl podle výpočtu agentury Reuters v dubnu 30,2 % a v březnu 28,75 %.

Pokles prodeje automobilů ve Francii se v dubnu zpomalil na 5,2 %, což zvětšuje naděje, že i zde se poptávka po automobilech může stabilizovat. Počet dubnových registrací podle asociace automobilového průmyslu CCFA klesl na 157 859 vozů oproti 166 552 vozům o rok dříve. Prodej za první čtyři měsíce klesl o 12,3 %. Po 16,4% březnovém poklesu se tedy pokles poptávky zmírnil. Jeden prodejní den v dubnu navíc ale zakrývá větší pokles - při korekci vlivu kalendáře se prodej propadl o 9,7 %. Nicméně poprvé za šest měsíců došlo k poklesu menšímu než o 10 %.

Automobilka PSA/Peugeot-Citroen v dubnu přišla o větší tržní podíl, neboť vykázala pokles  o 12 %. Skupina Renault překonala své konkurenty menším poklesem 3 %. Pokles prodeje značky Renault o 7,5 % opět vyvažovala značka Dacia svým 19% růstem. Skupina Volkswagen se vzepřela poklesu díky nárůstu o 4 %. Značky Hyundai a Kia zaznamenaly společný nárůst dokonce o 17%. Naopak prodej Fordu klesl o 17 %, prodej GM o 19 %, kdy Opel klesl o 2 % a Chevrolet o 48 %.