name | autoweek.cz

Prodej elektromobilů v Evropě vzrostl desetkrát

Prodej elektromobilů v Evropě vzrostl desetkrát

03.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektromobilů jsou plná média. Na autosalonu ve Frankfurtu je kromě korejských automobilek vystavoval každý. Během letošního prvního pololetí se prodej automobilů s elektrickým pohonem v Evropě zvýšil 10,3x - na zanedbatelných  5222 vozů.

Podle statistik JATO Dynamics se v prvním pololetí prodej elektrických automobilů v Evropě zvýšil v 15 trzích eurozóny z 507 na 5222 vozů, tedy více než na desetinásobek. Podíl ekologicky šetrných vozů na evropském trhu letos představuje bezvýznamných 0,07 % oproti loňským 0,01 %. V mnoha evropských zemích byly zavedeny vládní programy na podporu prodeje vozidel s elektrickým pohonem, ale ukazuje se, že zatím nemají přímý vliv na jejich prodej. Většinou se jedná o daňové úlevy, někde též o nákupní prémie.

V prvním pololetí žebříček prodeje napájených ze zásuvky vedlo Německo (1020 vozů), a to i přesto, že dotace jsou zde jedny z nejnižších z celé Evropy (380 eur). Naopak dánská vláda dotuje prodej elektrického vozu rekordními 20 588 eury, ale prodalo se tam pouze 283 elektromobilů.

Dotace na koupi elektrického vozu jsou téměř totožné ve Španělsku (6500 eur) a Velké Británii (6400 eur). Prodejní výsledek se ale téměř pětkrát liší - 599 vozů ve Velké Británii ale jen 122 ve Španělsku. O něco méně vozů se prodalo ve Švýcarsku, 111 vozů, ačkoli vládní dotace tam je jen 470 eur.

Na třetím místě je Norsko (850 vozů), kde je podíl elektrických vozů na trhu ze všech evropských zemí největší - 1,23 %.

Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě se v prvním pololetí stalo Mitsubishi i-MiEV (titulní foto) s prodejem 1750 kusů. Následují jej Peugeot i0n (961 kusů) a Citroen C-Zéro (957 vozů), což jsou v podstatě klony vozu i-MiEV. Mitsubishi tedy celkem do Evropy dodalo 3668 vozidel, což představuje plných 70 % všech nově registrovaných elektromobilů.

Podle analytiků z agentury JATO Dynamics jsou vládní programy na podporu prodeje elektromobility neúčinné kvůli vysoké ceně těchto vozidel. Prodej elektrických automobilů současně závisí na takových faktorech, jako je úroveň příjmu populace, míra používání automobilů, geografie měst a především úroveň rozvoje infrastruktury dobíjecích stanic v regionu. K místním faktorům patří i možnost využívat jízdní pruhy pro autobusy a volné parkování v centru Osla nebo výjimka z placení mýta za vjezd do centra Londýna.

JATO Dynamics předpovídá, že s růstem trhu elektrických automobilů se rovněž zvýší význam vládních pobídek pro jejich koupi. V současné době nebývají ani velké dotace směřovány na většinu koncových uživatelů.

Automobilky by podle JATO měly lépe vnímat faktory z reálného světa, aby lépe oslovovaly zákazníky a dosáhly růstu prodeje.

 

Prodej elektromobilů v Evropě (první polovina roku 2011)

V závorkách jsou uvedeny dotace či daňové úlevy v eurech

1. Německo - 1020 (380)

2. Francie - 953 (5000)

3. Norsko - 850 (17 524)

4. Velká Británie - 599 (6400)

5. Rakousko - 347 (2571)

6. Dánsko - 283 (20 588)

7. Nizozemí - 269 (4936)

8. Španělsko - 122 (6500)

9. Švédsko - 111 (470)

10. Itálie - 103 (1200)

11. Portugalsko - 93 (9442)

12. Belgie - 85 (10907)

13. Česká republika - 43 (271)

14. Irsko - 36 (5000)

15. Rumunsko - 2 (3700)

Celkem - 5222

Dotace uvádějí maximu dosažitelné na jednotlivých trzích. Není zahrnut prodej užitkových vozidel.

Zdroj JATO Dynamics