name | autoweek.cz

Prodej nových automobilů ve světě

Prodej nových automobilů ve světě

13.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový trh v Číně dramaticky zpomalil tempo růstu a v Japonsku se stalo něco nevídaného - dovoz vzrostl o 22 % a podíl zahraničních značek byl nejvyšší v dosud zaznamenané historii. Mírné zpomalení růstu zaznamenali i v Rusku a Indii.

Po raketovém růstu prodeje o 32 % v  roce 2010 a 52 % roku 2009 si čínský trh dal v loňském roce odpočinkovou pauzu. Prodej automobilů v Číně loni totiž dosáhl na tamní poměry jen nepatrného přírůstku 2,45 %. Prodalo se celkem 18,5 milionu vozidel včetně osobních aut, nákladních automobilů a autobusů. Podle Čínské asociace automobilek CAAM to byl nejpomalejší růst za 13 let.
Počet vyrobených vozů rostl ještě pomaleji. V roce 2011 vzrostla výroba oproti předchozímu roku jen o 0,84 % na 18,42 milionu vozů. Čína však nadále zůstává největším automobilovým trhem na světě a zemí, která vyrábí nejvíce automobilů. Tempo růstu prodeje v Číně až dosud vždy překonávalo USA. Prodej lehkých vozidel se v USA v roce 2011 zvýšil o téměř 1,19 milionů na 12,8 milionů. Letošní dodávky mohou v USA podle většinového odhadu vzrůst o 5,6 % na 13,5 milionů vozů.
Prodej komerčních automobilů, tedy kategorie, do níž se řadí autobusy a nákladní automobily, meziročně klesl o 6,31 % na 4,03 milionu vozů, přičemž jejich výroby klesla o 9,94 %. V průběhu letošního roku budeme se zájmem sledovat vývoj v tomto jinak nudném segmentu. Pokles prodeje komerčních vozidel se totiž obvykle považuje za indikátor zhoršujícího se vývoje ekonomiky.
Loni se v Číně prodalo 14,47 milionu osobních automobilů, což představovalo nárůst o 5,19 %. K růstu došlo pouze u segmentu SUV o 20,19 % a segmentu MPV o 11,74 %.
Pokles prodeje souvisí s tím, že vláda ukončila podpůrná opatření, která zemi pomohla přestihnout Spojené státy, takže se ekonomická expanze zpomalila. Vyšší úrokové míry a omezení prodeje nových vozidel v Pekingu rovněž působily negativně na prodej. Hustota dopravy a zhoršující se znečištění vedly loni městskou úřady v Pekingu k uvalení kvóty na nová vozidla a poznávací značky se rozdělovaly každý měsíc formou loterie. Očekává se, že opatření omezující prodej a jízdu automobilů zavedou i další města. Uvedl to Shi Jianhua, zástupce generálního tajemníka průmyslové skupiny, s tím, že zpomalení investic do základního jmění může podkopat poptávku po komerčních vozidlech.
U automobilky Honda Motor nepříznivý vývoj v Číně spolu přerušením dodávek kvůli zemětřesení v Japonsku a záplavám v Thajsku vedlo k prvnímu meziročnímu poklesu prodeje v této zemi. Její dodávky v roce 2011 klesly o 4,5 % na 617 764 vozů.
Největší asijská automobilka Toyota Motor uvedla, že prodej jejích vozů v Číně v loni rostl nejpomaleji od roku 2004 a zvýšil se jen o 4 % na 883 000 vozidel.
Největší propad v prodeji podle CAAM zaznamenaly místní automobilky jako Chongqing Changan Automobile, BYD a Chery Automobile.
Největší zahraniční automobilka v Číně GM ale v loňském roce zvýšila prodej v zemi o 8,3 % na rekordních 2,55 milionů vozidel, což jí pomohlo opětovně získat prvenství v globálním prodeji 18 měsíců poté, co prošla bankrotem.
Volkswagen Group zvýšila prodej o 18 % na 2,26 milionu vozů. Čína je tak pro Volkswagen, ale i jeho značky Audi, Škoda a Lamborghini největším světovým trhem. Značka Volkswagen prodala 1,72 milionu vozů, tedy o 14 % víc než roku 2010. Představovalo to 34 % jejího celosvětového prodeje, který předběžně dosáhl 5,1 milionu aut. Audi zvýšilo prodej o 37 % na 313 000 vozů. Škoda si v Číně připsala 220 100 dodaných vozů, Bentley 1780 aut a Lamborghini 403 kusů. Volkswagen má v Číně partnery ve společnostech FAW a SAIC a připravuje se otevřít v zemi už sedmou továrnu.
Ford Motor, jenž spolu se svými partnery otvírá v Číně čtyři nové továrny, uvádí, že jeho prodej vzrostl o 7 % na 519 390 vozů. Podpořil jej zejména prodej sedanu Mondeo a hatchbacku Focus.
HDP Číny ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostlo o 9,1 %. Tempo růstu HDP by se podle Citigroup ve čtvrtém čtvrtletí mohlo snížit na 8,5 %. Růst poptávky po osobních automobilech v Číně se podle CAAM v tomto roce zrychlí na asi 9,5 %, takže vzroste na 15,87 milionu vozů. Vývoz automobilů se má zvýšit o 25 až 30 % na 1,1 milionu vozů. V letošním roce by podle odhadů poptávka po všech automobilech měla vzrůst o zhruba 8 %.
Minulý měsíc Čína sdělila, že k 30. lednu ukončí sedmiletou politiku zaměřenou na podporu zahraničních investic v automobilovém průmyslu, aby umožnila jeho „zdravý vývoj“. Oznámení přišlo dva týdny poté, co bylo oznámeno, že na některá vozidla dovážená z USA bude uvaleno antidumpingové clo jako reakce na neúspěšné zablokování amerického celního tarifu na čínské pneumatiky.
V roce 2011 se v čínském automobilovém průmyslu poprvé objevila nadvýroba a podle zprávy Mizuho Securities Asia se pravděpodobně bude ze 30 % zhoršovat každý rok až do roku 2015. Výrobní kapacita v automobilovém průmyslu v zemi pravděpodobně vzroste o 15 % v roce 2012 a o 20 % v roce 2013. Podle zprávy tak produkce předstihne odhadovaný 4% roční nárůst poptávky.

Japonci podle Japonské asociace prodejců automobilů JAIA v prosinci koupili 221 960 automobilů, zatímco o rok dříve to bylo 179 666 vozů. Japonský domácí prodej nových osobních automobilů, nákladních automobilů a autobusů se v porovnání s prosincem 2010 vzrostl o 23,5 %. Za kalendářní rok se v Japonsku celkem prodalo 2,69 milionů vozidel, což je pokles o 16,7 %.
Údaje prodeji miniautomobilů a malých užitkových automobilů řazených do kategorie kei poskytuje Japonská asociace miniautomobilů. V prosinci se prodalo 127 246 vozů kategorie kei, což oproti prosinci 2010 znamenalo nárůst o 17,6 %. Za kalendářní rok se prodalo 1,52 milionů vozů kei, což byl pokles o 11,9 %.
Dovoz do údajně nedobytného Japonska sledovala další skupina - Japonská asociace dovozců automobilů JAIA. Zásluhou nedostatku domácích automobilů a silného jenu Japonci v roce 2011 nakoupili o 22,5 % více dovážených automobilů než o rok dříve. Celkem se prodalo 275 644 zahraničních automobilů, které získaly na trhu podíl 10.3 %.
\"Prodej dovážených aut poprvé od roku 1966, kdy se začaly pořizovat záznamy, přesáhl 10 %,\" sdělil agentuře Nikkei úředník z asociace JAIA. Japonské automobilky se připojily k dovoznímu boji.
Myslíte, že růst prodeje dovážených aut znamenal posilování pozice zahraničních značek na japonském trhu? Ne tak docela. Nissan totiž do Japonska dovezl 50 269 automobilů, což znamenalo nárůst o 86 %. Postaral se o to výhradně dovoz minivozu March (v Evropě Micra) z Thajska. Nissan výrobu modelu March/Micra přesunul z Oppamy do Japonska počátkem roku 2010 nejen v reakci na posilování jenu, ale také proto, aby ušetřil za dopravu komponent od subdodavatelů. Podle šéfa Nissanu Carlose Ghosna bude přesun výroby mimo Japonsko pokračovat i v budoucnu.
Druhým největším japonským dovozcem byla Toyota s 15 377 vozy a navýšením o 5,5 %. Celkem japonské automobilky ve snaze zacelit výpadky místní výroby do země dovezly 69 787 vozů, což znamenalo meziroční navýšení o 62,3 %.
Ale prodej zahraničních automobilek v roce 2011 v Japonsku skutečně vzrostl, a to o 13,1 % na 205 857 vozů, takže dosáhl rekordního podílu 7,7 % na trhu. Největším japonským dovozcem mezi zahraničními značkami zůstává Volkswagen Group, jež zvýšila svou vedoucí pozicí o 13 % na 72 028 vozů.
Dovoz na japonský trh vedl Volkswagen s 50 635 vozy, kdy zaznamenal nárůst o 8,4 % oproti předchozímu roku. Po Volkswagenu následují BMW, jehož dovoz vzrostl o 5,5 % na 34 195 vozů, a Daimler. Díky rozsáhlému prodeji vozů Jeep vzrostl i prodej skupiny Fiat-Chrysler.

V Rusku bylo dodáno 2,8 milionu vozidel, což znamenalo meziroční nárůst o 12 %, tedy zpomalení růstu proti 39 % vykázaným o rok dříve. Osobních a lehkých užitkových vozů se prodalo 2,65 milionu po prosincovém prodeji 251 400 vozů, znamenajícím zvýšení o 23 %.
Rusko se díky tomu stalo největším evropským trhem.
\"Je jasné, že rok 2012 bude poznamenán globálním vývojem finanční situace, ale základní ingredience pro pokračování růstu zůstávají nezměněné - nízká úroveň motorizace, stáří provozovaných vozidel a velký potenciál, stejně jako investiční aktivity,\" říká šéf moskevské asociace AEB David Thomas.
Nejúspěšnější značkou opět byla Lada s 578 387 vozy, tedy nárůstem o 11 %, následovaný Chevroletem se 173 484 vozy (+49 %), Hyundaiem se 163 447 auty (+88 %), Renaultem se 154 734 vozy (+60 %), Kiou se 152 873 vozy (+47 %) a Nissanem se 138 827 vozy (+74 %). Z ruských automobilek dodal GAZ 89 773 vozů (+17 %) a UAZ 57 148 vozů (+17 %).
Dominantní postavení tedy zaujímá skupina AvtoVAZ-Renault-Nissan s tržním podílem 33 %.

 

V Indii se v prosinci 2011 prodalo 281 758 aut, což bylo o 10,2 % více než v prosinci 2010, ale současně šlo o menší nárůst než v listopadu o 1,5 %. Celkem se za celý rok v Indii prodalo 3 299 439 automobilů, což znamená nárůst o 8,6 % proti roku 2010. Dominantní postavení i nadále zaujímá automobilka Maruti Suzuki. Ta prodejem 997 281 vozů získala podíl na trhu 30,2 %.