name | autoweek.cz

Prodej v dubnu v EU stagnoval

Prodej v dubnu v EU stagnoval

20.05.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Registrace nových osobních automobilů v Evropě během dubna klesly o 7,4 %, takže k jarnímu nárůstu nedošlo.

Registrace nových osobních automobilů v Evropě v dubnu klesly o 7,4 % v porovnání s loňským dubnem. Za první čtyři měsíce roku 2010 oproti stejnému období  v loňském roce nicméně trh zaznamenal nárůst o 4,8 %. Ve srovnáním se stejným obdobím v roce 2008 se ovšem jedná o pokles o 11.6 %.

Snížení počtu dubnových registrací, který je prvním poklesem za deset měsíců, je spojován s navýšením počtu registrací v minulém roce, kdy řada trhů těžila z výhod plynoucích z pobídek při obnově vozových parků. Ve srovnání s vzestupným trendem v březnu je zřejmé, že klíčové evropské trhy začínají pociťovat následky ukončení programů na podporu prodeje. Vprvních měsících tohoto roku vládní podpora skončila nebo zeslábla a přitom je ekonomická situace i nadále složitá.

V EU bylo v dubnu podle ACEA registrováno celkem 1 134 701 nových vozů. Mezi největšími trhy zaznamenalo nejvyšší prodej Německo (259 414 vozů), třebaže počet nových registrací zde poklesl nejvíce  (-31,7 %). K ochlazení poptávky zde došlo v souvislosti s podzimním ukončením programu šrotovného, je Německo.

Z dalších zemí se do záporných čísel dostal zejména měsíční prodej v Itálii (-15,7 %), neboť vypršela lhůta pro prodej se státní pobídkou. Před pouhým v měsícem, v březnu 2010, bylo v Itálii registrováno 258 821 nových prodejů, což bylo o 62 % více než v dubnu. Nízký dubnový prodej má rovněž vliv na meziroční srovnání italského trhu v porovnání s rokem 2009, který nyní dosahuje 13,2 % oproti 23,3 % rok před březnem 2010.

Český trh (-13,2 %) poskytl první reálné meziroční srovnání po zavedení loňských změn v odepisování DPH. Meziroční prodej na českém trhu je ovšem dán i loňským čekáním s koupí nového auta až na možnost odpisu DPH, což vedlo ke skokovému růstu prodeje v dubnu 2009.

Dále co do rozsahu poklesu následovaly Polsko (-11,9 %) a Rakousko (-11,6 %). K největšímu propadu prodeje ale došlo v Bulharsku (-50,8 %).

Naopak k trhům, které zaznamenaly zvýšení prodeje patří Francie (1,9 %), Velká Británie (11,5 %), Belgie (20,3 %) a Španělsko (39,3 %).

Za první čtyři měsíce bylo v EU registrováno celkem 4 809 647 nových osobních automobilů, což je nárůst 4,8 % v srovnání se stejným obdobím v loňském roce. Největším evropským trhem zůstává Německo. Nyní však v meziročním srovnáním s rokem 2009 propadl o 25,5 %.

Řada větších trhů zaznamenala nárůst registrací od 7,5 % v Rakousku až po 12,9 % ve Francii, 13,4 % v Itálii, 23,9 % ve Velké Británii, 43,2 % ve Španělsku a 59,1 % v Portugalsku. Z velkých trhů k poklesu došlo v Polsku (-10,5 %).

David Di Girolamo, ředitel firmy JATO Consult, situaci komentuje takto: \"Tento vývoj byl nevyhnutelný. Některé velké trhy, které již nemohou využívat pobídek v podobě šrotovného, zaživají méně příznivé období. Dopad na celkový evropský prodej nových automobilů je zřejmý a nyní se projeví, do jaké míry byl prodej v Evropě podpořen šrotovným. Z širšího ekonomického hlediska je pravděpodobné, že nejistota v eurozóně v příštích měsících nepodnítí poptávku zákazníků. Očekáváme proto, že kombinace těchto faktorů povede k dalšímu poklesu v celkovém prodeji nových automobilů.\"

 

Značky

Navzdory poklesu německého trhu se Volkswagen znovu vrátil na nejvyšší příčku v tabulce nejprodávanějších automobilů. Největšími vítězi v dubnovém prodeji se staly Renault a Peugeot. Francouzské značky si vedly dobře na nadále rostoucím domácím trhu a ve Španělsku. Stoupající prodej těchto značek vyniká zejména na pozadí poměrné špatné výkonnosti klíčových rivalů, z nichž jsou mnozí závislí na prodeji v Německu, Itálii a Velké Británii. Největší obětí v rámci přesunů v tabulce se stal Ford, který v dubnovém prodeji klesl na čtvrté místo, třebaže v meziročním srovnání si udržel druhou pozici.

 

Modely

K úspěchu Renaultu přispěl zejména prodej modelu Clio, který se zvýšil zejména ve Francii (až 63,7 %), třebaže také Mégane vykázal silný prodej na sekundárních západoevropských trzích, jako je Belgie. Konkurenční Peugeot si rovněž vedl velmi dobře na domácím trhu a ke zvýšení prodeje došlo u obou modelů 308 a 207 také ve Španělsku (37,1 %, resp. 65,2 %).

Prodej Fordu Fiesta naopak zaznamenal pokles na trzích v Německu, Itálii a Velké Británii, což vedlo k poklesu až na čtvrtou příčku mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě. Fiesta, která těžila z vyššího březnového prodeje v Itálii a Velké Británii, v dubnu doplatila na pokles na těchto trzích. Golf se tak stal opět jedničkou v evropském prodeji.