name | autoweek.cz

Prodej ojetých vozidel v roce 2014

Prodej ojetých vozidel v roce 2014

27.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Cebia opět přinesla shrnutí informací o českém trhu ojetých vozidel v roce 2014.

Celoroční souhrnné výsledky trhu ojetých vozidel za rok 2014 byly zpracovány na vzorku ojetých vozidel prodaných v ČR v loňském roce, podle dat SDA, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat společnosti Cebia a s využitím jejích zkušeností. Trh ojetých vozidel v ČR je totiž tak rozsáhlý a zasahuje i do prodeje malých autobazarů nebo prodeje mezi soukromými osobami, kde nezbývá, než výsledky odhadnout.

 

Odhad velikosti trhu ojetých vozidel v roce 2014

V České republice bylo podle odhad společnosti Cebia v roce 2014 prodáno 620 000 ojetých osobních vozidel, což znamenalo nárůst oproti roku 2013 o více než 10 %. Individuálně bylo vloni dovezeno a zaregistrováno 120 408 ojetých vozidel, což znamenalo oproti roku 2013 pokles o 4,5 %. Zbývajících 499 592 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku, což představuje meziroční nárůst o téměř 15 %. Je ale pravděpodobné, že značná část z vozidel při prodeji registrovaných v ČR byla dříve dovezena ze zahraničí.

  

Z 620 000 ojetin bylo 330 000 prodáno mezi soukromými osobami a 290 000 prodali prodejci ojetých vozidel. Z prodejců ojetých vozidel prodaly nejvíce autobazary - 220 000 vozů. Dalších 52 572 ojetých vozidel bylo prodáno v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek prodaly leasingové a splátkové společnosti. V případě leasingových a splátkových společností se jedná převážně o ojeté vozy prodané po skončení operativního leasingu (15 700 vozidel v celkové hodnotě 3,15 miliardy Kč) a 1800 vozidel zabavených neplatičům.  

 

Při průměrné ceně vozidla 205 000 Kč činil celkový objem trhu s ojetými vozidly přes 127 miliard Kč. 

 

Vzhledem k tomu, že v roce 2014 bylo v ČR prodáno 192 314 nových osobních vozidel, bylo ojetých aut zobchodováno více než 3x víc než nových.

 

Původ vozidel

V roce 2014 výrazně klesl podíl ojetých vozidel individuálně dovážených ze zahraničí. Naprostá většina - 81 % ojetých vozů koupených v roce 2014 - pocházela z tuzemska. V roce 2014 byl do ČR dovezen historicky nejnižší počet ojetých vozidel, který ve srovnání s předchozím rokem poklesl o 4,53 %. Z prodaných ojetých vozů mělo 9 % původ v Německu a 7 % v Itálii. Podíl ostatních zemí je zanedbatelný (dohromady 3 %).

 

Důvodem toho, že se stále více Čechů orientuje na ojetiny domácího původu, může být, že si zákazníci již uvědomují rizika individuálního dovozu. Dovoz vozidla je totiž často dobrou příležitostí pro podvodníky, jak změnit řadu údajů o vozidle a na jeho prodeji v ČR ještě více vydělat. U těchto vozidel se nejen častěji stáčejí tachometry, ale také u nich hrozí vyšší riziko, že se jedná o vozy odcizené v zahraničí s nově vytvořenou falešnou identitou. O vozidlech provozovaných v ČR je většinou dostupných daleko více informací a pro zákazníka je možné snadněji si ověřit jejich historii a původ a minimalizovat tak rizika spojená s nákupem ojetiny.

 

Mezi dováženými ojetými vozidly mají zákazníci, stejně jako u tuzemských ojetin, největší zájem o dovážené vozy značky Škoda. Velký zájem je také o dovoz vozů Volkswagen a Ford. Na rozdíl od ojetých vozidel kupovaných v ČR se v daleko menší míře dovážejí vozy japonských a korejských značek.

 

Prodej ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů

V roce 2014 bylo v rámci importérských certifikovaných programů prodáno téměř 20 % ze všech ojetých vozidel prodaných organizacemi (tj. autobazary, leasingovými společnostmi a dealery).

 

Řada importérů tyto programy rozvíjí a zapojuje do nich stále více dealerů. Program Škoda Plus dosáhl na konci roku po nárůstu o 17 % počtu 100 obchodníků a program Das WeltAuto, což je program importéra značek koncernu Volkswagen společnosti Porsche Česká republika, vloni rozšířil svou síť na 50 obchodních partnerů.

 

Prodej vozidel v rámci certifikovaných programů meziročně roste. Například program Das WeltAuto poprvé překonal hranici 15 000 prodaných vozidel za rok při průměrné ceně 330 000 Kč. Celkem bylo v rámci všech certifikovaných programů v roce 2014 prodáno 52 572 ojetých vozidel. Na tomto trhu jsou dominantní programy Škoda Plus a Das WeltAuto, které mají dohromady podíl 81 %.

 

Obchodní výsledky certifikovaných programů za rok 2014

program

ks

podíl

Škoda Plus

27 147

51,6 %

Das WeltAuto (koncern VW)

15 217

28,9 %

Renault (Renault a Dacia) *

3 149

5,9 %

Toyota Certifikováno*

2 031

3,9 %

CarStore (Mercedes) *

1 504

2,9 %

i-Best (Hyundai)

1 160

2,2 %

BMW Premium Selection

973

1,9 %

Peugeot Vyzkoušené vozy

667

1,3 %

Citroen Select

370

0,7 %

Volvo Selekt

221

0,4 %

Opel Certifikované ojeté vozy*

133

0,2 %

CELKEM

52 572

-

* jedná se o odhad

 

Tržní podíl značek a nejprodávanější modely

Z pohledu tržního podílu jednotlivých značek tradičně vede Škoda s podílem 25 %, i když tento podíl se postupně v průběhu let snižuje (v roce 2011 její podíl činil 30 %, v roce 2012 28 % a v roce 2013 26 %). Výrazně se zvýšil podíl ojetých vozů značky Hyundai, která se tak dostala na 4. pozici hned za tradiční silnou trojku (kromě Škody ji tvoří Volkswagen a Ford) nejvíce prodávaných značek, ale stále s podstatně menším podílem. Svou pozici posílila i značka Kia. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek dlouhodobě příliš nemění.

 

Nejvíce prodávaným modelem mezi ojetými vozidly je dlouhodobě Škoda Octavia. Její náskok před modelem Fabia se v roce 2014 ještě zvýšil a její podíl na trhu činí již 12,8 %, zatímco podíl Fabie se snížil na 7 %. Poptávka po ojetých vozech Škoda Octavia je tak vysoká, že je saturována i pomocí dovozu ze zahraničí.

 

Cena a stáří ojetých vozidel

Z pohledu kupní ceny ojetých vozidel převažuje zájem o ojetiny do 100 000 Kč. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Dlouhodobě však podíl vozidel s cenou do 100 000 Kč klesá a naopak roste podíl ojetin s cenou nad 350 000 Kč. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla překvapivě vysoká 205 000 Kč (v roce 2013 to bylo jen 159 000 Kč!).

 

V roce 2014 byla více než čtvrtina prodaných vozidel starých 5 až 6 let, tzn., že byla vyrobena v letech 2008 až 2009. Ojetiny do šesti let stáří tak tvoří nadpoloviční většinu všech ojetých vozidel prodaných v roce 2014.

 

Na druhé straně však vzrostl i podíl vozidel starších 12 let, která tvoří 18 % všech vloni prodaných ojetin. Znamená to, že si stále významné množství zákazníků nově kupuje poměrně staré ojetiny. Průměrné stáří vloni prodaných vozidel bylo více než 7 let.

 

V roce 2014 bylo prodáno jen 19 % vozidel s udaným počtem najetých kilometrů nad 200 000 km. Stále více vozidel je prodáváno s údajem na tachometru nad 200 000 km, ale přesto toto číslo nemůže odrážet realitu. Právě auta, která mají skutečně najeto přes 200 000 km, jsou stáčena na hodnotu pod 100 000 km. Téměř polovina vozidel měla uvedený stav tachometru mezi 100 000 a 200 000 km, což však spíše odráží skutečnost, že právě po takových vozidlech je na trhu nejvyšší poptávka. Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2014 byla 140 000 km.