name | autoweek.cz

Propad už i v Británii

Propad už i v Británii

07.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Velká Británie se poklesem prodeje nových aut přidala k Francii a Španělsku. Z velkých trhů pouze Německo hlásí růst.

Během června poklesl počet registrací nových osobních aut ve Velké Británii na 183 125 vozů, tzn. o 6,2 %. To potvrzuje už 12-měsíční trvalý pokles prodeje. Za prvních šest měsíců letošního roku to je v porovnání s prvním pololetím roku 2010 o 7,1 % méně. Pro dovozce i prodejce to znamená pokračování velmi obtížného období.

Ve Francii se během června prodalo 210 236 vozů, což je o 12,6 % méně než před rokem. Je to dokonce větší propad než byl zaznamenán v květnu (o 8,3 %) a dubnu (o 11,2 %). Ve Francii skončilo šrotovné až v prosinci, takže mnozí zákazníci registrovali vozy pořízené díky státní podpoře až do letošního března.

Ve Španělsku je propad prodeje opět kritický - v porovnání s červnem 2010 o plných 31,4 % na 83 554 nových aut! Naopak se zdá, že se pokles zájmu o nová auta zastavuje v Itálii, kde prodaných 168 832 aut znamenalo pokles už jen o 1,7 %.

Jedinou výjimkou mezi velkými evropskými trhy je Německo. Tam se během června prodalo 288 383 vozů, což bylo prakticky stejně jako před rokem. To ovšem ovlivnil větší počet dní, v nichž byly v zemi uzavřeny banky kvůli svátkům. Za šest měsíců to je 1,62 milionu nově registrovaných vozidel, což ale je o 10,5 % víc než před rokem (viz. titulní graf) a předpokládá se, že tento pozitivní trend bude pokračovat i dále. Potvrzuje to skutečnost, že na rozdíl od většiny evropských zemí je německá ekonomika na vzestupu. Nezaměstnanost v zemi dokonce klesla na nejnižší úroveň za posledních 20 let. Tomu odpovídá i zájem o jednotlivé kategorie: objem prodeje vozů vyšších tříd vzrostl o 38 % a MPV o 38,9 %. Naopak klesá zájem o miniauta (-10,8 %) a dokonce i o nejrozšířenější kompaktní vozy (-2,9 %). Podíl vznětových motorů v červnu činil 46,1 %, zatímco elektromobilů a hybridů dohromady pouhých 0,4 %. Daří se domácím značkám - Ford si připsal 17,1 % navíc, Opel 15,9 % a Volkswagen 8,3 %, ale pozor - Hyundai hlásí další růst o 25,2 %!

V Nizozemsku, kde dosud prodej nových aut rapidně rostl, hlásí zastavení tohoto trendu - nové registrace 50 683 vozů znamenají stagnaci s meziročním růstem jen o 0,1 %. Také Švédsko, které dosud vykazovalo výrazný růst, v červnu upadlo do poklesu - s prodejem 27 485 aut to bylo o 2,8 % méně než před rokem.