name | autoweek.cz

Prosincové překvapení v USA

Prosincové překvapení v USA

05.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po zveřejnění prosincových údajů o prodeji v USA provází překvapení. Došlo k výraznějšímu růstu, než analytici očekávali. Nejvíce z něj těžily Kia, Chrysler a Volkswagen.

V USA se během prosince prodalo 1,24 milionu aut, což bylo o 9 % více než před rokem. Znamenalo to celoroční prodej lehkých aut (v USA se započítávají i užitková vozidla, mezi něž se počítají nejen pick-upy, ale také většina SUV a MPV) 12 778 885 aut, tedy o 10 % více než v roce 2010.
V meziročním porovnání Chrysler, GM, Nissan a Hyundai-Kia navýšily svůj podíl na trhu, zatímco Ford, Toyota a Honda ztrácejí.
Chrysler v prosinci zvýšil prodej o 37 % a za celý rok o 26 %. GM stoupl v prosinci prodej pouze o 5 %, ale za celý rok o 13 %. Ford vzrostl prodej o 10 % v prosinci a o 9 % za celý rok.
Značka Volkswagen překvapila nárůstem 36 % v prosinci a 26 % za rok. U Subaru byl prosincový nárůst 26 %, ale roční pouze 1 %. Toyota v prosinci stagnovala ale za rok ztratila 7 %.
Chrysler nakonec prodal více, než analytici předpovídali, a prosinec se tak stal nejsilnějším měsícem. „Rok skončil velmi pozitivně a tempo prodeje se s koncem roku posílilo,“ řekl Ken Czubay, vedoucí marketingu, prodeje a servisu Fordu pro USA.
Prodej Toyoty ve srovnání s předchozím rokem stagnoval. Divize Toyota stoupla o 2 %, ale Lexus klesl o 8 %. Za celý rok prodej Toyoty v USA klesl o 7 % na 1,64 milionů vozů. Nedostatečné zásoby nadále podkopávaly prodej Hondy, která v prosinci klesla o 19 %. Jednalo se o osmý pokles japonské automobilky v USA v řadě. Kombinovaný prodej Hondy a Acury se v roce 2011 propadl o 7 % na 1,15 milionů vozů.
Nissan Motor uvedl, že prodej Nissanu a Infiniti v minulém měsíci vzrostl o 8 %, což je nejlepší prosincový výsledek. Značka Nissan loni prodala rekordních 944 073 vozů a lehkých užitkových automobilů.
Prosincový prodej Hyundaie byl 50 765 vozů, což je 13% nárůst oproti předchozímu roku. Rekordní roční prodej sedanu Sonata a kompaktu Elantra pomohl značce Hyundai vytvořit celoroční prodejní rekord, když prodal 645 691 vozů, což je o 20 % více než v roce 2010. Kia oznámila rekordní prosincový prodej 43 390 vozů, což je 43% nárůst oproti stejnému období v roce 2010, a celoročně dosáhla navýšení o 36 %.
Prodej Volkswagenu se za prosinec zvýšil o 36 % a o 26 % za celý rok. Výsledky podle VW odrážejí silnou poptávku po nových sedanech Passat a Jetta.
Poprvé v historii mezi luxusními značkami předčilo BMW Mercedes, byť jen o 2715 vozů, zásluhou úspěšného prodeje modernizovaných sedanů řady 5 a nového crossoveru X3, zatímco Mercedes těžil zejména z modernizovaných tříd C a ML. Lexus, držící vedoucí postavení od roku 2000, ztratil vzhledem k nedostatku aut po březnovém zemětřesení.
Chrysleru pomohla přepracovaná modelová řada osobních a lehkých nákladních automobilů, štědré slevy a zdravá poptávka po tradičních SUV jako jsou Jeep Grand Cherokee, Jeep Wrangler a Dodge Durango. GM pomohl rozsáhlý prodej malých Chevroletů Sonic a Cruze, stejně jako Fordu pomohl příchod nových modelů, jako je nové SUV Explorer, a návrat zájmu o velké pick-upy.
Prodej automobilů v USA v prosinci v porovnání s prosincem 2010 vzrostl o 9 %. “Byli jsme opět skutečně příjemně překvapeni, jak dobře se dařilo,“uvedla Rebbecca Lindlandová, analytička z IHS Automotive. Byl by to čtvrtý měsíc za sebou, v němž ekvivalent celoročního prodeje SAAR převýšil hodnotu odpovídající 13 milionům vozů a poskytl větší jistotu, že odvětví se po několika kolizích ze začátku roku zotavuje.
„V průběhu čtvrtého čtvrtletí roku 2011 se objevily jasné signály, že američtí spotřebitelé jsou mnohem sebevědomější a že jiné opory naší ekonomiky jsou buď stabilní nebo se pomalu zlepšují,“ řekl Don Johnson, ředitel prodeje GM v USA. „Když přidáme zlepšování ekonomických základů k zadržované poptávce a stárnoucímu vozovému parku, je jasné, že prodej automobilů by měl v roce 2012 nadále stoupat.“
Prodej lehkých vozidel meziročně vzrostl v listopadu o 10 %, přičemž listopad 2009 byl nejhorší od roku 1982.
K přilákání zákazníků automobilky využily předvánoční propagační akce a masivní reklamu. \"Načasování sváteční dnů na víkendové dny prospělo tempu prodeje,\" řekl analytik Richard M. Kwas z Wells Fargo. \"Přibližně 50 % prosincového prodeje se uskutečňuje mezi vánočními a novoročními svátky,\" předpovídal. TrueCar.com odhaduje, že automobilky minulý měsíc za slevové akce a pobídky utratily v průměru 2562 dolarů na automobil, což bylo o 3 % méně než ve stejném období roku 2010.
Podle analytiků prodej těžily americké značky také z vyšších skladových zásob, protože dodávky japonských automobilek byly opožděné z důvodu březnového zemětřesení a tsunami v Japonsku. \"Detroitská trojka měla klíčovou výhodu v oblasti zásob, která se projevila na výrazném prosincovém prodeji lehkých vozidel,\" řekl Paul Taylor, hlavní ekonom Národní asociace prodejců automobilů. \"Vyšší pobídky poskytované automobilkami, které usilují o opětovné získání podílu na trhu, podpoří větší prodej lehkých vozidel v roce 2012.\"
Taylor uvedl, že automobilky z Detroitu měly pro prodej v prosinci k dispozici téměř 50 % zásob. \"Tato výhoda severoamerických automobilek pokud jde o zásoby bude hnací silou prodeje i v prvním čtvrtletí roku 2012, neboť asijské a evropské automobilky se stále větší měrou snaží prodávat na rostoucím americkém trhu s lehkými vozidly a obnovovat své skladové zásoby na americkém trhu,\" uvedl.

Výhled na rok 2012
V roce 2012 by měl podle předpovědí prodej v USA stoupnout na 13,8 milionu, což však bude stále o hodně méně než při vrcholu v roce 2000, kdy se prodalo 17,4 milionu vozů.
Ford vyjádřil své očekávání, že americká ekonomika v roce 2012 poroste o 2 až 3 % a objem prodeje v rámci odvětví se bude pohybovat mezi 13,5 až 14,5 miliony vozy.
Ekonomové očekávají, že ochota spotřebitelů utrácet se bude v roce 2012 měnit. Růst příjmů bude nadále stagnovat a počet pracovních míst se mírně zvýší. Více než 40 % nových pracovních míst, vytvořených v uplynulých dvou letech, se nacházelo v nízkopříjmových oborech jako maloobchod, cestování a pohostinství. Realitní trh bude také dál ve vleku nálady spotřebitelů. Prodej v odvětví přesto podpořily méně přísné úvěrové podmínky a zadržovaná poptávka.
Průměrný věk osobního automobilu či lehkého pick-upu je v USA nyní téměř 11 let. Řada domácností se tak přiblížila k okamžiku, kdy musí vyměnit svůj zastaralý minivan nebo crossover. Poptávka pro malých automobilech, pick-upech a tradičních SUV nejspíše v loňském roce předstihla tempo prodeje v odvětví jako celku, zatímco minivany, velké vozy a luxusní automobily v roce 2011 v USA ještě ztrácely.