prosincový sprint oživil prodej aut v evropě | Aktuality | autoweek.cz

Prosincový sprint oživil prodej aut v Evropě

Prosincový sprint oživil prodej aut v Evropě

08.01.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Snaha automobilek dodat co nejvíce aut s vysokými emisemi CO2 ještě před koncem roku a obavy zákazníků z růstu cen nových aut v roce 2020 vedly k dramatickému růstu prodeje nových aut na konci roku 2019, což vylepšilo celoroční bilanci - za cenu růstu flotilových emisí CO2.
Pro automobilový trh v Německu byl rok 2019 nejúspěšnějším za celou uplynulou dekádu když dosáhl úroveň srovnatelnou s rokem 2009, kdy byl růst prodeje motivován tzv. šrotovným. Podle údajů Federálního úřadu pro dopravu KBA znamenalo 3,6 milionu nových registrací nárůst o 5 % v porovnání s rokem 2018. Motorem růstu byly nákupy firemní klientely s podílem 65,5 % nově registrovaných vozidel, což znamenalo nárůst o 8,1 %, zatímco podíl 34,5 % u soukromých zákazníků znamenal pokles o 0,4 %. K růstu v celoroční bilanci přispěl výrazný nárůst registrací na konci roku. V prosinci německý automobilový trh meziročně vzrostl o 19,5 %! Obchodování s ojetými vozy bylo se 7,195 miliony převodů na srovnatelné úrovni jako v roce 2018.
 
Z pohledu pohonných jednotek nejvíc z růstu profitovaly automobily s elektrifikovanými pohony: hybridy i plug-in hybridy (+ 83,7 %) a elektromobily (+ 75,5 %) zvýšily svůj tržní podíl na 6,6 % s 239 250 vozidly s hybridním pohonem resp. 1,8 % s 63 281 novými registracemi elektromobilů. Vozidla na CNG a LPG dosáhla shodný tržní podíl 0,3 %. Růst alternativních pohonů byl na úkor zážehových motorů, jejichž podíl meziročně poklesl na 59,2 % ze 62,4 % v roce 2018, zatímco vznětové motory poklesly jen minimálně na 32,0 % z předloňských 32,3 %. Průměrné emise CO2 z nově registrovaných osobních automobilů v roce 2019 dosáhly 157,0 g/km. Od 1. ledna 2019 se u nových vozidel uvádějí pouze hodnoty emisí CO2 podle WLTP.
 
Pro rok 2020 asociace německých obchodníků s automobily ZDK předpokládá pokles prodeje nových aut na 3,26 milionu, ovšem asociace automobilového průmyslu VDA je optimističtější s odhadem 3,43 milionu nových registrací. Podíl na tom má mít jak privátní trh, vzhledem k nejistotě spotřebitelů pokud jde o hospodářský rozvoj, tak i firemní klientela kvůli vzedmutí nákupů na konci roku 2019. Podle ZDK bude problémem i nedostatek vozidel s čistě elektrickým pohonem v prvním pololetí roku. ZDK očekává, že v roce 2020 mírně posílí pouze obchodní oblast pronájmu vozidel vzhledem k růstu podílu nových mobilních služeb.
 
Ve Velké Británii vzhledem k politické a ekonomické nejistotě kvůli Brexitu a matoucích informacích ohledně rozšiřování „čistých zón“ v centrech velkých měst naopak prodej nových aut dosáhl šestiletého minima. Počet nových registrací ve výši 2,31 milionu vozidel znamenal meziroční pokles o 2,4 %. Podle Společnosti výrobců motorových vozidel a obchodníků SMMT to byl nejnižší počet od roku 2013 a třetí meziroční pokles v řadě. Pozitivnější pro druhý největší trh v Evropě je, že v prosinci prodej aut vzrostl o 3,4 % ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku.
 
Meziroční pokles ve Velké Británii byl způsoben především klesající poptávkou ze strany soukromé klientely o 3,2 %, ovšem nejvíc ztratil obchodní trh (tzn. především prodej půjčovnám) - o 34,4 %. Registrace pro fleetovou klientelu zatím zůstala zhruba stabilní s růstem o 0,8 %.
 
Poptávka po autech se zážehovými motory mírně vzrostla o 2,2 %. To nestačilo k vyrovnání výrazného poklesu počtu registrací vozidel se vznětovými motory (-21,8 %). Poptávka po alternativně poháněných vozidlech - tedy čistě elektricky poháněných (+144 %) a hybridních modelů - vzrostla o 17,1 % na rekordní tržní podíl 7,4 %. Plně elektricky poháněná vozidla nicméně mají tržní podíl stále jen 1,6 %. V důsledku toho průměrné emise nových vozidel už třetí rok po sobě vzrostly, a to na  127,9 g/km.
 
Podle údajů průmyslového sdružení CCFA prodej nových automobilů ve Francii vzrostl o 2,3 % na 2,21 milionu vozidel. Rozhodující podíl na tom měl růst prodeje nových aut v prosinci o 28 %, protože automobilky se snažily prodat modely s vysokými emisemi CO2 dříve, než 1. ledna vstoupily v platnost nové předpisy EU. Tlak na prodej vozidel s vyššími emisemi se projevil ve zvýšení celkových emisí CO2 ve Francii v prosinci na 113 g/km, poté, co v říjnu poklesl na 109 g/km. Auta registrovaná po 1. lednu 2020 se už započítávají do cílové hodnoty EU emisí 95 % dodávaných vozidel 95 g CO2/km, přičemž pro rok 2021 bude tato hodnota platit pro všechna nově registrovaná vozidla.
 
Podle pohonných jednotek prodej vozidel se zážehovými motory vloni vzrostl na 58 % z 55 % v roce 2018 a prodej vznětových motorů klesl na 34 % z 39 %. Registrace vozidel s hybridním pohonem vzrostly na 5,7 % z 4,9 %, s pouhými 0,8 % plug-in hybridů. Podobně i prodej plně elektricky poháněných vozidel vzrostl na 1,9 % v roce 2019 z 1,4 % v roce 2018.

Italský trh vykázal stabilní trend s 1,92 miliony registrací, což bylo jen o 0,2 % víc než v roce 2018. Nárůst ale byl zaznamenán až ve čtvrtém čtvrtletí (jen v prosinci to bylo +12,5 %), přičemž prodej nových aut soukromníkům i nadále klesá. Klesl i počet přeregistrací ojetých automobilů o 5,4 % na 4,18 milionu.
 
Podíl vozů se zážehovými motory vzrostl na 48,7 % (meziročně + 9 %), zatímco motorů na naftu se prodal o 22,2 % na podíl 40,1 %. Podíl vozidel s elektrickým pohonem vzrostl o 111 %, což ale stále představuje podíl na trhu jen 0,8 %. Celkové emise CO2 meziročně vzrostly o 3,4 % na 119,1 g/km.