name | autoweek.cz

Protest proti SUV: kdo je vlastně potřebuje?

Protest proti SUV: kdo je vlastně potřebuje?

10.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve Velké Británii roste odpor vůči velkým a těžkým SUV. Britský think tank New Weather Institute kritizuje automobilový průmysl za agresivní klamavý marketing slibující větší bezpečnost a převahu za volantem SUV.
Angličané si pro velká a neohrabaná SUV vymysleli přezdívku: „Chelsea Tractor“. Na vysvětlenou: Chelsea je čtvrť v západním Londýně, která je ve srovnání s ostatními částmi metropole považována za relativně elegantní a jejíž obyvatelé rozhodně traktor ke každodennímu životu nepotřebují. Jak se ale ukazuje, toto žertovné označení má mnohem blíž k realitě než se může zdát. Analýza think-tanku New Weather Institute totiž zjistila, že tři čtvrtiny ze všech SUV prodávaných ve Velké Británii mají registraci na obyvatele měst a nejoblíbenější jsou v bohatých londýnských čtvrtích Kensington a Chelsea, ale i v dalších londýnských částech Hammersmith & Fulham nebo Westminster - každé třetí soukromě registrované auto v těchto čtvrtích je SUV! Přitom 20 % z těchto vozů jsou auta s nejvyššími emisemi na trhu.
 
S dvoutunovým SUV do supermarketu
New Weather Institute konstatuje, že prodej SUV díky reklamním kampaním automobilek ve Velké Británii během deseti let vzrostl z podílu 10 % na trhu na současných 40 %. Navíc jen v roce 2019 se ve Velké Británii prodalo přes 150 000 aut, tedy asi 6,5 % ze všech nově registrovaných vozidel, s rozměry přesahujícími standardní parkovací místa. Velká a těžká SUV navíc představují smrtelné nebezpečí při dopravních nehodách a jsou nebezpečná i tím, že mají delší brzdnou dráhu.
 
Andrew Simms z New Weather Institute konstatuje: „Ukazuje se, že domovem pro „Chelsea Tractor“ je opravdu čtvrť Chelsea. Jedna z největších manipulací v reklamě přesvědčila městské rodiny, že je naprosto normální mít dvoutunový náklaďák k jízdě pro nákup. Stejně jako byla zakázána reklama na cigarety na veřejných prostranstvích, musí být nyní zakázána i reklama na ekologicky škodlivá SUV.“
 
Steve Gooding z nadace RAC Foundation pro BBC dodal, že každý si musí koupit správné auto podle svých skutečných potřeb aby snížil emise CO2 zejména ve městech: „Je fér se ptát, zda řidiči na předměstí k jízdě na nákup opravdu potřebují auto schopné překonávat řeky i pole a stoupat do strmých svahů. Je však třeba rozlišovat mezi velkými a těžkými SUV a malými či středními modely v podobě SUV, jejichž spotřeba je někdy výrazně nižší než u velkých vozidel.“
 
Průmysl argumentuje elektricky poháněnými SUV
Edmund King z Automobile Association považuje analýzu think tanku a výzvu k zákazu reklamy na velká SUV za naivní: „Některé z nejčistších automobilů jsou plně elektrická SUV jako Jaguar I-Pace, Tesla Model X nebo Hyundai Kona. Ne každé SUV je automaticky velké a těžké. Menší SUV, jako je Nissan Juke, jsou obzvláště oblíbená u kupujících mimo jiné kvůli vysoké poloze sedadla řidiče ve srovnání s jinými typy vozidel a jejich robustnímu vzhledu.“
 
Pro výrobce je trend zájmu o SUV výhodný, protože na větších automobilech obvykle vydělávají víc peněz, protože marže v těchto segmentech jsou vyšší než u malých aut. Výrobní náklady na velká vozidla jsou jen o něco vyšší, ale zákazníci za ně platí mnohem vyšší ceny. To platí i pro většinu SUV.
 
Pokud by řidiči SUV byli státem...
Podle Mezinárodní energetické agentury rychle rostoucí poptávka po SUV významně přispěla k celosvětovému růstu emisí CO2. Její studie pro období 2010 až 2018 ukázala, že pokud by byli všichni řidiči SUV na světě byli jedním státem, zaujali by sedmé místo v žebříčku největších producentů CO2.
 
Od roku 2030 Velká Británie zakáže prodej nových automobilů s motory spalujícími benzin nebo naftu. Organizace Transport & Environment, která se zasazuje o udržitelnou dopravu, rovněž vyzývá k omezení prostoru vyhrazeného pro automobily ve městech. Cílem je učinit nákup zvláště velkých automobilů pro obyvatele méně atraktivním pod heslem „Kdo by chtěl hledat parkovací místo s traktorem?“