name | autoweek.cz

Průlomové rozhodnutí soudu z Frankfurtu

Průlomové rozhodnutí soudu z Frankfurtu

26.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco se svět zajímá o žalobu tří nejvyšších představitelů Volkswagenu, v rámci aféry Dieselgate došlo v Německu k zásadnímu obratu. Vrchní zemský soud ve Frankfurtu rozhodl, že VW musí od zákazníka odkoupit zpět auto se softwarem umožňujícím zmanipulování měření emisí NOx.
Vrchní zemský soud ve Frankfurtu rozhodl, že VW musí v podstatě vzít zpět vozidla se vznětovými motory EA 189 vybavenými softwarem umožňujícím podvádění a zákazníkům vrátit nákupní cenu. Výše vyplacené částky ale musí být stanovena znaleckým posudkem na základě kupní ceny s odpisy odpovídajícími době používání.
 
Soud tak uznal stížnost zákazníka, který v roce 2009 koupil vůz Volkwagen Tiguan s turbodieselem EA 189 Euro 5. Po propuknutí aféry Dieselgate požadoval vrácení kupní ceny snížené o kompenzaci za používání vozidla. Okresní soud Hanau v první instanci stížnost kupujícího zamítl. Na základě odvolání byl případ postoupen vrchnímu zemskému soudu ve Frankfurtu. Ten rozhodl ve prospěch zákazníka, protože vývoj a uvedení na trh vozidla, které bylo vybaveno nepřípustným zařízením měnícím pracovní režim motoru při měření emisí, představovalo „nemorální akt společnosti VW AG“, jak je uvedeno v rozhodnutí Nejvyššího zemského soudu ve Frankfurtu.
 
Společnost VW by tedy měla odebrat automobily se vznětovými motory EA 189. Nárok na vrácení vozidla a vrácení kupní ceny je důsledkem „škody plynoucí z úmyslného nemorálního jednání“. Nemorální akt podle soudce znamenalo uvedení na trh vozidla vybaveného nepřípustným odpojovacím systémem umožňujícím podvádění při měření emisí. Použitím blokovacího systému bylo ohroženo povolení k provozu vozidla a toto nebezpečí přitom nebylo náhodným důsledkem vedlejší akce. Žalobce také utrpěl škodu. Bez ohledu na skutečnou ekonomickou hodnotu koupeného vozidla mu byla účtována kupní cena, za níž obdržel vozidlo s nevyhovujícím softwarem. Vzhledem k tomu, že doba pořízení vozidla byla rozhodující pro vznik škody, nebylo poškození odstraněno pozdější aktualizací softwaru.
 
Podle soudu tedy žalobce může požadovat vrácení kupní ceny proti vrácení vozidla. Přesná částka však nebyla v rozhodnutí stanovena. Z důvodu zákazu obohacení z náhrady škody musí být kupujícímu odečteny výhody, které získal vlastnictvím vozidla. V každém případě získá odškodnění za ztrátu hodnoty v porovnání s jiným alternativně zakoupeným vozidlem bez vypínacího zařízení během stejného nájezdu kilometru (více než 135 000 km).
 
Volkswagen se hájí tím, že zákazník žádnou škodu neutrpěl, protože software bylo dodatečně upraveno tak, aby vozidlo plně odpovídalo předpisům (v Německu touto úpravou softwaru prošlo 99 % vozidel vybavených motory EA 189).
 
Uvedené rozhodnutí je jedním z asi 40 000 soudních procesů, které v Německu vedou majitelé postižených vozidel proti společnosti VW AG nebo proti prodejcům, od nichž tato auta koupili.