name | autoweek.cz

První korejský elektromobil má Kia

První korejský elektromobil má Kia

22.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kia jako první korejská automobilka představila elektromobil připravený pro sériovou výrobu. Kia Ray EV vychází z nedávno představeného konceptu minicrossoveru Ray CUV.

Korejské automobilky Kia a Hyundai už na autosalonech předvedly několik konceptů vozidel s elektrickým pohonem. Kia Ray EV je ale prvním vozidlem tohoto typu připraveným pro sériovou výrobu.

Základ vozu je shodný s konceptem miniauta Ray CUV (Crossover Utility Vehicle), ovšem místo litrového zážehového motoru jej pohání elektromotor o 50 kW. Ten je napájen z lithio-ionových polymerových akumulátorů o kapacitě 16,4 kWh, což vozítku poskytuje dojezd na jedno nabití 140 km. Akumulátory, pracující s napětím 330 V, jsou umístěny pod podlahou a pod zadním sedadlem. Elektromotor údajně dosahuje dosud nejvyšší účinnosti 93 %.

Ray EV by se měl stát prvním elektromobilem, který se bude souběžně vyrábět s verzí poháněnou spalovacím motorem, protože nosná struktura a řada dalších komponent jsou shodné. Oba mají i pohon předních kol. Navíc nabízí unikátní zabezpečení se šesti airbagy a elektronickým stabilizačním systémem VDC (Vehicle Dynamics Control).

Kia Ray EV je dlouhý 3593 mm při rozvoru 2520 mm. Ačkoliv je o 187 kg těžší (1185 kg), dosahuje lepšího zrychlení z 0 na 100 km/h (za 15,9 s) díky většímu točivému momentu elektromotoru (167 N.m). Ray EV dosahuje největší rychlosti 130 km/h.

Ray EV se má dobíjet šest hodin z domácí zásuvky 220 V nebo 25 minut v rychlodobíjecím režimu. Speciální navigace se 7\" displejem nabízí i informace o nejbližších dobíjecích stanicích (v Koreji jich už je 500, ač tam ještě nemají elektromobily!) a s kruhem vyznačujícím aktuální dojezd vozu.

Ray EV bude vybaven zcela novým typem regenerativního brzdění Active Hydraulic Booster, který používá elektromotor pohánějící čerpadlo zabezpečující potřebný tlak v brzdovém systému. Podobně jako jiné elektromobily bude Ray EV vybaven i generátorem zvuku VESS (Virtual Engine Sound System) produkujícím při rychlosti nižší než 20 km/h zvuk připomínající hluk zážehového motoru.

Kia připravuje výrobu 2500 vozů Ray EV ročně. Prvními zákazníky by měly být především státní a městské úřady, které budou tato vozidla využívat v rámci vývojového programu. O tomto vozidle se dosud mluvilo pod jeho kódovým označením Kia TAM. Výroba Ray EV začne už během roku 2012 a pro rok 2014 se připravuje výroba o něco většího elektromobilu.

Podle dostupných informací se sesterská značka Hyundai zaměří na dobíjecí hybridy a vozidla s palivovými články.