name | autoweek.cz

Prvním plug-in hybridem bude Superb

Prvním plug-in hybridem bude Superb

26.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto připravuje ofenzivu s vozy SUV a elektrickým pohonem v podobě dobíjecích (plug-in) hybridů. Prvním náznakem této ofenzivy bude studie VisionS, ale prvním vozem Škoda s plug-in hybridním pohonem ale už brzy bude model Superb. Řekl nám to nový šéf automobilky Bernhard Maier.
První pracovní setkání s novým předsedou představenstva společnosti Škoda Auto Bernhardem Meierem nám přiblížilo nejbližší plány mladoboleslavské automobilky. Vedení společnosti intenzivně pracuje na Strategii 2025.
 
Strategie 2025
Strategie 2025 vychází z toho, že i v roce 2025 automobil zůstane nejdůležitějším dopravním prostředkem, nicméně je potřeba se připravit na to, že se pohled na auta zásadně mění. Pro zákazníky už nejsou důležité výkonnostní parametry jako dosud, ale stále více vystupují do popředí možnosti autonomní jízdy, jízdní komfort a samozřejmě bezpečnost.
 
Podle Maiera budeme trávit v autech stále více času, ale úplně jiným způsobem než doposud. Se stále větším podílem autonomní jízdy poroste i význam konektivity a infotainmentu. I do budoucna si ale auta uchovají své prestižní postavení. Pro značku Škoda není v tomto vývoji nejdůležitější přicházet s novými technickými řešeními jako první, ale přinášet je tehdy, kdy zákazníkům skutečně přinášejí užitek.
 
SUV a Plug-in hybridy
Ústřední body nové strategie značky jsou podle Maiera dva - uvedení nových modelů SUV, které zákazníci požadují, a snižováním emisí CO2 (tzn. spotřeby) pomocí elektromobility. V pojetí Škoda Auto elektromobilita značí využívání hybridního pohonu s možností vnějšího dobíjení (Plug-in hybrid).

Bernhard Maier nás při této příležitosti ujistil, že první pluginhybrid se značkou Škoda přijde už brzy a bude jím model Superb. Po něm ale budou následovat další. Naopak Maier zatím nevidí mnoho šancí na brzký úspěch pro čistě elektrický pohon s akumulátory vzhledem k omezenému dojezdu, stejně jako pro využití palivových článků vzhledem k chybějící infrastruktuře zásobování vodíkem.
 
Perspektivy značky Škoda
Podle Maiera je značka Škoda po 121 letech existence nádherným diamantem, který se může dále vybrušovat poctivou prací, péčí o detaily a dalším využíváním všech svých předností.

Pro Maiera je nejpůsobivějším číslem, s nímž se v Mladé Boleslavi seznámil, 60% loajalita zákazníků, tedy skutečnost, že 60 % majitelů vozů Škoda si opět kupuje vůz této značky, což je neuvěřitelně vysoká úroveň. V tom je Škoda dokonce lepší (i když jen o 2 %) než Porsche, kde Maier dříve působil.
 
Pro další rozvoj značky je důležité ke všem jejím racionálním přednostem přidávat emocionalitu a sympatie. Proto je nesmírně důležitý design, který činí značku mimořádnou. To se podařilo se všemi novými modely a to bude důležité i pro připravovaná SUV.

Při diskusi o nových trzích jsme se ptali i na možnost vstupu značky na perspektivní trh v Íránu. „Analýzy naznačují možnost prodeje snad až 2,5 milionu aut ročně, takže se jedná o velmi zajímavý trh. Situaci tam analyzujeme, ale rozhodnutí zatím nepadlo,“ odpověděl s úsměvem Maier.
 
Velké SUV bude v Paříži
První z řady nových modelů SUV bude současně největší z nich - model, který se představí na podzim na autosalonu v Paříži. Jeho jméno zatím Škoda tají, ale má mj. zaregistrované označení Kodiaq.

Při majestátní délce 4,7 m bude mít nejprostornější interiér v segmentu, pro značku Škoda charakteristický obří zavazadlový prostor (680 l v pětimístném uspořádání) a poprvé u značky Škoda i možnost sedmimístné verze. Vůz nabídne inteligentní pohon všech kol bez mechanického propojení obou náprav - pohon kol zadní nápravy zajistí elektronicky řízený trakční elektromotor.
 
Design vozu vychází z nového stylu značky a snaží se zapracovat prvky unikátní české kubistické architektury. Tento mohutný vůz bude mít nepochybně velké předpoklady úspěchu především v Číně, nicméně by se měl prosadit na všech trzích, kde značka Škoda působí. Prvním náznakem jeho podoby bude koncept VisionS, který bude odhalen na autosalonu v Ženevě. Mohu potvrdit, že až na nepodstatné detaily je vnější shoda mezi studií a připravovaným vozem značná.

Plug-in hybrid pro Superb
Studie Vision S současně představí i plug-in hybridní pohon, který bude použit jak v sériové podobě tohoto vozu, tak, jak nám Bernhard Maier potvrdil, se už brzy objeví v nabídce modelu Superb. Zážehový motor 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 N.m zde spolupracuje s trakčním elektromotorem o výkonu 40 kW a maximálním točivém momentu 220 N.m. Ten je integrován do šestirychlostní převodovky DSG.

V uspořádání s pohonem všech kol je u zadní nápravy umístěn druhý elektromotor o výkonu 85 kW a s maximálním točivým momentem 270 N.m, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Řidič může volit mezi několika provozními režimy - od čistě elektrického pohonu s dojezdem až 50 km po nabíjecí modus, vždy s cílem dosažení maximální efektivity. Li-Ion akumulátory o kapacitě 12,4 kWh jsou uloženy před zadní nápravou.