name | autoweek.cz

Pryč se starými (motory), otevřme novým

Pryč se starými (motory), otevřme novým

05.05.2020 | | Aktuality

Organizace Transport & Environment (T&E) před lety svými nezávislými měřeními emisí NOX položila základ pro aféru Dieselgate. Dnes má velký vliv na rozhodování Evropské komise při přijímání předpisů týkajících se automobilové dopravy. Proto je zajímavé znát její názory.

Evropa stojí na křižovatce, částečně díky obrovskému dopadu epidemie koronaviru na ekonomiku. Ředitelka elektromobility organizace Transport & Environment (T&E) Julia Poliscanova pro Euractiv vysvětlila, kterým směrem by se automobilový průmysl měl vydat a jakou roli by při tom měla hrát elektrická vozidla.
 
Téměř dva měsíce poté, co byla většina Evropanů uvězněna ve svých domovech a ekonomika se zastavila, se život pomalu vrací k normálu. Naše srdce jsou s těmi, kteří přišli o své blízké, ale vedle zdravotní krize zastiňuje naše životy další temné mračno - hospodářská recese. Pro mnohé tak budou těžké časy pokračovat.
 
Mnoho vlád a EU spěšně zavádějí odvážné stimulační programy pro oživení ekonomiky a znovuvytvoření pracovních míst. Neměli bychom se však vracet k obvyklým fosilním provozům, které zatěžovaly klima a přírodu naší planety až na pokraj kolapsu. Nevládní organizace, mnoho společností a většina ministrů životního prostředí zemí EU požadují aby oživení bylo zelené. Co to znamená?
 
Jako příklad si vezměte auta. Vlády již připravují finanční dotace ve formě šrotovného k zajištění toho, aby automobilový průmysl mohl znovu prodávat automobily. Ovšem každý, kdo se po finanční krizi v roce 2009 řídil těmito opatřeními, vám potvrdí, že je to jen plýtvání penězi daňových poplatníků. Lidé s nízkými příjmy nebo ti, kteří právě přišli o práci, nechodí kupovat nová auta, a to ani se slevou. Místo toho ti, kteří by si stejně koupili nové auto, jednoduše uspíší svůj nákup.
 
Uzavření neúměrně zasáhlo malé podniky, obchody, umělecké kluby a restaurace, které ztratily prostředky k přežití. Namísto almužny ve formě příplatku na nová auta by byla spravedlivější a účinnější podpora těch odvětví, která jsou zasažena nejvíce. Tím by se zvýšila celková kupní síla spotřebitelů a pak si lidé znovu začnou kupovat zboží včetně aut.
 
Jak by tedy měly vlády podporovat automobilový průmysl?  
Uzavření mnohým ukázalo jak mohou vypadat naše města (a obloha!) bez toxického kouře z výfuků vozidel se spalovacími motory. Peníze na obnovu by neměly vrátit znečištění a směřovat k technologiím využívajícím fosilní paliva. Dokonce i nejnovější automobily Euro 6d mohou být stále znečišťující. Bylo by směšné lidem platit aby si koupili auta, která města chtějí krátce na to zakázat.
 
Je důležité zajistit pracovní místa. To znamená, že 5 miliard eur, které francouzská vláda dala společnosti Renault, nesmí být použito k výplatě dividend nebo zpětnému odkupu akcií, ale na podporu zaměstnanosti. Také to znamená, že pro zajištění těchto pracovních míst by měly být podporovány pouze pohonné jednotky pro budoucnost. Zásadou by mělo být neposkytovat žádné státní záruky znamenající podporu výroby dalších motorů na benzin nebo naftu.
 
Pro oživení automobilového průmyslu je také zásadní restartování poptávky. Na nákup motorů s emisemi CO2 by však neměl být vynaložen ani cent. Výrobci musí v letech 2020–2021 dodržovat normu EU pro emise CO2 ve výši 95 g. Bylo by nezodpovědné, aby vlády nebo dokonce EU podporovaly programy, které ztíží dosažení tohoto právně závazného cíle. To zahrnuje motory na naftu, benzin i zemní plyn, a to staré i nové. Nejde jen o prvotní kupní pobídky. Jde také o skryté daňové úlevy. Nyní není čas dávat slevu na nová SUV s motory na naftu.
 
Jedinou přijatelnou veřejnou podporou je urychlení zavádění čistých řešení s nulovými emisemi. To znamená, že by se pobídky měly zaměřovat pouze na modely s nulovými emisemi, zejména na elektricky poháněná vozidla s akumulátory se zvláštní podporou pro kupující s nižšími příjmy a na ojeté elektromobily.
 
Soukromé a veřejné vozové parky by měly být podporovány při nákupu nových elektricky poháněných osobních automobilů a dodávkových vozidel, zatímco dotace by se měly zvýšit pro veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu, jako jsou elektrické autobusy. Veřejné investice by měly směřovat do infrastruktury nabíjení v soukromých a veřejných budovách. Měly by také zahrnovat rychlonabíjecí stanice pro taxíky, vozidla pro spolujízdu a dodávkové automobily.
 
Kromě toho, pokud je státní podpora poskytována přímo churavějícím výrobcům automobilů, měla by přicházet s průvodními podmínkami (žádný nový vývoj spalovacích motorů) a podporovat výrobu elektricky poháněných automobilů a dodavatelského řetězce včetně akumulátorů.
 
Jak to pomůže automobilovému průmyslu?
Než Covid-19 zastavil ekonomiku, trh s elektrickými auty v Evropě prosperoval. Bylo to v souladu s pravidly EU pro emise CO2 z automobilů, protože 95 % automobilů prodaných v průběhu roku 2020 je musí mít nižší než 95 g CO2/km.
 
V Německu a Francii prodej elektromobilů v březnu dosáhl rekordní podíl 9,2 % a téměř 12 %. Prodej rostl i na dalších největších evropských automobilových trzích. Není překvapující, že jedna z prvních továren, kterou společnost VW znovu otevřela, je ve Cvikově, kde se vyrábí průkopnický elektricky poháněný automobil VW ID.3.
 
V celé Evropě výrobci automobilů investují desítky miliard do dodavatelských řetězců pro elektromobilitu. V Evropě bude v letech 2020 - 2021 vyrobeno přibližně 3,5 milionu elektromobilů a do roku 2023 bude vybudován tucet gigatováren na výrobu akumulátorů.
 
Právě v okamžiku, kdy Covid-19 zasáhl, evropští výrobci automobilů konečně doháněli ztrátu na Čínu a Teslu (jejíž hodnota je na akciovém trhu vyšší než u VW, ač vyrábí zlomek vozidel). Nyní není čas zpomalit a vrátit se ke spalovacím motorům. Nyní je čas zdvojnásobit sázku na elektrifikaci.
 
Každé prodané elektricky poháněné auto generuje v našich domovech a zaměstnání poptávku po nabíjecích místech, vytváří obchodní možnosti pro dodavatelský řetězec akumulátorů a splácí obrovské investice do výzkumu a vývoje, které Evropa již realizovala. Podpora směřující do bezemisní mobility a elektrifikace je tedy také inteligentní průmyslovou politikou.
 
Díky aktivitám v době odstavení a obrovským veřejným investicím, které jsou určeny k restartu ekonomiky, je nyní šance obnovovat a budovat takový systém mobility, který potřebujeme jako společnost. Zelená by však neměla být prázdným slovem, které společnosti a politici přidávají k technologii, kterou chtějí. Jelikož jsou v celé Evropě vyhlašovány soubory státní podpory a obnovy, Evropská komise by měla zajistit, aby byla povolena pouze podpora technologií a infrastruktury s nulovými emisemi. Je čas směřovat peníze tam, kde zatím jen padají velká slova. Podpora automobilů se spalovacími motory způsobí, že obchodní model automobilového průmyslu bude zastaralý.
 
V roce 2009 jsme utratili miliardy za nová auta, která slibovala, že budou čistá, ale o pár let později se nám to vrátilo v aféře Dieselgate. Neudělejme stejnou chybu dvakrát. Pryč se starým, špinavým motorem a otevřme novému bezemisnímu pohonu.