name | autoweek.cz

PSA chce sedanem dobýt ruský trh

PSA chce sedanem dobýt ruský trh

13.10.2010 | Peter Homola | Aktuality

PSA Peugeot Citroen chce během pěti až deseti let ztrojnásobit tržní podíl v Rusku. Důležitou roli při tom mají hrát sedany obou značek, které francouzský koncern bude montovat v ruské Kaluze. Píše nám o tom Peter HOMOLA.

V první polovině roku 2012 začne v automobilce PCMA Rus ve městě Kaluga montáž dvou sedanů značek Peugeot a Citroën systémem CKD.

“Jeden z nich bude Peugeot 408, který se již vyrábí v Číně”, říká Bernd Schantz, který nedávno převzal nove vytvořenou pozici CEO koncernu PSA Peugeot Citroën pro Rusko, Ukrajinu a druhé země Společenství Nezávislých Státu. “Druhým modelem bude sedan na bázi nového Citroënu C4 představeného na pařížském autosalónu”, vysvětluje Schantz. Tento sedan ještě neexistuje.

PCMA je společný podnik, který patří ze 70 % PSA a z 30 % Mitsubishi Motors. V dubnu letošního roku v Kaluze naběhla montáž hatchbacku Peugeot 308, v červenci se přidal hatchback Citroën C4 a od září běží také montáž trojčat SUV Peugeot 4007, Citroën C-Crosser a Mitsubishi Outlander.

V první fázi se všechny vozy v Kaluze montují jednodušším systémem SKD. V současné době opouští brány továrny každý týden na 1000 automobilu. Plán pro příští rok počítá s montáží přibližně 50 000 vozů, z čehož má být 38 000 až 39 000 určeno pro prodejní sít PSA a zbytek pro Mitsubishi. Pro fázi CKD PCMA plánuje roční montáž 125 000 vozů všech tří značek. Automobilka, která dnes zaměstnává 410 osob, bude mít při plném provozu až 3000 pracovníků.

S přechodem montážní metody z SKD na CKD v roce 2012 oba hatchbacky zmizí z programu kalužské továrny a budou nahrazeny výše zmíněnými modely se stupňovitou zádí. Podle PSA budou sedany i v budoucnosti hrát na ruském trhu důležitou roli. “Dnes máme v nabídce bohužel jen verze hatchback. Velký skok dopředu se nám jistě podaří díky verzím se stupňovitou zádí”, říká Schantz.

Řada dílů pro ruský Peugeot 408 bude pocházet z Číny. “Zároveň chceme dosáhnout relativně vysoký podíl lokálně vyrobených dílů. Chceme se poměrně rychle dostat na nejméně 35 %, možná dokonce na 45 %“, vysvětluje Schantz. PSA v současné době neplánuje vývoz kompletních automobilů z Číny do Ruska nebo jiných zemí SNS.

Peugeot ani Citroen nepatří mezi vedoucí značky ruského trhu. Peugeot, v současné době na 15. místě ruské statistiky, za prvních devět měsícu 2010 prodal 25 219 osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel, o 6,4 % víc než ve srovnatelném období loňského roku. Citroen se sice polepšil o 18,9 %, což ale dnes znamená jen 11 689 vozů a 25. pozici na trhu.

Podíl obou značek dohromady dnes na ruském trhu činí jen 2,8 %. “Pro příští rok plánujeme dosazení tržního podílu více než 4 % a během příštích pěti až deseti let by se nás podíl na trhu mel pohybovat mezi 8 až 10 %,” říká Schantz.

Koncern PSA ruský trh dlouhou dobu zanedbával. Na rozdíl od většiny klasických trhů v Rusku neexistují dva samostatní importéři pro značky Peugeot a Citroen, ale koncernové zastoupení PSA se dvěma značkovými divizemi. V zemi dnes existuje na 65 dealerů značky Peugeot a 45 značky Citroen. V příštím roce se prodejní sít každé ze značek rozšíří o 10 až 15 prodejců.

Celkový ruský trh před krizí vyrostl na přibližně 2,9 miliónu osobních a lehkých užitkových automobilu v roce 2008 a spadl zhruba na polovinu v krizovém roce 2009. Pro letošní rok očekává Bernd Schantz necelých 1,9 milionu. Schantz počítá s tím, ze se prodej na ruském trhu během příštích deseti let dostane na 4 až 4,5 milionu vozů ročně.

„Pokud vezmeme celkový trh čtyři milióny vozidel a podíl na trhu 8 %, dostaneme se na 320 00 vozu“, říká Schantz o očekávaném prodeji. Při ročním prodeji na úrovni 320 000 automobilu bude PSA v Rusku potřebovat 300 až 400 dealerů. To bude také znamenat rozšíření prodejní sítě do menších mest.