name | autoweek.cz

Radikální změny u Fiatu

Radikální změny u Fiatu

22.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Největší italská průmyslová skupina Fiat radikálně reorganizuje svou organizační strukturu, a to úplně jinak, než se do poslední chvíle předpokládalo. Současně došlo ke změně v jejím nejvyšším vedení, jehož se ujímá John Elkann na místo Luky di Montezemola.

Představenstvo společnosti Fiat S.p.A. jmenovalo dědice rodiny Agnelliů Johna Elkanna předsedou správní rady. Dosavadní předseda Luca Cordero di Montezemolo vedení firmy opouští aby se pokusil o kariéru v italské politice. Montezemolo ale zůstane ve správní radě Fiatu a nadále bude pokračovat v roli nejvyššího šéfa Ferrari.

Hlavní roli v řízení impéria Fiatu převzal dosavadní vicepředseda John Elkann (34 let) Vnuk bývalého předsedy Giovanniho Agnelliho pochází z New Yorku a vyrůstal v Brazílii, Velké Británii, Francii a Itálii.  Stojí současně v čele společnosti Exor S.p.A., která je z 59 % vlastněna rodinou Agnelliů. Tato společnost kontroluje rozhodující balík 30 % akcií Fiatu a také jí patří fotbalový FC Juventus. Už jeho dědeček jej před svou smrtí v roce 2003 předurčil k převzetí rodinného podniku. Elkann je rovněž vicepředsedou rodinného holdingu Giovanni Agnelli & C. Sapaz.

 

Akcie Fiatu se zotavují, což však nesouvisí s plánovaným odchodem Montezemola, ale se zprávou, kterou Fiat konečně oznámil a na kterou spekulanti trpělivě čekali. Holding, založený před 111 lety, potvrdil, že plánuje rozdělení svého impéria.

Nejvyšší výkonný ředitel Fiatu Sergio Marchionne říká, že z dlouhodobého hlediska přežijí pouze největší automobilky. Proto se snaží Fiat zvětšit pomocí akvizic. V červnu 2009 Fiat koupil 20 % podílu v Chrysleru a pomohl tak třetí největší americké automobilce uniknout bankrotu. V loňském roce se Marchionne rovněž neúspěšně pokoušel o převzetí Opelu, dceřinné firmy GM v Německu.

Hlavní výhody plynoucí z rozdělení podnikání Fiatu v automobilovém průmyslu leží v budoucích aliancích. Oddělením automobilové divize poskytne Marchionnemu zeštíhlený právnický subjekt, který může snadněji vstupovat do partnerství spojených s výměnou kmenového kapitálu a dalších partnerství. „Oddělení bude pro Fiat velmi pozitivní a zvýší hodnotu italské automobilky,“ říká Karim Bertoni z ženevské banky Syz & Co, která se podílí na financování oddělení. „To je důvodem, že už nyní jdou její akcie nahoru.“

Podnikání Fiatu v automobilovém průmyslu již nyní vytváří 52,5 % obratu skupiny s příjmy ve výši 50,1 miliardy eur a představuje 44,4 % jejího zisku. Sergio Marchionne proto očekává, že po novém zeštíhlení bude společnost ještě ziskovější.

Oddělení divize osobních automobilů od ostatních oblastí podnikání, tedy především společností CNH Global NV, která vyrábí zemědělské a stavební stroje, a producenta nákladních vozů a autobusů Iveco S.p.A., se tedy očekávalo. Jenže definitivní podoba vyvolala překvapení. Neoddělila se totiž skupina Fiat Auto, zahrnující výrobu osobních aut, ale stal se pravý opak. Iveco a Case New Holland vytvoří novou samostatnou společnost Fiat Industrial S.p.A.

Výroba automobilů Fiat, a to osobních i užitkových pod značkou Fiat Profesional, a značek Alfa Romeo, Lancia a také Ferrari a Maserati zůstanou i nadále součástí holdingu Fiat S.p.A. V tom zůstane i výroba motorů a převodovek Fiat Powertrain Technologies. Podle Marchionneho bude rozdělení dokončeno do konce roku. Ponechání automobilové produkce jako základní činnosti holdingu umožní získat větší kontrolu nad automobilkou Chrysler navýšením podílu v ní ze současných 20 na 35 % během následujících dvou let.

 

Zcela zásadní pro Marchionneho globální strategii pro přežití však bude prolomení pokračujícího propadu hospodaření Chrysleru. Podle Marchionneho by Chrysler měl ještě v roce 2010 dosáhnout vyrovnané bilance. První krok ještě zdaleka nedopadl dobře. Chrysler obnovuje většinu svých modelů včetně Jeepu Grand Cherokee. Nový Chrysler 300 a Dodge Charger budou využívat první platformy vyvinuté společně s Fiatem. Fiat plánuje prodej svého exkluzivního minivozu 500 v USA. Především ale dojde k plné integraci nabídek Lancie a Chrysleru s využitím společných platforem i prodejních sítí.

Součástí pětiletého plánu rozvoje je rovněž zvýšení ziskovosti společnosti Ferrari/Maserati (Fiat kontroluje 85 % jejích akcií). Mělo by toho být dosaženo oddělením jejich produkce, rozšířením modelové nabídky Ferrari a posunem Maserati k výrobě vozů konkurujících špičkovým modelům BMW.