name | autoweek.cz

Range Rover s novým elánem

Range Rover s novým elánem

05.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Range Rover Evoque zahajuje novou éru v historii značky. Pro automobilku Jaguar Land Rover znamená mnohem více, než jen novou modelovou řadu.

V sídle vývojového střediska Land Roveru v Gaydonu jsme se seznámili s plány automobilky pro nejbližší období. Land Rover resp. celá společnost Jaguar Land Rover prochází velmi úspěšným obdobím, když v loňském roce výraznou měrou vzrostl prodej na všech významných trzích. Nový majitel, kterým je od roku 2008 indická společnost Tata Motors, dokázal i v době hospodářské krize udržet maximální investice do vývoje a modernizace výrobního programu, stejně tak jako do zkvalitňování technického zázemí i personální posilování týmů vývojářů. Výsledky toho se začínají projevovat.

Dokladem úspěšné činnosti je i to, že na modely Range Rover je třeba čekat tři až pět měsíců a na automobilku se obracejí prodejci z různých zemí se zájmem získat zastoupení značky.

Do nejbližších let je cílem Land Roveru posilovat prodej především v zemích s rozvíjejícími se trhy. V současné době se 65 % vozů prodává na tradičních trzích. Na ty nové se dodává 35 % vozů, jenže z jejich prodeje přichází 55 % zisku! Nejdůležitější přitom samozřejmě jsou země BRIC, tedy Brazílie, Rusko, Indie a zejména Čína. Naprosto logický je požadavek Ratana Taty aby se Jaguar Land Rover stal číslem 1 v segmentu luxusních automobilů na indickém trhu.

Už od loňského roku se výrobní program rozšiřuje o speciální verze stávajících modelů. Například v na autosalonu v Paříži byla předvedena dosud nejluxusnější podoba Range Roveru posouvající hranice toho, co lze od značky očekávat. Předpokládal se prodej 100 kusů, ale už se jich už prodalo více než 500. Ukazuje se, že zájem o podobné varianty mezi zákazníky je velký a proto budou připraveny ještě další, ještě exkluzivnější. Land Rover se ale nechce proměnit ve výrobce luxusních aut, chce i nadále zůstat producentem automobilů s pohonem všech kol.

Šéf Land Roveru John Edwards k tomu říká: \"Land Rover má ambici být zlatým standardem na trhu vozů SUV. Vozy SUV už dnes dělají prakticky všichni včetně exkluzivních značek. Výborná, skvěle vypadající SUV dělají i korejské automobilky. Ale my jsme jediným specialistou na tyto vozy. Nejde jen o to, že nabízíme luxusní auto, ale naše značka navíc garantuje schopnost kdykoliv kamkoliv dojet. Takovouto kombinaci nenabízí nikdo jiný.\"

Edwards vidí velký potenciál v růstu prodeje vozů SUV především v segmentech, v nichž značka působí.

\"Rozhodující změnou je, že si věříme a máme ambici stát se jedničkou. To je něco, co zde ještě před pár lety chybělo,\" říká Edwards a dodává: \"Důležitým předpokladem proto je i skutečnost, že do vývoje nových produktů přicházejí nebývalé investice.\"

Land Rover přitom nečeká snadná práce. Nejde totiž ani tak o přípravu nových aut jako především o nové generace klasických modelů. Není nic těžšího, než měnit auto, které je označováno za ikonu. A Land Rover má takový celý výrobní program. \"Kupující Range Roverů nechtějí změnu designu a stejné to je u Defenderu. Před deseti lety se zde řešil problém náhrady Defenderu a tato otázka je aktuální i dnes. Jenže nyní na hledání odpovědi klademe všichni důraz. Je to pro nás velký úkol ale i velká příležitost,\" říká šéfdesignér Land Roveru Gerry McGovern.

 

Prvním krokem v nové obchodní strategii značky je nový model Evoque. Dosud nikdy značka nenabízela takové možnosti individualizace vozu. Změna v přístupu začala už u designu. \"Design vozů Land Rover dosud byl přísně funkční. Svět se ale mění. Proto Evoque přichází s novým stylem nezapomínajícím ani na emoce,\" vysvětluje McGovern.

První manifestací nového přístupu se stal koncept LRX předvedený v lednu 2008 na autosalonu v Detroitu. Konečná podoba Evoque se od konceptu navenek liší jen drobnými detaily - zpětnými zrcátky upravenými podle předpisů a klikami dveří. Především si ale uchovala jeho dramatický vzhled. Velmi náročné bylo upravit koncept i do pětidveřové podoby. Mnohem tvrdší oříšek snaha zachovat profil konceptu přinesla pro konstruktéry. Auto mělo atraktivní podobu, ale přitom muselo mít podvozek, který bude skutečným Land Roverem, a k tomu lehkou konstrukci aby bylo úsporné a interiér musel být prostorný jako u konkurence.

Koncept LRX vznikl na platformě EuCD převzaté z Freelanderu. Jenže ta se ukázala nevyhovující z hlediska prostorového uspořádání vozu. Aby byl zachován dramatický profil konceptu byla vyvinuta o 27 mm nižší platforma LR-MS (Land Rover Mid Size) vytvářející podmínky pro vynikající schopnosti jízdy v terénu a současně poskytující potřebný vnitřní prostor při zachování vysoké polohy sedadel typických pro vozy Land Rover.

Výsledkem bylo, že musely být navrženy nové pomocné rámy, byla použita jiná geometrie závěsů a instalovány nové motory. Na podvozku nakonec byl použit pouze jediný díl společný s Freelanderem.

Pozoruhodný je dosažený prostor na zadních sedadlech - ač vůz vypadá jako kupé, je skutečně čtyřmístný. Pětidveřová verze má vzadu navíc zvýšenou polohu střechy o 35 mm.

Lehké stavby bylo dosaženo díky použití lehkých materiálů. Karoserie je kombinací hliníku (poprvé byl použit i na střeše) a plastů vč. poprvé použitého kompozitního materiálu na víku zavazadelníku. Hliníkové jsou i díly zavěšení kol. Lehká konstrukce pomohla snížit těžiště vozu a použité materiály napomohly k tlumení hluku a vibrací.

Evoque je prvním vozem značky vybaveným elektrickým posilovačem řízení EPAS. K dispozici je pro něj i poprvé použitý systém MagneRide 3. generace s proměnlivou charakteristikou tlumení v závislosti na způsobu jízdy a jejích vnějších podmínkách. Tento systém nově dokáže současně korigovat pohyby karoserie (s vlastní frekvencí 1,2 Hz) i kol (s vlastní frekvencí 14 Hz). Díky tomu si vůz uchovává sportovní charakter aniž by to bylo na újmu komfortu.

Zavazadlový prostor byl navržen tak, aby měl stejný objem jako BMW X1 (tj. 420 l) a současně se do něj dal pohodlně naložit bag s golfovými holemi.

Motory jsou turbodiesel 2,2 l s výkonem 110 nebo 140 kW (150 nebo 190 k) nebo přeplňovaný zážehový Si 2,0 l se 177 kW (240 k). Převodovky jsou šestirychlostní přímo řazená nebo samočinná. Pohon všech kol je se spojkou Haldex u zadní nápravy, ale poprvé v historii značky je k dispozici i verze jen s pohonem předních kol.

Range Rover Evoque byl testován po celém světě - řízení se zkoušelo v Indii, rychlostní testy proběhly v Itálii na dráze Nardó, ovladatelnost se testovala na Severní smyčce Nürburgringu, městský provoz v Tokiu, terénní schopnosti se prověřovaly na vojenských základnách na nichž se ověřují tanky, odolnost v extrémních klimatických podmínkách se testovala v poušti v Dubaji a v Death Valley, stejně jako v ruském mrazu i na severu Kanady. Nejvíce se ale zkoušelo v Eastnor Castle, na dráze MIRA a v areálu v Gaydonu.

Range Rover se bude vyrábět v továrně v Hallewoodu u Liverpoolu a první dodávky by měly přijít v srpnu. Zajímavé je, že marketingová prezentace vozu se zatím orientovala více na dámskou klientelu. Přitom se předpokládá, že toto exkluzivní kompaktní SUV budou ve stejné míře kupovat muži i ženy.