name | autoweek.cz

Reakce na zákaz prodeje aut se spalovacími motory

Reakce na zákaz prodeje aut se spalovacími motory

29.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rozhodnutí zemí EU vyřadit spalovací motory vyvolalo kontroverzní reakce. Zastánci i odpůrci spalovacích motorů je kritizují z protichůdných důvodů.
Podle vůle zemí EU by se od roku 2035 měly v Evropské unii prodávat pouze osobní a lehké užitkové automobily s pohonnými jednotkami neprodukujícími žádné emise. Shodli se na tom ministři zodpovědní za životní prostředí v 27 státech. Nyní je třeba vyjednat konečný kompromis s Evropským parlamentem, který chce prosadit úplný konec pro nová auta se spalovacími motory od roku 2035. Kompromis zemí EU vyřadit od roku 2035 spalovací motory z prodeje v EU s pootevřenými zadními vrátky pro syntetická e-paliva vyvolal smíšené reakce.
 
Průmyslové sdružení VDA si ve středu stěžovalo, že v Evropě stále není dostatek nabíjecích stanic pro elektromobily. Dohoda z noci stále počítá s faktickým zákazem vozidel se spalovacími motory od roku 2035. „U e-paliv to podle všeho stačilo na prohlášení o záměru, jehož realizace je otevřená,“ uvedla prezidentka VDA Hildegard Müllerová. E-paliva – tedy paliva vyrobená z obnovitelné energie – jsou důležitá pro dosažení cílů v oblasti klimatu.
 
Sdružení dovozců automobilů VDIK také vyzvalo k rychlejšímu rozšiřování dobíjecí infrastruktury a vodíkových čerpacích stanic a také k silným nákupním pobídkám. V Evropě by také mělo být možné v budoucnu využívat všechny technologie pohonu, které umožní mobilitu šetrnou ke klimatu.
 
Rozdílné názory na BMW a VW
Šéf BMW Oliver Zipse se domnívá, že zákaz nových aut se spalovacími motory v EU od roku 2035 je špatný. „Vsadit vše na jednu kartu v dnešní době je chyba průmyslové politiky. Zda se do roku 2035 podaří vytvořit potřebnou nabíjecí infrastrukturu pro e-auta je otevřenou otázkou. Jak chce Evropa zajistit přístup ke klíčovým surovinám, není jasné. Hrozí zde nové závislosti,“ řekl Zipse.
 
Šéf VW Herbert DIess byl naopak na úterním závodě demonstrativně spokojen: „Zákaz spalovacích motorů v Evropě by nás neměl děsit. Může přijít - jsme na něj nejlépe připraveni.“
 
Šéf regionální skupiny CSU Alexander Dobrindt označil rozhodnutí za „fatální chybu“: „Místo aby dala spalovacímu motoru se syntetickými palivy bez obsahu CO2 jasnou perspektivu, spolková vláda příliš dlouho neměla koordinovaný postoj. Spalovací motor zajistil v Evropě prosperitu po desetiletí, vytvořil pracovní místa a přidanou hodnotu. Spolková vláda nedokázala převzít svou vedoucí roli a zastavit tuto antiinovační a prosperitu ohrožující politiku z Bruselu.“
 
„Je to jako komunismus,“ komentoval rozhodnutí místopředseda sdružení ZDK Thomas Peckruhn. Toto prohlášení je drsné a vyvolalo v médiích značný ohlas, ale Peckruhn dobře ví, o čem mluví. protože Peckruhn už na začátku 80. let působil v NDR v soukromém autobazaru Liebe.
 
Ekologické neziskové organizace kritizují výjimku pro e-paliva
Environmentální neziskové organizace vyjadřují z dohody ministrů velkou radost, ale také kritizují rozhodnutí, možnost, že by spalovací motory mohly mít po roce 2035 budoucnost se syntetickými e-palivy, tedy palivy vyrobenými z obnovitelné energie a zachyceného CO2.
 
„Hra pro spalovací motor v Evropě skončila,“ uvádí nadšeně organizace Transport & Environment (T&E). „Dohoda, kterou dosáhli ministři životního prostředí, znamená změnu na nulu. Rozhodnutí končí kontrolu ropného průmyslu nad dopravou a dává Evropě šanci na dekarbonizaci do roku 2050.“ řekla v Bruselu Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a elektromobilitu v T&E. „Evropské vlády přijaly historické rozhodnutí ukončit prodej znečišťujících automobilů. Doprava je největším zdrojem emisí a auta jsou tou největší částí problému.“
 
„Dnešek je obrovským krokem vpřed v boji proti klimatu, ale také v oblasti znečištění ovzduší a zpřístupnění elektromobilů. E-paliva ale jsou falešným řešením, jsou neefektivní, nejsou klimaticky neutrální, v dohledné budoucnosti zůstanou drahá a jejich dostupnost bude omezená. Uvítali bychom ještě jasnější závazek směřující k bateriovým elektrickým pohonům,“ řekla generální ředitelka organizace BUND v Berlíně Antje von Broocková.
 
Člen představenstva Greenpeace Martin Kaiser řekl: „Zákaz spalovacích motorů poškozujících klima přichází příliš pozdě na to, aby bylo dosaženo cíle 1,5 °C.“