name | autoweek.cz

Registrace nových aut v EU opět poklesly

Registrace nových aut v EU opět poklesly

15.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Registrace nových osobních aut v průběhu měsíce června v zemích EU podle statistiky ACEA opět poklesly - už třetí měsíc za sebou. Tentokrát to bylo o 6,9 %. Rusko a Japonsko se vzpamatovávají rychle, zatímco USA pomaleji než se čekalo.

Během června 2010 bylo v Evropě zaregistrováno 1 341 092 nových aut. Celkový počet registrací v prvním pololetí tak byl prakticky stejné jako před rokem (+0,2 %). V porovnání s prvními šesti měsíci roku 2008 to ale představuje pokles o 10,3 %.

Z nejvýznamnějších trhů vykázaly pokles Německo (-32,3 %), Itálie (-19,1 %) a Francie (-1,3 %), zatímco růst hlásí Velká Británie (+10,8 %) a Španělsko (+25,6 %). Největší propad ohlásilo Slovensko (-40,6 %), zatímco největší vzestup vykázala Irská republika (+75,8 %).

Za šest měsíců bylo nově zaregistrováno 7 288 487 nových vozů, tedy o 0,2 % více než před rokem. Z hlavních trhů nejvíce poklesl prodej v Německu (-28,7 %), zatímco růst dosáhly Itálie (+2,9 %), Francie (+5,4 %), Velká Británie (+19,9 %) a Španělsko (+39,5 %). Největší extrémy byly zaznamenány v Maďarsku (-43,8 %) a Portugalsku (+57,7 %).

 

Pokles prodeje nejvíce postihl skupinu Fiat, Ford Motor a Toyotu Motor. Především značka Fiat se v prodeji hodně propadla - o 21 %, protože se současně zmenšil prodej v Itálii a v dalších zemích skončily státní podpory prodeje hospodárných aut.

Také Ford hlásí pokles prodeje, protože se prodalo mnohem méně modelů Fiesta a Focus. Prodej Fordu poklesl téměř o 20 %. Podle šéfa prodeje evropského Fordu Ingvara Svigguma je to ale dáno tím, že Ford nechce přijmout strategii ostatních a nabízet pro své vozy velké slevy, protože ty by poškodily pověst značky a dále oslabovaly trh. Mnohé značky totiž ve snaze udržet objem prodeje po skončení šrotovacích prémií nabízejí v Německu, Itálii a Velké Británii slevy ve výši 30 až 50 %. \"Také víme, jak zvýšit svůj podíl na trhu, jenže naším cílem je kvalita a udržitelný podíl,\" říká Sviggum. Připomeňme, že Ford v prvním čtvrtletí vykázal zisk, zatímco vloni byl ve ztrátě.

Velký pokles prodeje ohlásila rovněž Toyota - o 15 %, zřejmě v důsledku pokračující nedůvěry vyvolané problémy z počátku roku.

Problémy koncernu Volkswagen působí značka Seat. Její prodej poklesl o 16 % i když její domácí španělský trh hlásí růst. Prodej Seatu přitom drží jen nová generace modelu Ibiza.

Za vítěze posledního měsíce lze označit především Renault a Opel/Vauxhall. Opelu výrazně pomáhá zájem kupujících o novou generaci kompaktního modelu Astra. K tomu se přidal i úspěšný červnový vstup nové Merivy na některé trhy.

Velmi úspěšný byl červen také pro BMW s červnovým růstem o 7,1 % a pololetním dokonce o 7,6 %.

 

Podívejme se i na další světové trhy. Z těžké krize se vzpamatovává Rusko. V červnu se prodalo 183 518 vozů, což bylo o 46,4 % více než před rokem a současně o 10,2 % víc než v květnu. Díky tomu se pololetní prodej 832 937 dostal o 4,0 % nad loňskou úroveň. Jedničkou na trhu je společnost AvtoVAZ, jenž má se 220 774 vozy podíl 26,5 % trhu.

V Japonsku se prodalo 448 831 nových aut, což bylo o 17,4 % více než v červnu 2009 a o 26,0 % více než letos v květnu. Celkem se letos prodalo 2 656 828 nových aut, což je o 21,5 % více než vloni. Jedničkou na trhu je Toyota Motor s podílem na trhu 32,5 %.

V Číně se v červnu prodalo o 19,4 % aut více než před rokem, což ale současně znamená nejmenší meziroční nárůst prodeje za posledních 14 měsíců (pro porovnání - v květnu to bylo +25 % a v dubnu dokonce +34 %). Je to důsledkem růstu inflace a současně i zpomalení růstu celé čínské ekonomiky.  Čínská vláda se ale snaží tento trend snaží zvrátit novými tržními stimuly. Problémy rovněž způsobily stávky, které v červnu postihly čínské továrny Toyoty, Hondy, Nissanu a dodavatele Denso.

Naopak další růst prodeje vykázal indický trh, kde se v červnu prodalo 141 184 aut, tedy o 30,8 % více než před rokem. Spolu s tím je dokladem ekonomického růstu Indie i růst prodeje nákladních aut a autobusů o plných 44 % na 52 211 kusů.

 

Po dobrém začátku roku byly červnové výsledky registrací nových osobních vozů v USA zklamáním. Meziroční růst o 14 % je nejmenším zvýšením od loňského listopadu. Celoroční růst je proti loňskému roku stále ještě o 17 %. Během června se v USA prodalo 983 821 lehkých vozidel, z čehož bylo 759 721 z domácí produkce. Osobních vozů se prodalo 521 172 kusů, zatímco kategorie light trucks (tj. MPV, SUV a pick-upy) 462 649 kusů.

Od začátku roku se v USA prodalo 5,615 milionu lehkých vozidel, zatímco v roce 2009 to bylo 4,81 milionu. Od počátku roku to byly téměř 3 miliony osobních aut, zatímco vloni to bylo 2,57 milionu. Pololetní prodej light trucks dosáhl 2,62 milionu kusů oproti loňským 2,24 milionu.

Zdá se, že dosud optimistické odhady rychlého vzpamatovávání se trhu osobních vozů byly předčasné. Ford Motor (+13 %) i GM (+11 %) vykázaly menší nárůst než celý trh. Také posílení Toyoty Motor jen o 7 % je menší, než se předpokládalo. Nárůst jen o 6 % je v případě společnosti American Honda velmi špatný.

Velmi dobře si vede i nadále Subaru - s +16 % je to už 13 měsíc v řadě znamenající navýšení prodeje. Daří se i skupině Hyundai/Kia s navýšením o 28 %.

Za celé pololetí Ford Motor prodal o 16 % aut víc než před rokem, zatímco GM dokonce o 36 % a Chrysler o 35 %. Za celé pololetí Ford dokonce poprvé od roku 2006 předstihl Toyotu na místě třetího největšího prodejce na americkém trhu.

Mnohem lepší pohled na americký trh je u velkých pick-upů. U těch GM vykázalo zvýšení prodeje o 27 % a Ford svých F150 prodal dokonce o 30 % víc než před rokem. Ford tím alespoň částečně vyvážil jen malý růst zájmu o jeho SUV (+3 %).

Loňský červen byl pro americký trh katastrofální. Proto je meziroční nárůst jen o 11 % pokládán za velmi malý. Podle amerických analytiků jsou problémy trhu s novými auty vyvolány vysokou nezaměstnaností (9,7 %) i nejistotou z budoucnosti u velké skupiny kupujících. Dokonce z červnového poklesu růstu odvozují začátek nového propadu prodeje nových aut v následujících měsících.