name | autoweek.cz

Rekordní rok, ale jen pro firemní klientelu

Rekordní rok, ale jen pro firemní klientelu

08.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rok 2015 byl zatím nejúspěšnějším rokem v 22leté historii sledování prodeje a od roku 2004 registrací silničních motorových vozidel v ČR. Roste i prodej osobních aut soukromníkům, nicméně do stavu z roku 2009 je stále ještě hodně daleko.
V roce 2015 bylo v ČR registrováno celkem 230 857 nových osobních automobilů, 17 131 lehkých užitkových automobilů, 1350 autobusů, 10 732 nákladních vozidel, 17 059 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 192 314 osobních automobilů, 13 165 lehkých užitkových automobilů, 1061 autobusů,  054 nákladních vozidel, 16 043 motocyklů.
 
Celkově registrace nových osobních automobilů v roce 2015 vzrostly oproti roku 2014 o 20,04 % z 192 314 na 230 857 vozů, tj. o 38 543 aut. To je podstatně lepší výsledek, než se očekávalo ale je i lepší, než by odpovídalo růstu HDP. Meziroční růst je sice jeden z nejvyšších v celé Evropě, nicméně obměna vozového parku kolem 4 % je podstatně nižší, než je evropský standard a nepostačuje k omlazení vozového parku, který naopak vzhledem k rostoucímu dovozu starých ojetin a vývozu nových ojetin stárne (průměrný věk osobních automobilů u nás je 14,7 roku, zatímco v Evropě se pohybuje okolo 9 roků.
 
Pokud bychom provedli analýzu vozového parku nově registrovaných vozidel za rok 2014 a 2015 tak, že bychom odečetli krátkodobé registrace (např. vozidla vyvezená do šesti měsíců od 1. registrace v ČR), tak by nárůst v roce 2015 činil 19,8 %.
 
Podíl firemních vozidel tvořil 75%, privátních 25 %. Pokud bychom zohlednili operativní leasing pro privátní osoby, pak by tento poměr činil cca 71 % a 29 %. To znamená, že soukromníci si pořídili 57 714 resp. 66 948 (vč. operativního leasingu pro soukromníky) nových automobilů. To je výrazný skok proti stavu z roku 2014 s 51 925 registracemi (podíl operativního leasingu byl ještě zanedbatelný).
 
V roce 2013 bylo v České republice registrováno celkem 164 736 nových osobních automobilů, přičemž podíl privátních činil 30,8 %, tzn. soukromníci si pořídili 50 739 nových aut. To byla dlouhodobě nejnižší hodnota. V roce 2012 bylo v ČR registrováno celkem 174 009 nových osobních automobilů a z toho privátních bylo 33,8 %, tzn. 58 815 aut.
 
V roce 2010 bylo v České republice registrováno celkem 169 236 nových osobních automobilů a privátních činil 40,75 %, tzn. 68 963 nových aut, tedy víc, než v letošním roce. V roce 2009 byl podíl soukromníků z celkového počtu 161 659 nově registrovaných aut 48 %, což znamená, že tehdy si soukromí motoristé pořídili 81 750 vozidel!
 
Je tedy jasné, že na růstu registrací nových automobilů se podílejí jen firem a významný podíl zaujímají i krátkodobé registrace s následným reexportem.
 
První je značka Škoda se 73 927 registrovanými osobními automobily (32,02 %), následují Volkswagen - 23 754 (10,28 %), Hyundai - 19 688 (8,52 %), Ford - 15 432 (6,68 %), Dacia - 10 512 (4,55 %), Opel - 8 100 (3,50 %), Renault - 8074 (3,49 %), Kia - 7602 (3,29 %), Peugeot - 7156 (3,09 %), Seat - 6759 (2,92 %) atd.
 
Z hlediska paliva je na prvním místě benzin s 53,78 %, na druhém nafta s 42,99 %, následuje CNG s 1,19 % (především díky prodeji 1658 vozů Škoda Octavia G-Tec), LPG - 0,55 %, hybridní - 0,43 %, elektromobily - 0,12 % a biopalivo E85 jen 16 vozidel, nezjištěno bylo u 0,90 % vozidel.
 
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos vzrostly o 25,7 %, přičemž podíl vozidel starších 10 let stále vzrůstá a činí již 48,4 %. To znamená, že plná pětina ze všech nově registrovaných osobních aut v roce 2015 byla starší 10 let!
 
U lehkých užitkových vozidel se začíná projevovat lepšící se situace malých hospodářských jednotek a fyzických osob, což je skupina zákazníků nejdéle čekající s obnovou vozového parku. Konečný výsledek je nejlepší v historii, ale údaje z období před 1. čtvrtletím 2009 nelze srovnávat vzhledem k tehdy rozšířenému prodeji upravených osobních automobilů s „přihrádkami“ kvůli možnosti odpočtu DPH). Registrace nových lehkých užitkových automobilů letos vzrostly o 30,13 % z 13 165 na 17 131 vozidel, tj. o 3966 vozů. První je značka Fiat s 2780 registrovanými lehkými užitkovými automobily (16,22 %), následují Peugeot - 2678 (15,63 %), Ford - 2173  (12,68 %), Volkswagen - 2044 (11,93 %), Renault - 1783 (10,40 %), Citroën - 1481 (8,64 %), Mercedes-Benz - 1349 (7,87 %), Iveco - 730 (4,26 %), Dacia - 562 (3,28 %), Opel - 406 (2,36 %) atd. Z hlediska paliva jednoznačně převládá diesel s 90,21 %, na druhém místě je benzin s 4,32 %, následuje CNG - 2,86 %, LPG - 0,60 %, 12 elektromobilů (0,07 %), nezjištěno bylo u 1,92 % vozidel.

Z celkového přehledu je zřejmé, jak se projevila změna zákona na jednorázovém dramatickém nárůstu zaniklých vozidel (vyřazených z registru), a to ve všech kategoriích. Vyřazena byla vozidla v dlouhodobém převodu, takže toto množství nemá vliv na stav vozového parku, kde jsou uváděna jen registrovaná vozidla v provozu, takže nedojde ani ke snížení průměrného věku vozidel.