rekordy, ale za jakou cenu? | Aktuality | autoweek.cz

Rekordy, ale za jakou cenu?

Rekordy, ale za jakou cenu?

05.01.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Největší evropské trhy vykázaly v roce 2017 další růst registrací nových aut. Jenže se ukazuje, že nemalý podíl na tom mají různé slevové akce a velký počet aut prodejci prodávají sami sobě.
Německý trh s osobními auty v roce 2017 meziročně vzrostl o 2,7 % na 3,44 milionu nově registrovaných aut. Německý trh ale byl ovlivněn poklesem registrací vozidel se vznětovými motory, protože se kupující obávají možných zákazů vjezdu do mnoha měst s auty vybavenými těmito motory. Prodej aut jezdících na naftu poklesl meziročně o 13 % na 1,34 milionu, tj. podíl 39 %. Mnoho německých měst je totiž pod tlakem EU, která jim hrozí vysokými pokutami za to, že v jejich ovzduší je výraznou měrou překročena hranice NOx v ovzduší schválená v roce 2010. V prosinci prodej nových aut v Německu meziročně poklesl o 1 %, což odpovídá skutečnosti, že byly o dva pracovní dny méně. Přitom ale podíl soukromě pořizovaných aut vzrostl o 5 %.
 
Objem prodeje vozů německých značek se v porovnání s rokem 2016 prakticky nezměnil, takže hlavní podíl na růstu trhu mělo zvýšení dovozu aut o 8 %, takže jejich podíl vzrostl na 30,6 %. Pro německý automobilový průmysl není dobrou zprávou ani pokles exportu o 1 %, což dohromady znamená pokles produkce o 2 % na 5,65 milionu aut.
 
Přestože německá vláda vyčlenila 600 milionů eur na podporu prodeje elektromobilů, využito zatím bylo jen 84 milionů na dotace pro 46 897 vozidel - 19 664 plug-in hybridů a 27 233 elektromobilů (vč. 16 vozidel s pohonem palivovými články). Podíl elektromobilů na celkovém počtu registrací nových aut tedy je pouhých 0,8 %.
 
Ve Francii se v roce 2017 prodalo 2,1 milionu nových vozů, tedy o 4,7 % víc aut než v roce 2016. Znamená to třetí rok s růstem objemu prodeje za sebou - po meziročním navýšení o 5,1 % v roce 2016 a o 6,8 % v roce 2015. Menší počet pracovních dní v prosinci ale způsobil pokles v tomto měsíci o 0,5 %. Podíl vznětových motorů ve Francii v roce 2017 meziročně poklesl o 5 % na 47 %. Naopak podíl zážehových motorů vzrostl o 14 % na 48% podíl na trhu. Prodej vozidel s elektrickým pohonem vzrostl meziročně o 15 %, takže dosáhl 1,2 % a ještě rychleji rostl zájem o hybridy - s růstem o 48 % už dosáhly podíl na trhu 3,25 %.
 
Mezi značkami vykazují největší růst Seat (+14 %), Toyota (+14 %), Škoda (+14 %) a Kia (+11 %). Z domácích značek v roce 2017 rostl Peugeot o 9,2 %, Citroën o 3,3 % a Renault o 2,1 %, zatímco prodej DS se propadl o 24 %. V rámci PSA Group Opel rostl o 6,3 % a u Renault Group Dacia zvýšila prodej o 6,6 % a alianční partner Nissan o 3,5 %.
 
V Itálii díky velkým slevovým akcím, nabízeným jak automobilkami, tak prodejci, dosáhl prodej nových aut meziroční růst 7,9 % na 1,97 milionu nově registrovaných vozidel. V prosinci ale prodej poklesl o 3,2 %. Podle analytiků Dataforce automobilky a dealeři sami zaregistrovali 335 000 vozidel (v roce 2016 to bylo 116 000 aut). Přesto byl růst prodeje nižší než o rok dřív, protože v roce 2016 to bylo meziročně +16 %. Přitom prodej soukromým zákazníkům poklesl o 1,9 %.
 
Jedničkou na trhu i nadále zůstává Fiat s meziročním růstem o 4,3 %. Výrazný růst vykazují Alfa Romeo (+25 %) a Jeep (+22 %), ale také Škoda (+18 %), Toyota (+18 %), Nissan (+14 %) a Seat (+13 %). Nejvíc se ale díky nástupu modelu C3 dařilo Citroënu s meziročním růstem o 29 % a Dacii (+21 %). Posílení vykázal i Renault (+13 %), Peugeot (+11 %) a Ford (+7,8 %).
 
V Itálii se odklon od vozidel na naftu neprojevil - naopak jejich prodej vzrostl o 6,2 %, takže jejich podíl poklesl jen na 56,7 % z 57,4 % v roce 2016. Stejný pokles registrací vykázala i auta na benzin - ze 32,4 % v roce 2016 na loňských 31,6 %. Naopak rostl zájem o auta na LPG - s meziročním růstem 27 % dosáhla podíl na trhu 6,5 %, zatímco o 25 % klesl zájem o CNG. Výrazně rostl prodej vozů s hybridním pohonem - o 71 %, takže jejich tržní podíl je už 3,4 % proti 2,1 % v roce 2016. Růst prodeje elektromobilů o 38 % je zatím bezvýznamný, protože jejich podíl na trhu je stále menší než 0,1 %.
 
Také ve Španělsku rostl prodej nových aut v roce 2017 jen díky různým slevovým akcím a vlastním registracím dealerů o 7,7 % na 1,23 milionu nově registrovaných vozidel. Růst byl dosažen i v prosinci o 6,2 %, ovšem za cenu dodatečných slevových akcí. Navzdory politickým problémům se v Katalánsku prodalo v prosinci dokonce o 8,2 % aut víc než v prosinci 2016. Podle asociace prodejců FACONAUTTO ale více než 10 % z celkového počtu registrací připadá na registrace samotnými dealery a automobilkami. Soukromníci koupili o 4,4 % víc aut než v roce 2016 ale mnohem rychleji roste fleetový prodej - prodej firmám meziročně o 13 % a půjčovnám o 9,2 %.
 
Výrazně posílil domácí Seat s meziročním růstem o 22 %, nicméně jedničkou na trhu zůstal Renault s růstem o 11 %. Největší růst vykazují Toyota (+19 %), Fiat (+11 %), Mercedes-Benz (+11 %), Kia (+10 %), BMW (+10 %) a Nissan (+9,4 %).
 
Podíl vozů na naftu meziročně poklesl o 8,5 % na 48,3 %, zatímco vzrostl zájem o auta na benzin, která už dosáhla podíl 46,6 % proti 43 % v roce 2016.