name | autoweek.cz

Renault a Mahindra bojují o Ssangyong

Renault a Mahindra bojují o Ssangyong

03.06.2010 | Ivana Rybecká | Aktuality

Francouzský Renault a indická společnost Mahindra&Mahindra soupeří o koupi churavějící jihokorejské automobilky Ssangyong Motor. Hodnota obchodu je 500 milionů dolarů.

Žádosti o koupi Ssangyongu, který z 10 % vlastní čínská společnost SAIC Motor, podalo sedm zahraničních a jihokorejských společností. Zatímco nejmenší korejská automobilka odmítla uchazeče jmenovat, jisté zdroje uvádějí, že do boje se zapojily Renault a jeho japonský partner Nissan Motor spolu s indickou společností Mahindra&Mahindra.

V Ssangyongu probíhá soudem nařízená restrukturalizace, která začala roku 2009, kdy byla automobilka sražena na kolena jedním z nejhorších poklesů v historii automobilového průmyslu. Proces prodeje tohoto výrobce SUV, který se ocitl v finanční tísni, odstartoval soud v Soulu a do 20. července bude shromažďovat nabídky na koupi. Během srpna pak vybere nejvhodnějšího kupce.

Účast vysokoprofilových mezinárodních firem na aukci Ssangyongu se ale stává hrozbou pro dominantní postavení, kterému se těší největší jihokorejská společnost Hyundai-Kia Motor, a to nejen na domácím trhu, ale i v exportu země.

Podle analytika společnosti Shinhan Investment v Soulu Kevina Leeho má Mahindra pro zájem o koupi Ssangyongu dobrý důvod. Je to velmi mladá společnost, která by se od už zavedené automobilky mohla naučit jak vyrábět kvalitnější automobily, jak organizovat marketing a získat klíčové technologie potřebné pro výrobu automobilů. Mahindra zároveň chce rozšířit své portfolio a získat přístup na nové trhy poté, co v roce 2008 prohrála souboj se svým indickým rivalem Tata Motors o koupi společnosti Jaguar Land Rover. Mahindra, jejíž výnosy se pohybují kolem 6 miliard dolarů, před nedávnem podepsala smlouvu na získání majoritního podílu v průkopnické indické automobilce zabývající se výrobou elektrických automobilů Reva.

Podle zástupců třetí největší korejské automobilky Renault-Samsung by však žádanějším kupcem byla aliance automobilek Renault-Nissan. Spojení automobilek Renault-Samsung a Ssangyong by pomohlo zmenšit rozdíl, který je dělí od vedoucích značek jihokorejského automobilové průmyslu Hyundaie a Kia Motors, které ovládají 80 % místního trhu.

Jihokorejská média hodnotu transakce odhadují na 300 až 500 milionů dolarů. Ssangyong, jenž nyní zaujímá už jen 2 % domácího automobilového trhu, utrpěl v minulých dvou letech ztráty a další čistou ztrátu v hodnotě 25,8 miliard si připsal v prvním čtvrtletí tohoto roku. Cílem automobilky je více než zdvojnásobit prodej automobilů v tomto roce na 85 000 vozů a do roku 2013 jej opět zdvojnásobit na 183 000 vozů. Letos v létě by se měl objevit první nový model po dvou letech C200 SUV. Cílem automobilky je také zvýšit prodej na zámořských trzích jako je Vietnam a Rusko.

Zájem o koupi Ssangyongu projevila také indická skupina Ruia působící v Kalkatě.