name | autoweek.cz

Renault pod tlakem Rusů

Renault pod tlakem Rusů

06.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ruský ministerský předseda Putin pohrozil Renaultu vyvlastněním jeho podílu v ruské automobilce AvtoVAZ aby Francouze přinutil podílet se na její záchraně. Uspěl, ale požadovanou hotovost nedostal.

Největší ruská automobilka se ocitla na pokraji bankrotu. Před tím jí zachránily jen státní dotace. Ruská vláda má obavy ze sociálních nepokojů kdy by 27 600 zaměstnanců AvtoVAZu přišlo o práci. Proto jenom letos do automobilky poslala 25 miliard rublů, tj. 855 milionů dolarů ve formě nevratné půjčky. Jenže peníze se rychle utratily a situace se nikterak nezlepšila. Rusové se proto obrátili na Renault.

Francouzská automobilka vlastní 25 % akcií AvtoVAZu, které za miliardu dolarů koupila v roce 2008. Putin o situaci AvtoVAZu jednal s vicepresidentem Renaultu a šéfem jeho divize Eurasia Christianem Estevem a poté vyslal prostřednictvím své pravé ruky Igora Šuvalova do Paříže jasný signál - okamžitě musíte pomoci nebo bude váš majetek znárodněn. Jenže Renault nemá peníze na rozdávání. Letos se pro něj stala spásou státní půjčka ve výši tří miliard eur, oficiálně určená na vývoj nových technologií vedoucích ke snižování emisí CO2.

Šuvalov v Paříži přiznal, že ruský automobilový průmysl má dluhy v astronomické výši okolo 100 miliard rublů, tedy 3,35 miliardy dolarů. Ruská vláda nyní předběžně přislíbila poslat do Togliatti dalších 25 miliard rublů, byť se předpokládá, že bude potřeba nejméně 75 miliard aby se automobilku udržela při životě. Navíc místní vláda v Samaře převezme placení 14 600 zaměstnanců AvtoVAZ, které převede do jiných dvou závodů.

Šéf Renaultu Carlos Ghosn odmítl Putinův požadavek, aby Renault v AvtoVAZu navýšil svůj podíl. Přesto je připraven Rusům pomoci. Nikoliv penězi, ale novými technologiemi. Jediné, k čemu v podstatě Rusové Renault přinutili je urychlení jejich aktivit v Togliatti.

Renault přislíbil investovat do technologií a výbavy v AvtoVAZ 240 milionů eur (358 milionů dolarů). Renault společně se svým aliančním partnerem Nissanem hodlá v Togliatti vyrábět laciná auta. V Togliatti se bude pod značkou Lada vyrábět automobil vytvořený na bázi Dacie Logan, i když pro výrobu tohoto vozu Renault v Rusku vybudoval v Moskvě automobilku AvtoFramos. Renault v Togliatti rovněž vybuduje nové kapacity na produkci pohonných jednotek. Cílem je do roku 2015 opět zvýšit produkci v továrně ze současných 400 000 vozů na 900 000 aut. Dohodu o tom v Paříži spolu s Estevem podepsali generální ředitel největšího akcionáře AvtoVAZ, státem kontrolované společnosti Russkaja Technika, Sergej Čermezov, ředitel dalšího akcionáře, banky Troika Dialog Sergej Skvorcov a president AvtoVAZ Igor Komarov.

Pohled do zákulisí ruského automobilového průmyslu naznačuje zajímavé souvislosti. Významná část dluhu AvtoVAZu ve výši 42 miliard z celkových více než 60 miliard rublů (tj. přes dvě miliardy dolarů) totiž patří bance Sberbank. I když to její šéf German Gref vždy popíral, je zřejmé, že po převzetí Opelu konsorciem Magna International a Sberbank by nic nestálo v cestě spojení Opelu, AvtoVAZu a další ruské automobilka GAZ, kontrolované spolumajitelem Magny Olegem Děripaskou. To vše by bylo pod kontrolou Kremlu, přesněji řečeno osobně Vladimira Putina. V okamžiku, kdy se vedení GM rozhodlo Opel neprodat přišel okamžitě zvýšený Putinův tlak na Renault (jednání o pomoci ruská vláda s Renaultem vede už od léta).