name | autoweek.cz

Renault rozdělil vedoucí post

Renault rozdělil vedoucí post

25.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poté, co Carlos Ghosn odstoupil z obou vedoucích funkcí ve společnosti Renault, nominovala francouzská automobilka na jeho místo Jeana-Dominique Senarda a Thierryho Bolloré. Senard má za úkol udržet alianci Renaultu a Nissanu funkční, jenže narazí na odpor japonské strany.
Představenstvo Renaultu vzalo na vědomí rezignaci svého předsedy a generálního ředitele Carlose Ghosna. Současně ocenilo výsledky, jakých dosáhla aliance Renault-Nissan a které jí umožnily stát se jedním z největších výrobců automobilů na světě. Jméno Carlose Ghosna, který byl tvůrcem a téměř po dvě desetiletí vůdčí osobností této aliance, ovšem ve zprávě nebylo zmíněno.
 
Místo jednoho vládce dvoučlenný tým
Jen několik hodin poté, co Carlos Ghosn z vězeňské cely v Japonsku odstoupil z funkcí předsedy představenstva i výkonného ředitele Renaultu, její představenstvo na své schůzce v Boulogne-Billancourt u Paříže jmenovalo do svého čela nový dvoučlenný vedoucí tým. Dosavadní generální ředitel společnosti Michelin Jean-Dominique Senard (65) se stal předsedou představenstva odpovědným za řízení aliance se společností Nissan Motor. Thierry Bolloré (55) byl jmenován generálním ředitelem, což je role, kterou zastával od chvíle, kdy byl v listopadu Ghosn zatčen.
 
„Představenstvo společnosti Renault chce aktivně dohlížet na fungování Aliance. Rozhodlo se svěřit plnou odpovědnost svému předsedovi k řízení Aliance s Nissanem v zastoupení společnosti Renault ve spolupráci s generálním ředitelem společnosti Renault,“ uvádí se v oficiální zprávě.
 
Bývalý předseda společnosti Nissan Ghosn v Japonsku čelí obvinění z finančního zneužití prostředků společnosti v době, kdy jí vedl jako generální ředitel společnosti. Obvinění vycházejí z udání podaného vedoucími pracovníky společnosti Nissan Motor.
 
Hlavním cílem uklidnit situaci v alianci
Ghosnův pád otřásl Renaultem i celou globální aliancí, kterou po dvě desetiletí řídil pevnou rukou a dovedl ji k obrovskému úspěchu. Od roku 2016 je součástí aliance i společnost Mitsubishi Motors. Senarda čeká hlavní úkol napravit vztahy mezi partnerskými společnostmi a usměrnit protichůdné politické tlaky působící ve Francii a Japonsku. Mezi partnery v alianci panuje napětí, protože vedení Nissanu se brání zasahování do své činnosti ze strany největšího akcionáře, kterým je Renault.
 
Senard v Paříži novinářům po svém jmenování alianci popsal jako zcela zásadní a přislíbil, že posílí důvěru v toto partnerství. „Doufám, že po bouřlivých týdnech obnovíme atmosféru důvěry v alianci. V tomto období, kdy je náš průmysl v sázce, kdy odvětví mobility čelí obrovským problémům, je důležité, aby aliance byla extrémně silná. Víme, že musíme pokračovat. Víme, že musíme investovat obrovské množství prostředků do nových technologií, takže si nikdo nedokáže představit, že by naše společnosti mohly růst osamoceně," řekl Senard.
 
Také francouzský ministr financí Bruno Le Maire v rozhovoru s ředitelem televizní společnosti Bloomberg na Světovém ekonomickém fóru v Davosu ve Švýcarsku uvedl, že prvním úkolem nového manažerského týmu je „upevnit spojenectví mezi Renault a Nissan.“
 
Reakce z Japonska
Generální ředitel společnosti Nissan Motor Hiroto Saikawa uvítal jmenování Senarda předsedou představenstva společnosti Renault a dodal, že japonská firma očekává zahájení nové kapitoly v jejich vzájemném partnerství po zatčení Carla Ghosna. „To, že Renault jmenoval nové vedení, je pozitivním krokem. Pan Senard je zkušený manažer. Rozhodnutí Renault velmi vítám. Věříme, že můžeme pokračovat v pozitivních jednáních. Pokud jde o synergie, které vytvořily obě společnosti, tyto vzájemně prospěšné aktivity se nijak nezmění. Ve skutečnosti se domníváme, že je třeba je urychlit,“ sdělil Saikawa novinářům při tiskové konferenci v centrále společnosti Nissan v Jokohamě.
 
Přetrvávající napětí
Jen několik hodin před oznámením francouzské automobilky o jmenování svého nového vedení představitelé Nissanu oznámili, že je připraveno zvážit požadavek svého největšího akcionáře svolat mimořádnou schůzi pro jmenování nového člena představenstva, který by nahradil Ghosna. Vedení japonské společnosti před tím dvakrát odmítlo požadavek Renaultu svolat schůzi akcionářů, což dokládá napětí, které od Ghosnova zatčení narušilo vztahy obou společností. Nyní Saikawa uvedl, že Nissan se rozhodla uspořádat mimořádnou schůzi akcionářů co nejdříve, aby se Senard mohl připojit ke správní radě společnosti Nissan a diskutovat o reformě řízení.
 
Francouzská automobilka, která vlastní 43,4 % Nissanu, má právo jmenovat vedoucího aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Vedoucí pracovníci společnosti Nissan se ale obávají přílišného vlivu největšího akcionáře Renaultu, kterým je francouzský stát, který vlastní 15% podíl a dvojnásobná hlasovací práva.
 
Integrace ano nebo ne?
Nový vedoucí tým má také připravit podmínky, aby Renault obnovil úsilí o integraci obou automobilek. Představitelé francouzské vlády už dříve prohlásili, že chtějí, aby se toto spojenectví stalo nezvratným. Jenže Saikawa novinářům prohlásil, že „teď není třeba zvažovat integraci obou automobilek. Není čas na diskuse o formě aliance, protože nyní je důležité maximalizovat naše synergie při respektování vzájemné autonomie."
 
Dá se proto předpokládat, že vedení Nissanu se bude bránit tlaku ze strany nového vedení Renaultu, protože se obává příliš velkého vlivu francouzské vlády, která se opakovaně snaží zasahovat do jednání o budoucí podobě aliance. Jenže rozkol ve vedení aliance, dokonce i jen zpomalení vzájemné spolupráce, bude mít pro oba partnery zničující dopad a ohrozí jejich konkurenceschopnost.