reorganizace koncernu volkswagen | Aktuality | autoweek.cz

Reorganizace koncernu Volkswagen

Reorganizace koncernu Volkswagen

13.04.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Dozorčí rada VW AG rozhodla o komplexní proměně největšího výrobce automobilů na světě. Koncern Volkswagen chce zefektivnit své struktury a urychlit procesy rozhodování. Vzniknou nové skupiny značek - objemová, prémiová, superprémiová a Truck & Bus.
Novým generálním ředitelem celé skupiny VW AG se stává Herbert Diess (54), dosavadní nejvyšší představitel hlavní značky Volkswagen. V roli nejvyššího výkonného představitele koncernu se stane nástupcem Matthiase Müllera. Kromě toho se postaví do čela nově vytvořené skupiny objemových (Volumen) značek, pod kterou jsou zahrnuty Volkswagen, Seat a Škoda. Bývalý manažer BMW bude také zodpovědný za vývoj a aplikaci IT do vozidel.
 
Diess hodlá ještě víc urychlit zavádění elektromobility a digitalizace, což jsou oblasti, které v posledních dvou letech prosazoval Matthias Müller. Diess si získal vysoký kredit, když se mu v rámci značky Volkswagen podařilo dosáhnout větší kázeň v nákladovosti a především prosadit významné úspory ve výrobě včetně velkého snížení počtu zaměstnanců, při kterém svedl velký boj s mocným šéfem odborů Berndem Osterlohem.
 
Matthias Müller zůstane ve službách Volkswagenu do vypršení své smlouvy v roce 2020, nicméně jeho pozice zatím nebyla oznámena. Role Matthiase Müllera při vyvedení koncernu z kritické situace po propuknutí aféry Dieselgate na podzim 2015 a navýšení jeho ziskovosti byla vysoce hodnocena. Proto bylo úterní oznámení o jeho náhlém odchodu velkým překvapením. Zvláště proto, že v roce 2015 byl Müller do funkce koncernového šéfa prosazován předsedou dozorčí rady Hansem Dieterem Pötschem, který nyní prosadil jeho odvolání s tím, že Diess je tím pravým mužem pro urychlené zavádění nových forem mobility do koncernu.
 
Klíčové body reorganizace
Skupina bude rozdělena do šesti obchodních segmentů a na speciální region Číny.
 
- Koncern Volkswagen vytváří nové skupiny značek
V budoucnu by koncern již neměl být řízen centrálně. Budou vytvořeny skupiny značek Objemové (Volumen), Prémiové (Premium) v čele s Audi a Super Premium v čele s výrobcem sportovních automobilů Porsche. Pro užitková vozidla ve skupině Truck & Bus (MAN, Scania a VW NF) je třeba vytvořit předpoklady pro jejich uvedení na burzu. Tyto jednotky představují čtyři ze šesti obchodních oblastí, o dalších dvou nejsou v první tiskové zprávě žádné podrobnosti.
 
- Členové představenstva zodpovědní za skupiny značek:
Herbert Diess je zodpovědný za skupinu objemových značek zahrnující Volkswagen, Seat a Škoda.
Výkonný ředitel Audi Rupert Stadler je zodpovědný za skupinu Premium (Audi).
Generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume je v čele skupiny Super Premium (Porsche, Bentley, Bugatti a Lamborghini).
Kromě toho je Herbert Diess zodpovědný za vývoj a aplikaci IT do vozidel, Rupert Stadler zodpovídá za prodej v rámci koncernu a Oliver Blume za výrobu v rámci koncernu. Blume se současně stal členem představenstva koncernu.
 
- Novým členem představenstva s odpovědností za personální vztahy se stal bývalý generální tajemník rady odborů skupiny Gunnar Kilian. Kilian je nejbližším důvěrníkem vlivného šéfa odborů Bernda Osterloha. Dosavadní personální ředitel Karlheinz Blessing zůstává ve VW jako konzultant dokud nevyprší jeho smlouva.
 
- Bývalý člen představenstva společnosti VW Francisco Javier Garcia Sanz, který byl zodpovědný za zadávání zakázek, společnost VW opouští na vlastní žádost. Jeho činnost prozatím převzal vedoucí nákupu značky Volkswagen Ralf Brandstätter.
 
Nová organizace
Komplexní reorganizace společnosti Volkswagen by podle předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche měla urychlit procesy rozhodování v rámci obřího koncernu. Nová struktura by měla zefektivnit řízení skupiny a lépe využívat synergie, vysvětlil Pötsch ve Wolfsburgu. VW chce být v čele vývoje utváření individuální mobility zítřka.
 
Volkswagen byl v minulosti řízen centrálně, a proto byl považován za těžkopádný. Podle analytiků musí koncern reagovat rychleji na vývoj a být flexibilnější, protože automobilový průmysl prochází velkým posunem k alternativním systémům pohonu a autonomnímu řízení.