name | autoweek.cz

Rodina Peugeotů chce předat kontrolu nad PSA

Rodina Peugeotů chce předat kontrolu nad PSA

01.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost PSA, která je takřka na mizině, usiluje o spojení s finančně zajištěným dominantním světovým hráčem GM. Rodina zakladatelů automobilky Peugeot se údajně chce vzdát kontroly nad společností, která vlastní značky Peugeot a Citroen.

Poté, co se PSA zkoušela poohlédnout po svých kontaktech v Číně, vrací se ke svým americkým přátelům z GM. PSA je připravena kontrolu GM aby se podařilo PSA zachránit. PSA rychle přichází o hotovost potřebnou pro každodenní provoz a žádná banka už není ochotná automobilce půjčit.

Nejvyšší výkonný ředitel PSA Philippe Varin na vývoj situace reagoval oznámením o úmyslu zrušit 10 000 pracovních míst, prodejem aktiv v hodnotě dvou miliard eur a vyjednáním státní záruky v hodnotě sedmi miliard eur pro banku Banque PSA (protože záruky pro automobilku nepřipouští EU).

 

Spása u GM

Sdílením budoucích programů s GM v rámci současné aliance chce společnost dosáhnout dalšího snížení výdajů. Započaté rozhovory o úplném sloučení GM a PSA byly přerušeny koncem loňského roku, když francouzská vláda Peugeot zachránila. Zhoršující se finanční situace francouzského koncernu tehdy vzbudila v ústředí GM pochybnosti o smysluplnosti této investice. Následná jednání o prodeji 30 % podílu konsorciu vedenému skupinou Dongfeng nikam nevedlo.

PSA dosahuje obrovské ztráty, neboť prodej automobilů v Evropě klesá. Na rozdíl od svého úhlavního konkurenta Renaultu, PSA nemá v nabídce nízkonákladové automobily, které by mohly zaujmout spotřebitele na rozvíjejících se trzích a evropské zákazníky stále více myslící na co nejnižší cenu.

Peugeot a jeho sesterská značka Citroen, stejně jako Opel, patří ke značkám, které nejvíc zasáhl propad prodeje aut v Evropě. Z příjmů GM problémy v Evropě v roce 2012 odčerpaly 1,8 miliardy dolarů. Tržní podíl obou se už šestým rokem za sebou zmenšuje a objem prodeje se dostal na úroveň před dvěma desetiletími. Pro Peugeot, jenž je silně závislý na svém domácím trhu, tento problém už nabyl existenční rozměr. Společnost na provozních výdajích loni utratila 3 miliardy eur, takže její čistá ztráta činila 5 miliard eur.

Během uplynulých pěti let se GM zbavilo své továrny Belgii a další, zaměstnávající asi 20 000 lidí, plánuje zrušit v Německu v Bochumi. Peugeot, jenž ve Francii zaměstnává 77 000 lidí, uzavře svou továrnu v Aulnay u Paříže a v další domácí továrně snižuje výrobu. Jeho pět francouzských montážních závodů pracovalo podle údajů IHS Automotive v roce 2012 na 71 % využití výrobní kapacity, zatímco výrobní kapacita tří hlavních německých podniků GM byla využívána na 66 %.

„Od okamžiku, kdy aliance vznikla, se situace PSA pouze zhoršovala,“ uvedli analytici z Barclays. „PSA bude muset představit nový obchodní plán aby mohlo dojít k navýšení kapitálu,“ uvedla zasvěcená osoba agentuře Reuters, „Jedinou jejich nadějí je GM. V GM jsou připraveni vložit do PSA více peněz pokud budou moci kontrolovat podnik, integrovat Peugeot a Opel a zhospodárnit výrobu. GM hraje tvrdou hru kvůli jistotě, že bude moci za rozumnou cenu rušit továrny a pracovní místa. "

 

Rodina je smířena s prodejem

Rodina Peugeotů údajně chce výměnou za odstoupení kontroly nad koncernem PSA čerstvou infuzi kapitálu od GM. To v současnosti vlastní 7 % PSA, která se, stejně jako zbytek Evropy, potýká s krizí z nadvýroby.

Rodina Peugeotů, vedle rodiny Quandtů (BMW) a Agnelliů (Fiat) třetí přežívající automobilová dynastie v Evropě, stále vlastní 25,4 % akcií společnosti a ponechává si 38,1 % hlasovacích práv. Firmu rodina Peugeotů založila v roce 1810 firmu na výrobu mlýnků na kávu. Rodina už podle agentury Reuters údajně nemá námitky proti ztrátě kontroly nad společností.

„GM čelí stejné situaci s nadbytečnou výrobou v případě Opelu a vedení PSA se jej proto snaží přesvědčit, aby se obě značky spojily,“ uvedl nejmenovaný zdroj pro agenturu Reuters. „Rodina Peugeotů se smířila se skutečností, že ztratí kontrolu, takže to již není problémem. Proto se snaží oživit plány na těsnější spojení s GM.“

PSA údajně hledala pomoc u svého čínského partnera Dongfeng, ale zřejmě se jí dostalo chladného přijetí. Dongfeng je spokojený v další trojici s Renaultem a Nissanem. Navíc je o Číňanech známé, že si při přebírání kontroly nad západními firmami raději počkají, dokud společnost úplně nezbankrotuje, než aby posílali obtížně dostupné devizy, přidělované jen se státním souhlasem, do beznadějných projektů.

PSA tak zbyla jediná možnost: prodat své akcie automobilce GM, která nově disponuje potřebnou hotovostí. Případné spojení by ale mohlo narazit na politické překážky i v Americe. Nejvyšší výkonný šéf GM Dan Akerson před pár dny prohlásil, že GM nemá zájem do PSA investovat další peníze. Americký koncern si vysloužil kritiku některých akcionářů za prvotní investice do Peugeotu. Americké ministerstvo financí, jenž stále ještě vlastní necelých 14 % akcií GM, odmítlo věc komentovat.

Podle zákulisních zpráv se ale do zářijových voleb v Německu nic zásadního nestane. Jakákoli dohoda GM s Peugeotem totiž nutně povede k velkým ztrátám pracovních míst a uzavírání továren ve Francii, Německu případně i dalších evropských zemích, přičemž nejpravděpodobněji by to bylo v už tak krizí zmítaném Španělsku, což toto spojení činí politicky nesmírně citlivým. Avšak tvrdá omezení výroby budou nezbytnou součástí konsolidace PSA.

Propojení výroby GM a PSA v Evropě by vyžadovalo hluboké škrty, aby se dosáhlo užitku ze značného přesahu mezi automobily podobné velikosti a ceny. Předtím, než by GM uvolnilo do PSA další peníze, potřebuje mít jistotu volné ruky při snižování výrobních kapacit při integraci značek Peugeot a Opel. A do toho v Evropě vždycky hodně mluví i odbory.

 

Zákulisní hry

Možná ale je vše trochu jinak. Ve zkostnatělém světě evropského automobilového průmyslu a politiky by veřejné oznámení spojení významného reprezentanta francouzského průmyslu s čínskými nebo americkými investory mohlo být impulsem pro francouzské politiky. Mohlo by v nich probudit vlastenecké cítění (protože na to francouzští voliči vždy rádi slyší) a pokusit se uchránit největšího výrobce aut ve Francii před nájezdem cizáků.

Zdá se však nepravděpodobné, že by se rázné škrty dočkaly souhlasu v Německu nebo ve Francii. Prezident Francois Hollande vloni odsoudil plány PSA na rušení továren a pracovních míst jako nepřijatelné. Jako jednu z podmínek záchrany francouzská vláda do správní rady PSA jmenovala Louise Galloise, dříve nejvyššího výkonného ředitele mateřské firmy Airbusu EADS. Ministři chápou, že PSA potřebuje plnější propojení s GM nebo jiným partnerem a očekávají, že Varin během několika měsíců předloží záchranný plán. Třebaže se vláda dogmaticky nestaví proti zahraničnímu ovládnutí společnosti, zůstává rozhodnuta udržet pro PSA francouzské továrny a pracovní místa.

GM loni na celém světě prodalo 9,3 milionu vozů, zatímco jeho francouzský partner 3 miliony.