name | autoweek.cz

Rok 2010 v USA

Rok 2010 v USA

04.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V USA už mají důvod k očekávání lepších časů. Prodej osobních a užitkových vozů v prosinci dopomohl k celkově pozitivní bilanci.

Ve Spojených státech kupující během prosince hojně využívali přílivu celé řady slev a kupovali nová osobní i užitková auta (tj. trucks, což jsou nejen pick-upy, ale i všechna SUV a minivany). V první polovině měsíce je sháněli v takové míře, že prodejci navzdory blizzardu, který znepřístupnil mnohé prodejny ve druhé polovině měsíce. Během prosince se v USA prodalo 1 144 840 lehkých vozů, což bylo o 11 % více než ve stejném období roku 2009.

GM díky novým modelům a dostatku crossoverů v prodejnách zvýšilo v prosinci prodej proti roku 2009 o 8 %, zatímco Ford hlásí nárůst o 4 % a Chrysler se opět probudil k životu zvýšením prodeje o 16 %. K tomu mu dopomohlo především trojnásobné zvýšení prodeje Jeepu Grand Cherokee, zdvojnásobení zájmu o pick-upy Ram a příchod crossoveru Dodge Durango. Nejlepší výsledek ale vykázala skupina Hyundai (vč. značky Kia), která v prosinci zvýšila prodej o 37 %.

V celoroční bilanci Ford zvýšil prodej o 17 % na 1 964 059 vozů, což jej posunulo na druhou pozici za GM, které prodejem 2 211 699 vozů dosáhlo navýšení o 7 %. Pokud bychom ale porovnávali jen čtyři přeživší značky, kterým se velmi dařilo (Buick +52 %, GMC +29 %, Cadillac +35 % a Chevrolet +16 %), pak by GM vykázalo meziroční zvýšení prodeje o 21 %. GM v roce 2010 se čtyřmi značkami prodalo o 118 435 aut víc než o rok dříve s osmi.

Chrysler zvýšil celoročně prodej o 17 % na 1 085 211 vozů. Díky tomu Velká trojka poprvé od roku 1999 zvýšila svůj podíl na trhu.

Toyota Motor si prodejem 1 763 595 vozů nijak nepolepšila (v prosinci značka Toyota dokonce prodala o 5,5 % méně aut než před rokem) a po dvou letech klesla zpět na třetí pozici. Nic na tom nezměnilo ani zvýšení prodeje značky Lexus o 6,9 %. American Honda prodala 1 230 480 vozů, což bylo o 7 % víc než roku 2009. Skupina Hyundai zvýšila dodávky za celý rok o 22 % na 894 496 vozů, nicméně šestou příčku si udržel Nissan, který zvýšil prodej o 18 % na 908 570 vozů (v prosinci dokonce vykázal meziroční zvýšení prodeje o 28 %).

Nejúspěšnějším z evropských výrobců byl Volkswagen s prodejem 359 889 vozů, což bylo o 21 % víc než před rokem.

Celkově se za rok 2010 v USA prodalo 11 590 274 nových lehkých vozidel, což bylo o 11 % více než v roce 2009, kdy bylo zákazníkům dodáno 10 431 510 vozů.