name | autoweek.cz

Rozdělená Evropa

Rozdělená Evropa

17.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Počet registrací osobních automobilů v prosinci v Evropě klesl o 6,4 %, což znamená celoroční pokles o -1,7 %. Zdánlivě malý rozdíl ale měl velmi rozdílný dopad. Pokles prodeje osobních vozů v Evropě těžce zasáhl především Fiat, PSA a Renault.

V prosinci se počet nových registrací v EU snížil proti prosinci 2010 o 6,4 % na 953 108 vozů. V průběhu roku 2011 poptávka po nových automobilech poklesla o 1,74 % a celkový počet nově registrovaných automobilů byl 13 111 209. Počet registrací za celý rok klesl po čtvrté za sebou. Počet registrací v zemích EU a CEFTA dohromady v loňském roce klesl o 1,4 % na 13,6 milionů vozů. Propad podle prohlášení skupiny ACEA z Bruselu urychlil pokles o 5,8 %, kterému došlo v prosinci. ACEA shrnuje podklady ze zemí Evropské unie a Švýcarska, Norska a Islandu. Prodej automobilů v západní Evropě, jenž nezahrnuje údaje ze zemí, které do EU vstoupily po 2004, klesl v roce 2011 o 1,3 % na 12,8 miliony vozidel.
Evropský trh s osobními automobily je s prodejem 13,6 milionu vozů druhým největším na světě - za Čínou s 18,5 milionu vozů ale před USA s 12,8 milionu aut (pokud nezapočítáváme nákladní vozidla a autobusy).
Evropa ale má daleko do jednotnosti i v oblasti prodeje osobních aut. Vývoj v jednotlivých zemích byl velmi odlišný, což se projevilo i v dopadech na značky, pro něž je Evropa klíčovým trhem, protože jsou zde doma. Evropské automobilky vynakládají na udržení si svých teritorií nemalé úsilí, takže mimoevropské značky zaujímají pouze 16,6 % trhu.  
Dalším specifikem Evropy je skutečnost, že okolo 80 % prodeje se odehrává v pěti zemích s největšími trhy a Beneluxu. Dění v těchto zemích tedy určuje celkový výsledek celé Evropy. Podrobněji jsme se vývojem na nejdůležitějších evropských trzích zabývali zde.
V prosinci bylo největším trhem v počtu registrovaných vozů Německo s 244 501 prodanými vozy, které jako jediné vykázalo růst (+6,1 %). Španělsko (-3,6 %) a Velká Británie (-3,7 %) zaznamenaly jednociferný pokles, zatímco v Itálii (-15,3 %) a Francii (-17,7 %) čelili dvoucifernému poklesu. Pokud bychom ale vzali Benelux jako jeden trh, pak zde v prosinci zaznamenáme významný nárůst o plných 59 %.
V roce 2011 většina významných trhů hlásila meziroční pokles, a to -2,1 % ve Francii, -4,4 % v Británii, -10,9 % v Itálii a -17,7 % ve Španělsku. Německo bylo výjimkou, protože poptávka po nových automobilech zde během 12 měsíců vzrostla o 8,8 %. Německo zůstalo největšími evropským trhem s celkem 3 173 634 novými registracemi. Následovaly Francie (2 251 669 vozů) a Velká Británie (1 941 253). Ve třech zemích Beneluxu se dohromady prodalo 1 178 215 aut, což bylo o 9,2 % více než v roce 2010. Benelux poskytuje lepší obraz vývoje prodeje než pětice největších zemí, protože zde nebyl v předchozích letech prodejní výsledek deformován šrotovným. Podobně ve čtyřech skandinávských zemích celkový prodej 738 159 vozů znamenal meziroční navýšení o 8,0 %. Jenže ve Švédsku a Dánsku už v prosinci zaznamenali dramatický pokles prodeje. Celkově nelze přehlédnout rozdělení Evropy na dvě části - prosperující sever a krizemi zmítaný jih, kde vedle Itálie a Španělska hlásí velký pokles i Portugalsko (-31,3 %) a Řecko (-31,0 %).
Ve Španělsku se míra nezaměstnanosti více než zdvojnásobila na 23 %. Důvodem je konec konjunktury v oblasti nemovitostí a stavebnictví, poháněné spekulativní bublinou a nízkou úrokovou mírou v předchozím desetiletí. Základní tempo inflace se v prosinci zpomalilo, neboť ekonomika se dostala na pokraj druhé recese během dvou let. Španělský automobilový trh, který v roce 2007 dosáhl maxima 1,61 milionu vozů, nejspíše této hodnoty v tomto desetiletí nedosáhne. Uvádí to Jonathan Poskitt, analytik z LMC Automotive.
Prosinec byl osmým měsícem v řadě, kdy klesala důvěra spotřebitelů na nejnižší úroveň od srpna 2009. Čtvrtý po sobě následující celoroční pokles prodeje automobilů tvrdě zasáhl především Fiat, PSA/Peugeot-Citroen a Renault, neboť upadala důvěra soukromých kupujících. Nezaměstnanost zůstala na nejvyšší úrovni od zavedení eura v roce 1999.
Evropský prodej PSA, druhé největší automobilky regionu po Volkswagenu, loni klesl o 9 %, zatímco počet registrací Fiatu klesl o 12 %. Prodej Renaultu, druhé největší francouzské automobilky klesl o 8 %. PSA a Renault, největší francouzské automobilky snižují kapacitu výroby, aby se zbavily zásob.
Největší evropská automobilka Volkswagen pokračuje v růstu. Evropský prodej celé skupiny vzrostl o 8 % mj. i díky uvedení nových vozů na trh, především nového Passatu a Audi A6, takže navýšila svůj tržní podíl o další 2 %. Počet registrací Fordu klesl o 3 %. Hlavní značky GM v Evropě Opel a Vauxhall ohlásily pokles o 2 % propad zvýrazněný 15% poklesem prodeje v prosinci. Detroitská automobilky v listopadu uvedla, že její globální prodej bude podobný jako předchozím roce. Příjmy společnosti táhne dolů právě slabý prodej v Evropě.
BMW zvýšilo svůj prodej v Evropě o 8 %, což společnosti pomohlo dosáhnou rekordní globální prodej. V roce 2011 bylo dodáno 1,67 milionů vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce. Daimler AG, jehož divize Mercedes-Benz je třetí nejúspěšnější značkou vyrábějící luxusní vozidla po BMW a divizi Audi automobilky Volkswagenu, oznámil nárůst 0,4 % v evropském prodeji, podpořený 8% skokem v prosinci.
Německým výrobcům drahých aut se tedy opět dařilo. Vliv na to nesporně měl i slabý kurz eura, který zvýhodňuje export a do značné míry eliminuje problém vysokých mezd německých dělníků.
Z asijských značek pokračují Hyundai a Kia v pozoruhodném růstu, především díky produkci v Evropě. Loňské potíže japonských automobilek není třeba připomínat, ale z tohoto pohledu je překvapující velké navýšení prodeje Nissanu o 13,5 %.
\"Všechny automobilky vázané na Evropu čeká v roce 2012 další velmi, velmi obtížný rok,\" tvrdí analytik IHS Automotive Christoph Stuermer s tím, že pro letošní rok v Evropě předpovídá 5% pokles. \"Stěžejní trh francouzských automobilek v západní Evropě je pod značným ekonomickým tlakem,\" řekl Stuermer. \"Nebylo by spravedlivé očekávat, že jejich prodej bude růst, když jsou jejich stěžejní trhy vyřízené.\"
Výkonný předseda Fiatu Sergio Marchionne již začátkem roku 2012 prohlásil,že evropský automobilový trh může stagnovat až do roku 2014. Italský trh pak podle Marchionneho pravděpodobně v tomto roce dosáhne nejnižšího prodeje od roku 1985, tedy méně než 1,7 milionů vozidel.
Průzkum trhu odhaduje, že prodej automobilů ve západní Evropě v roce 2012 klesne na 12,1 milionů vozidel.