name | autoweek.cz

Rozdílný vývoj evropských trhů

Rozdílný vývoj evropských trhů

14.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na celém světě bylo během roku 2010 prodáno celkem 61,7 milionu osobních aut. V porovnání s krizovým rokem 2009 to bylo o 12 % více. Evropa k tomuto počtu přispěla 13,36 miliony vozů. To bylo o 5,5 % méně než o rok dříve.

Podle německé asociace automobilek VDA se globální automobilový průmysl v roce 2010 vzpamatoval z důsledků finanční krize mnohem rychleji, než se předpokládalo. Spojené státy už ohlásily opětovný růst prodeje. Růst prodeje osobních aut ale rozhýbaly především trhy v Asii. Kromě dramaticky rostoucího nyní už největšího trhu světa Číny dosáhl prodej v Indii po růstu o 11 % hranice 2,4 milionu aut. Prodej ale rostl také v Brazílii, kde se poprvé prodalo více aut než v Německu - po růstu o 11 % to bylo 3,3 milionu vozů a v Rusku se po navýšení o rekordních 30 % dostal na 1,9 milionu vozů.

Už před časem jsme uvedli hodnocení prodeje v Evropě, Asii a Latinské Americe, stejně jako ve Spojených státech. Nyní se na základě statistik evropské asociace automobilek ACEA můžeme podrobněji podívat na celkovou prodejní bilanci v Evropě.

V Evropě definitivně skončily všechny dotační programy na podporu prodeje, tzv. šrotovací prémie. Podle analytika společnosti J. D. Power & Associates lze v důsledku toho v roce 2011 očekávat u velkoobjemových producentů relativně obtížné období především v počátku roku 2011, zatímco exkluzivní značky by se už v roce 2011 měly v Evropě vrátit k relativně normálnímu stavu.

Šrotovací prémie jsou řadou českých ekonomů kritizovány a vývoj největších evropských trhů v roce 2010 jim zdánlivě dává za pravdu. Jenže je třeba připomenout, že tyto akce na velkých evropských trzích výraznou měrou pomohly evropskému automobilovému průmyslu překonat těžké období recese.

V roce 2008 se v Evropě prodalo 14,3 milionu vozů. Díky šrotovnému to o rok později bylo 14,1 milionu. Pokles v roce 2010 na 13,4 milionu nakonec byl mnohem menší, než se původně předpokládalo. Mezi tím se ale celková ekonomická situace začala zlepšovat a automobilky nahradily pokles prodeje ziskem na jiných trzích. Navíc se začala více prodávat dražší auta přinášející větší zisk a k oživení přispívá i opětovný zájem o nová auta ze strany mnoha firem, které o rok až dva odložily pořízení nových vozů.

K velkému obratu došlo v Německu, kde už v prosinci zaznamenali zvýšení prodeje proti roku 2009 o 6,9 %. V celoroční bilanci se Německo s prodejem 2,92 milionu aut ukázalo jako nejslabší trh s poklesem o 23,4 %. Nezapomínejme ale, že bilanci německého trhu výraznou měrou zvýšil prodej motivovaný šrotovací prémií, které tam skončilo v září 2009, takže meziroční srovnávání vyznívá mnohem nepříznivěji.

Další velké trhy Evropy ohlásily v prosinci pokles prvních registrací. Ve Francii byl relativně malý (-0,7 %), protože tam ještě dobíhalo šrotovné (v roce 2009 činilo 1000 eur, do července 2010 bylo ve výši 700 eur a poté až do konce roku 500 eur). Jinde ale byl hodně velký - ve Velká Británii o 18 %, v Itálii o 21,7 % a ve Španělsku o 23,9 %. Ve všech těchto zemích ale byla celoroční bilance díky jarním šrotovacím akcím poměrně dobrá. Navíc nesmíme zapomínat, že se porovnávají prodejní čísla se zvýšenými hodnotami z období konce roku 2009, kdy už byl prodej motivován šrotovným. Vývoj ve Velké Británii proto lze už hodnotit pozitivně, protože tam bylo zaznamenáno snižování meziročního prodejního propadu.

Celá řada evropských zemí, v nichž neproběhly žádné dotační akce, ale už během roku 2010 hlásila velký růst objemu prodeje, který se postupem roku zvyšoval. V mnohých se jednalo o velké navýšení v porovnání s kritickým rokem 2009 - v Portugalsku o 38,8 %, Švédsku o 35,7 %, Dánsku o 34,8 %, Nizozemsku o 24,9 %, Finsku o 23,6 % a Belgii o 14,9 %, mimo rámec EU též v Norsku o 29,5 % a Švýcarsku o 10,6 %.

V posledních měsících roku se začala stabilizovat i situace v nových zemích EU ve východní Evropě. S prodejem těsně nad hranicí 800 000 vozů zde nakonec byl zaznamenán pokles jen o 3 %, tedy menší než v celé Evropě dohromady. Prodejní výsledky v jednotlivých zemích ale byly velmi rozdílné. Prodejní výsledky z České republiky najdete zde.

 

Mezi výrobci v Evropě ukončení šrotovacích prémií nejvíce dopadlo na Ford, Fiat a Toyotu, které vykazují největší ztráty v objemu prodeje, což potvrdila i prosincová bilance. V případě Fordu to znamenalo, že po letech ztratil čtvrtou pozici ve prospěch amerického rivala GM, protože pokles prodeje Opelu s Vauxhallem byl znatelně menší. U Fordu ale věří, že s pomocí nové generace modelu C-MAX a především s příchodem nové generace modelu Focus a všech jejích variant se v oce 2011 podaří prodejní bilanci podstatně zlepšit.

V Německu navzdory celkovému poklesu nastal opětovný růst zájmu kupujících o dražší auta, což pomohlo především BMW zvýšit objem prodeje a dobře si vedlo i Audi. Koncern Volkswagen navzdory velkému poklesu německého trhu vykázal v celé Evropě jen poměrně malé ztráty.

 

Prodejní čísla v roce 2011 za celou Evropu budou ovlivněna vývojem v loňském roce. V úvodních měsících se budou na největších trzích srovnávat s výsledky navýšenými pomocí šrotovného. V dalších zemích se bude prodejní bilance brzy srovnávat s už poměrně solidními výsledky roku 2010. Výjimkou bude jen Německo, kde lze v meziročním srovnávání už očekávat velký růst prodeje od začátku roku. V zemích východní Evropy lze předpokládat více stabilizaci loňských výsledků než dramatický růst.