name | autoweek.cz

Rozhovor pod plynem: Bob Lutz

Rozhovor pod plynem: Bob Lutz

18.05.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Bob Lutz tvrdí: hranice průměrné spotřeby, stanovená americkým požadavkem CAFE na 5,6 l/100 km, je naprosto absurdní. Podobně by se mohlo požadovat, aby se auta pohybovala 50 cm nad silnicí aby ji nepoškozovala

\"Maximum Bob\" Lutz před šesti měsíci odešel z GM. Tento 79letý energický muž, začínal svou kariéru v roce 1963 u GM Overseas Operations a postupoval na stále odpovědnější místa až do vedení Opelu, BMW, Fordu a Chrysleru. Před deseti lety se opět vrátil k GM. Po odchodu z vedení GM nevydržel dlouho v klidu a stal se poradcem automobilky Lotus.

I nadále se vyjadřuje k dění v automobilovém průmyslu. Nedávno se s novináři podělil o své názory na následky, které budou mít požadavky kladené na americké automobilky předpisem průměrné spotřeby paliva CAFE (Corporate average fuel economy).

\"Federálové v podstatě předali náš trh Japoncům. Americké automobilky musely zavřít celé výrobní linky, zmenšit vozy, přejít od karoserií na rámu k samonosné konstrukci, od motorů V8 k V6, od pohonu zadních kol k pohonu předních kol s pohonnou jednotkou umístěnou napříč. Byla to tato největší technologická demolice v historii, která odstartovala spoustu následných problémů, jako jsou nízká kvalita a spolehlivost. Rekonstrukce se nedá dělat tak rychle. Nebylo kdy patřičně testovat a nechat novou techniku patřičně vyzrát. Předtím, než přišel systém CAFE, byla americká kvalita stejně dobrá, jako kdekoli jinde na světě,\" tvrdí Lutz. \"V Evropě se prodávalo slušné množství amerických automobilů, neboť Evropané považovali vozy značek Buick, Chevrolet nebo Ford za spolehlivější než evropské. Japonce nic nepostihlo, protože se nacházeli na správné straně flotilového průměru spotřeby CAFE, takže nemuseli změnit jediný výrobek. Prostě pokračovali ve výrobě toho co předtím.\"

Dalším tématem byl směnný kurz. \"Ministerstvo zahraničí z geopolitických důvodů Japonsku přidělilo velmi příznivý kurz mezi dolarem a jenem což Japoncům přináší výhodu v nákladech ve výši 4000 dolarů na jeden vůz. Když máte výhodu 4000 dolarů, snadno ji proměníte v lepší vybavení, nižší cenu, rozsáhlejší marketing, větší zisk nebo směsici toho všeho.\"

\"Jsme jedinou zemí na světě, kde se vláda nepřátelsky staví vůči svému vlastnímu automobilovému průmyslu,\" říkal před třemi roky a svůj názor nezměnil ani dnes: \"Korejská vláda leze s korejským automobilovým průmyslem do postele a stejně to dělá ta japonská s japonským automobilovým průmyslem. Podobně tomu je u evropských vlád, které podporují a částečně i vlastní automobilky jako Renault a Volkswagen. Proč musíme být jediným automobilovým odvětvím na světě, které musí čelit nejen zahraniční konkurenci, ale i politice vlastní vlády?\" Velká otázka k níž by i představitelé českého automobilového průmyslu mohli dodat své.

\"Ve Washingtonu naprosto nechápou realitu v automobilovém průmyslu, a to zejména pokud se týká technických možností. Ti, kteří vytvářejí předpisy, nemají představu o tom, co je technicky reálné. Naslouchají z hlediska technických vědomostí naprostým pitomcům jako je David Friedman, který říká: Když trochu zaoblí rohy, ušetří 0,5 l/100 km. Další 0,5 l dostanou díky šestirychlostní převodovce a přímé vstřikování přidá taky 0,5 l. A tak se jen s malým úsilím mohou snadno dostat na 6,7 l/100 km.\"

Jak bude podle Lutze vypadat naše budoucnost utvářená předpisy CAFE? \"Křišťálová koule je trochu zakalená, ale v podstatě je plná hybridů, větším počtem elektromobilů a velmi malých nebo středně velkých automobilů poháněných velmi malými přeplňovanými motory. Minimální průměrná spotřeba 6,7 l/100 km znamená, že u levnější vozů musíte jít hodně pod tuto hranici a u plnohodnotných pick-upů a SUV musíte dosáhnout zlepšení o 20 až 25 %.\" \"Každý je pro dosažitelné zlepšení v každé třídě vozidel, ale svévolně stanovený průměr 5,6 l/100 km u celé modelové nabídky je naprosto směšný. Nikdo neví, jak vytvořit celou modelovou řadu s průměrnou spotřebou odpovídající 5,6 l/100 km. To se prostě nestane. Říkám jen, že pokud je něco nemožné, tak to nikdo neudělá. Nakonec se dostanou k předpisu, podle kterého bude od roku 2015 platit, že se všechny automobily mají pohybovat 50 centimetrů nad silnicí aby se nedotýkaly vozovky a neničily infrastrukturu. Říkám si, to je pěkné. Modelová řada o průměrné spotřebě 5,6 l/100 km patří do této kategorie. Nemám z toho obavy. Prostě vím, že fyzikálně to není možné.\"

Jaký má Lutz dnes názor na člověkem způsobované globální oteplování, které kdysi slavně odmítl jako \"kravinu\"? \"Obava z globálního oteplování masivně zdaní automobily a povede k přesunu majetku. To je důvod, proč se na to vrhají politici po celém světě, zejména v Číně, Indii a bývalém Sovětském svazu. Uvědomují si, že na tom mohou vydělat, protože je to obrovský zdroj peněz. Pokud se uskuteční programy na podporu životního prostředí tak každý, kdo má loď, letadlo, gril, sekačku na trávu nebo byt větší než poštovní známku bude platit uhlíkové daně. Bude to obrovský federální plán na dolování peněz.\"

Dá se předpokládat, že Lutz nemá absolutně žádné iluze o inteligenci, poctivosti a motivaci většiny lidí, kteří byli zvoleni na všech úrovních, aby vedli tuto zemi. „Politici jsou třídou lidí, která vytváří strašlivé problémy a získává za to hlasy,“ řekl sarkasticky. „Pak se pouštějí do řešení těch samých problémů a to jim opět přináší hlasy voličů.“

Ať už s ním souhlasíte nebo ne, tento muž má pevné, dlouhodobě neměnné názory vybudované na základě ohromných zkušeností a nyní, když mluví pouze za sebe, se je nebojí otevřeně sdělovat stejně jako to dělal když stál v čele velkých automobilek. V červnu mu má vyjít jeho kniha Car Guys vs. Bean Counters (Automobiloví nadšenci proti účetním).