name | autoweek.cz

Rozpaky nad Detroitem

Rozpaky nad Detroitem

17.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Detroitu na první pohled odhodil stísněnost posledních dvou ročníků, poznamenaných krizí. Pod dojmem lepšících se prodejních čísel na severoamerickém trhu se zdánlivě zaskvěl ve své bývalé slávě. Jenže ve skutečnosti nic opravdu zajímavého nepřinesl.

Americký automobilový průmysl už není jako dřív. GM a Chrysler prošly bankrotem, který přežily jen díky vydatné vládní finanční pomoci. Přes optimistická prohlášení jejich nových šéfů o plnění a překračování krátkodobých cílů bylo při výstavě NAIAS (North American International Auto Show) dobře patrné, že se americké automobilky potíží zdaleka nezbavily.

Navíc pod pokličkou to opět vře, protože americké odbory UAW nejsou spokojeny s tím, do jaké pozice se dostaly po restrukturalizaci obou společností. Výměnou za ústupky ze svých bývalých, jinde nevídaných výhod se dožadují většího podílu na ziscích, kterými se jejich zaměstnavatelé chlubí. Postavení odborů se pro prosazování jejich požadavků zásadně změnilo, protože dnes je UAW majoritním akcionářem Chrysleru (náleží mu 63,5 % akcií, tedy více než dvojnásobek než Fiatu) a patří mu i významný podíl (27,5 %) v GM.

 

Ale vraťme se na detroitský autosalon. Co vlastně detroitská Velká trojka na domácím poli vlastně předvedla nového? GM přivezlo nový Buick Verano, což není nic jiného, než Chevrolet Cruze, a Chevrolet Sonic, v Evropě uváděný jako Aveo. Jedinou atrakcí tak byl prototyp obřího terénního pick-upu GMC Sierra All Terrain HD. Nic nového u Cadillaku (kromě závodního CTS-V), nic nového v alternativních pohonech.

Ford alespoň ukázal elektrickou a hybridní verzi nové generace Focusu a koncept kompaktního SUV - předobraz připravovaného nástupce modelů Escape (v USA, v Evropě to byl Maverick) a Kuga s podivným jménem Vertrek. Pro Lincoln nebylo připraveno nic (kromě Cotinentalu z roku 1965...) a Mercury v tichosti skončilo.

Chrysler měl modernizovaný sedan 300 a upravené verze sedanu 200 a Fiatu 500 od své firmy Mopar. Nic vzrušujícího od Dodge, nic zajímavého od Jeepu, jen další vlna slibů od Sergia Marchioneho o světlých zítřcích.

 

Jenže ani evropské automobilky nic zajímavého nepřivezly. Kromě toho, co už bylo vystavováno v Evropě byly nové jen koncepty Mini Paceman a Porsche 918 RSR Coupé. Koncept závodního Porsche s hybridním pohonem se stal nekorunovaným králem celé výstavy, ale z hlediska automobilového trhu nemá valný význam. Skutečnou novinkou byl jen velký sedan Volkswagenu pro americký trh, který se bude vyrábět v Tenessee ve městě Chattanooga. Pod osvědčeným jménem Passat se zde skrývá jiný vůz, než známe u nás. Pozoruhodné na něm je, že se Volkswagen pokouší konečně se prosadit v americké střední třídě s autem, jehož koncepce vychází ze Škody Superb, od níž se liší jen konvenčním uspořádáním stupňovité zádě!

 

Celý autosalon by zůstal jen z mezinárodního hlediska nezajímavou přehlídkou sériové produkce pro severoamerický trh nebýt Korejců. Tím nejzajímavějším na autosalonu v Detroitu kdysi bývaly koncepty - studie naznačující budoucí vývoj designu i techniky. Jenže ty letos přivezly jen Hyunadai a Kia. Hyundai Veloster a Curb spolu s Kiou KV7 představovaly to jediné, co mohlo pro Evropana odůvodnit cestu přes oceán. K tomu se mohly připočítat snad jen nové verze hybridní Toyoty Prius a koncept Hondy Civic Si, naznačující budoucí podobu této modelové řady. Popravdě řečeno, před třemi roky by ale ani jeden z těchto vozů nevzbudil větší zájem...

Pokud jste v Detroitu tentokrát chtěli vidět opravdový náznak budoucnosti, tak jste museli navštívit stánek společnosti Johnson Controls. Tam byl vidět další z řady jejích konceptů ukazujících nekonvenční možnosti řešení interiéru osobního auta, tentokrát ve spojení s novými elektronickými systémy, novými akumulátory pro elektrický pohon a použitím zcela nových materiálů. Zajímavé přitom je, že ve zpravodajstvích z Detroitu o tomto opravdu zajímavém konceptu ie:3 nikde nic nenajdete.

 

A elektrická budoucnost? Nic zajímavého u Tesly (dokonce ani stopa po spolupráci s Toyotou) a ostatní ambiciózní projekty, jako Fisker, ZAP či Coda, chyběly. Dokonce i čínský BYD přivezl jen hybridní e6 známý už z předchozích dvou let.

 

Letošní NAIAS tedy ukázal, že Detroit ztratil na americkém kontinentě svůj bývalý význam. Mnohem více zajímavého je k vidění na národních přehlídkách v Los Angeles, New Yorku či Chicagu. Ukázal ale i to, že dva krizové roky ve spojení s legislativou vyžadující přípravu výroby elektromobilů stály automobilky tolik, že nyní nemají dostatek prostředků na vývoj toho, co by se nemělo okamžitě dostat do sériové výroby.