name | autoweek.cz

Rozporuplný vývoj na evropských trzích

Rozporuplný vývoj na evropských trzích

19.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V porovnání s loňským rokem je vývoj prodeje nových aut v Evropě negativní, ale vzhledem k bilanci předchozích měsíců letošního roku to není tak špatné. Ve výhledu do budoucna ale nikdo není optimistou.

Třetí čtvrtletí v Evropě opět ukázalo, jak důležitou roli v prodejních výsledcích hrají nové modely. Jejich uvádění na domácí německý trh pomohlo Volkswagenu (s novou generací Passatu a Audi A6) a BMW (s novým X3) navýšit počet registrací, zatímco v jiných zemích dochází k pozvolnému poklesu prodeje. Celkově počet registrací nových osobních aut v Evropě v září oproti loňskému roku vzrostl jen o 1,1 % na 1,27 milionu vozů. Celkem od začátku roku to ale znamená v porovnání s loňským rokem pokles na 10,5 milionu dodaných vozů, tedy o 0,8 %.

Německý trh podle údajů ACEA roste poměrně rychle - v září o 8,1 %. To se, jak už bylo řečeno, projevilo příznivě především na evropských výsledcích koncernu Volkswagenu (+12,5 %) i BMW (+6,8 %). Německo je ale jediným významnějším evropským trhem vykazujícím nárůst prodeje. Všude jinde zaznamenali mírný pokles - ve Velké Británii o 0,8 %, ve Španělsku o 1,3 %, ve Francii o 1,4 % a v Itálii o 5,7 %. Z pohledu devíti měsíců ale dostáváme trochu jiný pohled, protože růst prodeje v Německu se v září zpomalil (celoročně představuje +10,8 %), zatímco v dalších velkých zemích s výjimkou Francie, kde je situace poměrně stabilizovaná, byl naopak podstatně menší - Británie od začátku roku zaznamenala meziroční pokles poptávky o 5,0 %, Itálie o 11,3 % a Španělsko dokonce o dramatických 20,7 %.

V důsledku toho druhý největší evropský automobilový koncern PSA Peugeot Citroen v září vykázal ztrátu o 13 %. Pokles zaznamenal i koncern Daimler (o 7,4 %), ale u něho je to způsobeno dramatickou ztrátou zájmu o vozítka smart.

Vedoucí představitelé automobilek se ale obávají nepříznivého vývoje v nejbližších měsících v souvislosti s obavami kupujících před prohlubující se úvěrovou krizí a následnou recesí, která by mohla postihnout celou Evropu. Všeobecně se proto předpokládá pokles zájmu o nová auta v roce 2012, ale už letošní výsledky patrně zůstanou za původními předpoklady a do konce roku se patrně prodá mnohem méně vozů než vloni.