name | autoweek.cz

Růst poptávky po SUV zpomaluje

Růst poptávky po SUV zpomaluje

26.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Registrace nových osobních automobilů v Evropě v červnu po dvou měsících růstu opět poklesl o 7,9 % v důsledku snížení poptávky ze strany soukromých zákazníků, kteří představují 41 % trhu.
Červnový pokles o 7,9 % v porovnání s červnem 2018 představuje největší meziroční propad v celém letošním roce, přičemž pouze ve čtyřech zemích ze 27 byl zaznamenán mírný růst. Klesající důvěra zákazníků v budoucnost přitom podle analytika JATO Felipeho Munoze nejvíc postihuje vozy se vznětovými motory. Propad zájmu o vznětové motory nejvíc postihl čtyři skandinávské země, kde s poklesem o 52 % byl jejich celkový prodej 20 092 vozů poprvé v historii nižší než elektrifikovaných automobilů (20 182 vozů). A to ještě byla červnová bilance ve Švédsku ovlivněna čekáním na nové daňové zvýhodnění, které přišlo od 1. července 2019.
 
Bilance turbodieselů a elektrifikovaných vozidel (HEV, PHEV a BEV) se vyvíjí protichůdně - prodej aut se vznětovými motory poklesl meziročně o 21 %, takže zaujímají podíl na celkovém trhu 31 %. Prodej elektrifikovaných vozidel naopak vzrostl o 20 %, ovšem jejich podíl na celkových registracích je stále jen 7,5 %. V absolutních číslech je tedy přírůstek elektrifikovaných vozidel stále podstatně menší než úbytek turbodieselů.
 
Podle Munoze je ale mnohem více zneklidňujícím ukazatelem zpomalení poptávky po SUV. Celkem 556 400 nově registrovaných vozidel sice představuje meziroční zvýšení, jenže jen o 0,7 %. To naznačuje, že problémy evropského trhu nakonec zasáhly i tento dosud dramaticky rostoucí segment. Proto panují obavy, že by SUV mohly dosáhnout vrchol a bude následovat pokles zájmu kupujících. To je špatnou zprávou i pro automobilky, protože tyto vozy mají obvykle vyšší cenu a tedy i přinášejí vyšší zisk.
 
Největší pokles v segmentu SUV zasáhl prémiové značky, především Mercedes-Benz, Volvo a Land Rover. Problémy ovšem měly i některé velkoobjemové značky a nejprodávanější modely (Nissan Qashqai -15 %, Volkswagen Tiguan -18 %, Peugeot 3008 -18 %). Naopak některé značky i nadále hlásí významný růst, daný především příchodem nových modelů (Seat +37 %, Volkswagen +19 %), ale také jde o dlouhodobý úspěch (Dacia +21 %).
 
Největším meziročním růstem se může pochlubit Tesla zásluhou růstu zájmu o Model 3, který se s 14 106 registracemi stal nejen nejprodávanějším elektromobilem, ale také nejprodávanějším prémiovým sedanem střední třídy. Velký růst vykazuje rovněž Toyota, která spolu s Lexusem získala 72 % podílu na trhu hybridních vozidel.
 
Vývoj registrací elektromobilů s akumulátory (BEV) ve 2. čtvrtletí
BEV 2019 2018 podíl `19 podíl `18
duben 22 900 13 390 1,70 % 1,00 %
květen 22 300 12 300 1,55 % 0,86 %
červen 33 800 16 570 2,10 % 1,11 %