name | autoweek.cz

Rychlý nástup Hyundaie v Evropě

Rychlý nástup Hyundaie v Evropě

12.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropští zákazníci mají svou oblíbenou asijskou automobilku a tou již není Toyota. Je jí Hyundai. Korejské vozy prošly radikální proměnou. Už neoslovují zákazníky nízkou cenou, ale jejich zbraněmi se stala kvalita, vyspělá technika a atraktivní design.

V 80. letech se představitelé evropských automobilek obávali „japonské invaze“. Vedlo je k tomu poznání toho, co japonské značky způsobily v průběhu 70. a na počátku 80. let Detroitu. Proto se připravovaly na podobný průběh. Nikdy k tomu ale ve stejném rozsahu nedošlo. Japonci vtrhli do Evropy s velkými ambicemi. Vsadili na špičkovou techniku, ale nepochopili, že evropští zákazníci kladou na své vozy vyšší nároky po stránce ovladatelnosti i stylu. Svým příchodem jen vyprovokovali Evropany ke zvýšení kvality. Definitivní ránu úsilí Japonců zasadil nástup turbodieselů, na nějž Japonci dlouho nedokázali zareagovat. Nakonec japonské značky získaly jen nepříliš významný podíl na trhu

Nyní můžeme sledovat, zda Korejci uspějí tam, kde se to Japoncům nepodařilo. A přesto, že korejská invaze nepůsobí svým rozsahem takové obavy jako kdysi ta japonská, mnohé naznačuje, že je situace mnohem vážnější. Podíl Toyoty a Hondy na evropském trhu klesá, zatímco podíl Hyundaie rychle roste. Pokud nepočítáme Škodu Octavia, tak je v Německu nejprodávanějším dováženým vozem kompaktní třídy velikosti Volkswagenu Golf Hyundai i30.

 

Toyota své postavení zlepšila výrobou v Evropě, ale její maximální podíl na trhu dosáhl jen 5 % a v poslední době opět poklesl na 4,4 %. Honda dokonce klesla z 1,7 % na 1,3 %. Její působení v Evropě už nemá ekonomický význam, ale z mnoha důvodů nemůže evropský trh opustit.

Problémem japonských značek není ani tak malý podíl na trhu, ale především jejich nízká ziskovost. Toyota má v Evropě několik montážních závodů, její evropský provoz není ziskový, což zhoršuje vysoký kurs jenu zdražující dovoz aut vyráběných v Japonsku. Honda je dokonce v mnohem horším stavu, o ostatních ani nemluvě.

Vedle toho se prodej a zisk Hyundaie zásluhou dohody o volném obchodu mezi EU a Koreou bude zlepšovat. Dohoda umožní, aby Hyundai rozšiřoval svou činnost v Evropě, a to včetně evropského vývojového centra v Rüsselsheimu. Tam více než 400 konstruktérů tvrdě pracuje na tom, aby korejská auta byla pro Evropany mnohem přitažlivější než dosud - nikoliv už pro nízkou cenu, ale proto, že jsou přesně taková, jaké požadují.

 

Evropské Technické středisko Hyundai zahájilo provoz v roce 1995 především s cílem naladit podvozky a motory vozů vyráběných v Koreji tak, aby více vyhovovaly evropským zákazníkům. Dalším jeho úkolem se stalo studium rozdílů v ergonomii vozů. Díky tomu vznikly poevropštěné deriváty korejských aut. To byl ale teprve první krok. Oddělení Plánování výrobků (Product planning) se od roku 2001 zabývá studiem přání evropských zákazníků, analýzami trhu a studiem činnosti konkurenčních značek. Výsledkem je definování budoucích produktů a celková strategie pro evropské trhy.

V roce 2001 začalo v Rüsselsheimu svou činnost oddělení Powertrain s cílem dosažení charakteristiky motorů podle evropského způsobu jízdy především po stránce dynamiky a evropských emisních standardů.

Přesto, že Hyundai má rozsáhlá vývojová a výzkumná pracoviště, v roce 2003 byl v Rüsselsheimu otevřen nový areál umožňující kompletní vývoj nových technologií. Jeho součástí jsou skvěle vybavená konstrukční a zkušební střediska. V oddělení Powertrain je například 18 pracovišť pro testování motorů a pět dynamometrů. K dispozici zde jsou dvě klimakomory pro měření při extrémních teplotách, simulátor pro sledování zatěžování celého vozu a několik pracovišť s hydraulickými válci namáhajícími podle počítačového programu různé komponenty vibracemi a chvěním.

Do Rüsselsheimu postupně přišli zkušení technici od Volkswagenu, Škody Auto ale i z Volva. Na čele střediska stojí korejský ředitel, v současné době jím je Nam-Yong Kim, ale jednotlivá oddělení vedou evropští manažeři.

Dnes už se v Rüsselsheimu podle evropského vkusu upravují veškeré funkce aut - nejen pérování, řízení a brzdy, ale dokonce i naladění hluků, protože Evropanům vadí vysoké frekvence, zatímco Korejci je mají raději. \"Naší strategií je výroba evropských aut, a to jak z hlediska ovladatelnosti, spotřeby a bezpečnosti, ale také ergonomie. Zajišťujeme odtud i podporu našich továren v České republice, na Slovensku a v Turecku. Také zde vyvíjíme komponenty pro naše evropské subdodavatele,\" řekl nám při návštěvě střediska viceprezident HME Allan Rushforth.

Důležitá je i snaha zajistit, aby všechny automobily značky Hyundai vyrobené v kterékoliv továrně na světě a směřující k evropským zákazníkům byly stejně kvalitní. Díky tomu není pro zákazníky Hyundaie důležité to, ze které země se k němu jeho nový vůz dostal, což zdaleka neplatí o jiných výrobcích včetně evropských.

Do Rüsselsheimu Hyundai od roku 2003 soustředil veškerý vývoj svých vznětových motorů.

K tomu nám vedoucí oddělení Powertrain Michael Fischer řekl: \"Evropané se liší od zbytku světa - jsou posedlí turbodiesely a přímo řazenými převodovkami. Nestačí jim ale jen přímé řazení. Důležitý pro Evropany je i pocit z řazení a dokonce i tvar hlavice řadicí páky. Málokdo si to uvědomuje, ale Hyundai je s produkcí čtyř milionů kusů jedním z největších výrobců převodovek na světě. Přitom asi 80 % produkce představují samočinné převodovky, jen 20 % je přímo řazených pro Evropany. Jediná schůdná cesta je přes dvojspojkové převodovky, jenže ty jsou velmi drahé a zájem kupujících zatím neodpovídá vynaloženým nákladům.\"

Součástí střediska je i designérské studio, zaměsnávající stylisty z celého světa, především ale z Evropy. Od roku 2005 se v Rüssesheimu začaly navrhovat i kompletní nové vozy. Dílem místních techniků a stylistů jsou ix20, ix35 a z velké části zde vznikal i i30. Vliv Evropanů na podobu vozů Hyundai je stále větší, takže dokonce i vozy neurčené pro Evropu, jako třeba Optima, jsou s nadšením přijímány pro svůj evropský styl.

Buďte si proto jisti, že až se představí Hyundai i40, nebude to už pouhý evropský ekvivalentem Hyundaie Sonata z USA, ale auto vyvinuté pro Evropu jako přímý soupeř Volkswagenu Passat a jemu podobných. Jasný náznakem zamýšleného útoku na Passat v Německu je to, že se verze kombi objeví šest měsíců před sedanem. V Německu se vozy kombi ve střední třídě prodávají více než sedany v poměru dva ku jedné. Nové modely budou pohánět nejnovější zážehové motory 1,6  a 2,0 l s přímým vstřikováním a vynikající vznětové motory vyvinuté v Německu specialisty získanými od německých automobilek. Hyundai zaútočí na obrovský fleetový trh, což je ziskový segment automobilů, které firmy kupují pro zaměstnance na leasing na tři roky, aby se využily výhody daňových zákonů. Pro podporu prodeje evropským fleetovým zákazníkům žádná japonská automobilka ve skutečnosti nikdy nic neudělala.

Poté, co Hyundai a Kia ovládly segmenty SUV korejská vlna narůstá nevídaným tempem v dalších kategoriích. Nový Hyundai ix20 bude tvrdě konkurovat Opelu Meriva a jemu podobným. V roce 2010 Hyundai zvýšil svůj podíl na evropském trhu z 1,8 % na 2,8 %. Cílem pro rok 2011 je překonat hranici 3 %. Vzhledem k současnému tempu a vynikajícím novým výrobkům, které mají během příštích dvou let přijít na trh, včetně Velosteru, jenž zaútočí na Volkswagen Scirrocco, se zdá, že to je reálný cíl.

Společný celkový prodej automobilů Hyundai a Kia za 11 měsíců roku 2010 vzrostl o 4 % na 508 294 vozů, což znamená podíl na trhu 4,1 % , zatímco za stejné období prodej vozů Toyoty-Lexus propadl o 18 % na 484 326 vozů, což je podíl na trhu jen 4,3 %. Hyundai-Kia získává body rozšířením kvalitních nabídek a pokud Toyota tempo Hyundaie neudrží, náskok Korejců by se mohl zvyšovat, neboť korejská automobilka plánuje pro své evropské portfolio velký počet nových modelů.

V USA má Hyundai před sebou ještě dlouhou cestu k podobnému úspěchu, ale i zde se Korejci vydali správným směrem - celkový prodej Hyundaie se v USA zvýšil o 21 %, přičemž poptávka po nové Sonatě jako přímém konkurentu bestsellerů Toyota Camry a Honda Accent stoupl o 64 %.