name | autoweek.cz

Saab a BMW jednají o spolupráci

Saab a BMW jednají o spolupráci

07.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky BMW a Saab zvažují společné využívání dílů a technologií pro nový malý automobil, který chce švédská automobilka vyrábět.

Možná dohoda mezi BMW a Saabem, v rámci níž by BMW poskytovalo Saabu motory, převodovky a umožnilo této značce používat podvozkové platformy, je teprve v ranném stádiu. Prozradil to utajený zdroj s tím, že jednání budou trvat nejméně dva měsíce. Díly a platforma převzatá z Mini by se měly použít k postavení automobilu kapkovitého tvaru, inspirovaného Saabem 92 designéra Sixtena Sasona, jenž se vyráběl v letech 1949 až 1956. Tento nejmenší model Saabu se má pod jménem 9-1 představit už v roce 2013, což se zdá být hodně optimistický předpoklad.

Automobilka Saab, kterou od GM v únoru koupil nizozemský výrobce superautomobilů Spyker Cars NV, strávila poslední tři měsíce obnovováním výroby a rušením většiny vazeb na GM. Nejvyšší výkonný ředitel Spykeru Victor Muller uvedl, že Saab jedná s různými potenciálními partnery o sdílení technologie jako o způsobu, jímž chce snížit vývojové a výrobní náklady. Muller však odmítl potvrdit, zda jedná s BMW. V oficiální vyjádření Saab uvádí, že se skutečně hledá alianční partner, ale žádná budoucí spolupráce dosud nebyla potvrzena. Automobilka BMW se k možné spolupráci vyjádřila v tom smyslu, že jedná s řadou zájemců o využívání jejích technologii, ale se Saabem dosud žádnou smlouvu neuzavřela.

Švédské noviny Dagens Industri, v nichž se informace o možné spolupráci poprvé objevila, uvedly, že existují také plány na dodávky vznětových motorů od BMW pro středně velký Saab 9-4X. Ten se má v závodě GM v Mexiku opět začít vyrábět od dubna 2011 a krátce poté přijde i na evropský trh. Saab 9-4X byl vytvořen na platformě Cadillacu SRX a proto nemá k dispozici turbodiesel potřebný pro Evropu. Možnost použití motoru BMW v tomto voze ale naráží na dost zásadní konstrukční problém - zatímco u Cadillacu je motor uložen napříč, BMW má své motory uložené podélně.

Jako významný krok k oživení nabídky Saabu lze brát angažování Jasona Castriota do role ředitele designu. Castriota bude přímo odpovědný nejvyššímu představiteli Saabu Janu Ake Jonssonovi. Castriota pracoval jako designér ve studiích Bertone a Pininfarina. Castriota má navrhnout připravované modely 9-3 a 9-1, jež se mají představit v letech 2012 a 2013.

Spyker doufá, že se mu podaří obnovit slávu švédské značky a do roku 2012 chce jeho roční prodej více než zdvojnásobit na 85 000 vozů.