name | autoweek.cz

Saab opět blíž zániku

Saab opět blíž zániku

16.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Oznámení, že čínská společnost Hawtai Motor Group vycouvala z dohody se Saabem, nebylo zase tak velkým překvapením. Myslet si, že Číňané jsou úplnými idioty ochotnými vyhodit desítky milionů dolarů za pochybnou chiméru bylo hodně naivní.

Od chvíle, kdy byla dohoda mezi Saab Automobile (resp. jeho majitelem, nizozemskou automobilkou Spyker Cars) a malou pekingskou automobilkou Hawtai Motor Group oznámena, každý přemýšlel, jaký smysl toto spojení pro Číňany vlastně má. Za 29,9 % podílu měli dát 120 milionů eur na pokrytí jejích dluhů a pomoc obnovit výrobu. Ta byla přerušena, protože subdodavatelé zastavili dodávky komponent za něž nedostávají dlouhodobě zaplaceno. Šéf Saabu Victor Muller Číňanům sliboval, že jim v síti prodejen Saabu zabezpečí prodej jejich vozů v USA a EU. Vzhledem k bezpečnostním požadavkům v Evropě a Spojených státech to nepůsobilo moc důvěryhodně.

Zrušení dohody se zprvu přisuzovalo tomu, že Hawtai nedostal svolení vládní organizace NDRC k této investici (což se už dříve při pokusech o akvizice zahraničních automobilek několikrát stalo, například při snaze společnosti Sichuan Tengzhong získat značku Hummer).

Skutečnost ale je jiná. Vláda do dohody nezasahovala. Švédská automobilka Saab Automobile totiž nedokázala Číňanům předložit záruky bezpečnosti jejich investice.

Vedení Hawtai Motor Group zjistilo, že to, co jim nabízí vedení Saabu v čele s Victorem Mullerem, je ekonomicky nereálný projekt. Jako rozhodující se ukázala návštěva čínské delegace v momentálně nepracujícím výrobním závodě v Trollhättanu. Tam byli zaskočeni tím, že situace v závodě je mnohem vážnější, než jim Muller tvrdil.

Hned na to se ukázalo, že halasně prezentovaná dohoda mezi Hawtaiem a Saabem je ve skutečnosti jen předběžným ujednáním, které automaticky zaniklo ve chvíli, kdy čínská strana ukončila další jednání. Nemělo totiž smysl jednat, když Saab nemohl předložit nezbytné záruky, dokonce ani souhlas všech svých akcionářů.

Muller tvrdí, že dohoda s Hawtaiem byla tou nejlepší ze tří, které souběžně v Číně vyjednával. Dokonce ujišťuje, že konec jednání vlastně není koncem jednání a budoucí partnerství s Hawtaiem je stále možné.

Jednání Victora Mullera je opravdu zvláštní. Už před časem Saab prodal práva na výrobu modelu 9-3 čínské společnosti BAIC. Muller nyní vedení Hawtaie slíbil, že výrobu 9-3 přenese k nim.

Krátce po roztržce s Hawtaiem Muller začal tvrdit, že stojí před uzavřením nové dohody, tentokrát se soukromou čínskou automobilkou Great Wall, která je údajně pro Saab ideálním partnerem. Vedení Great Wall obratem striktně popřelo, že by se Saabem vyjednávalo.

Krátce na to se soukromá automobilka Youngman Automobile Group, která v Hangžou vyrábí vozy na bázi malajsijských Protonů s technickou pomocí Lotusu, striktně ohradila proti tomu aby byla spojována se Saabem. Proč? \"Měli jsme se Spykerem (tj. majitelem Saabu) písemnou smlouvu o tom, že do uzavření dohody nebude vyjednávat s žádnou jinou čínskou automobilkou. Platnost smlouvy nám potvrdili pouhý den před oznámením dohody s Hawtaiem a při tom se chlubili, že současně jednali se třemi čínskými partnery najednou,\" řekl vedoucí představitel firmy. Přitom Youngman byl jedinou z čínských automobilek, která si podala žádost na vládní organizaci NDRC o schválení finanční investice do Saabu a podle čínských zákonů o investici do zahraniční firmy smí požádat pouze jediná čínská společnost. Schválení investice od NDRC ovšem bylo velmi nepravděpodobné, protože se proti němu stavěla společnost BAIC kvůli nevyjasněné smlouvě se Saabem ohledně licence na výrobu Saabu 9-3. A BAIC je státní společnost, takže šance kohokoliv dostat od NDRC souhlas s investicí do Saabu byla a stále je nulová.

Muller s Číňany nejednal moc poctivě a ani neznal tamní zákony. Výsledkem je nejen fiasko v jednání hned se třemi možný mi partnery najednou, ale i naprostá ztráta důvěry pro možnost v budoucnu jednat v Číně s kýmkoliv jiným.

Pro Saab tím definitivně padla poslední šance na záchranu kromě přijetí investice Vladimira Antonova. Jenže ten by zřejmě, alespoň podle tvrzení americké CIA, která před jednání s ním varovala předchozího majitele Saabu General Motors, chtěl švédskou automobilku využít k proprání peněz z organizovaného zločinu.

Muller se přesto nevzdává. Nadále usiluje o půjčku 48 milionů dolarů od švédské vlády a dalších 41 milionů od Evropské investiční banky. Nepochybně věří, že Evropané jsou hloupější než Číňané.