name | autoweek.cz

Saab zřejmě našel partnera

Saab zřejmě našel partnera

13.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vše nasvědčuje tomu, že šéf automobilky Saab stojí těsně před uzavřením dohody s BMW o budoucí technické spolupráci.

Švédská letecká továrna Saab začala v roce 1949 vyrábět malá jednoduchá auta. Na konci roku 2009 se pod kontrolou GM dostala na pokraj likvidace. Před zánikem ji zachránil majitel malé automobilky Spyker Victor Muller, který ji od GM koupil. Na další rozvoj Saabu ale nemá peníze a proto potřebuje technické partnerství s velkou automobilkou aby mohl do roku 2013 rozšířit nabídku o čtvrtou nejmenší modelovou řadu.

Saab ještě pod kontrolou GM předvedl novou generaci největšího modelu 9-5. V Mexiku pro něj GM vyrábí crossover 9-4X. V roce 2012 by se měl představit nový 9-3, vytvořený ještě pod kontrolou GM na platformě GM Epsilon I. Jeho karoserii nyní předělává Jason Castriota, který dříve pracoval u Pininfariny a Bertoneho.

Když Spyker Saab převzal, byly výrobní haly prázdné. Koncem března se výroba opět rozeběhla a nyní se v Trollhättanu produkuje 1200 aut denně. Muller věří, že v roce 2012 Saab bude prodávat 85 000 aut, zatímco vloni to bylo 21 000 vozů. Cesta k tomu je podle něho jednoduchá - nepotřebuje získávat nové klienty, protože po světě jezdí 1,5 milionu vozů Saab. Pokud se podaří tuto zákaznickou základnu udržet a vrátit alespoň část ze 4,5 milionu bývalých majitelů Saabu, pak by neměl mít problém.

Podle Mullera je 9-5 pádnou odpovědí na Audi A6, Mercedes třídy E a BMW řady 5. Muller říká, že většina bývalých zákazníků Saabu skončila u Audi, nicméně si je jistý, že je dokáže získat zpět. V USA je zásadně důležitý model 9-4X. Jedná se sice jen o překarosovaný Cadillac SRX, ale 9-5 je podle Mullera rovněž jen GM: \"Jediné, o co se Spyker zasloužil, je to, že se vyrábí.\"

Pro nové vnímání proto Muller potřebuje brzy nové modely, především kompaktní vůz. Jenže na jeho vývoj nemá peníze. Jeho možný původ naznačuje dění kolem mistrovství světa v rallye. Do toho se pro rok 2011 přihlásila značka Mini se svým crossoverem Countryman. Do soutěžní podoby jej pro BMW připravuje anglická firma Prodrive, která před časem připravovala vozy WRC pro Subaru. Podle nových předpisů jej bude pohánět čtyřválec 1,6 l přeplňovaný turbodmychadlem vyvinutý u BMW Motorsport.

Krátce na to Spyker do mistrovství světa pro rok 2012 přihlásil i Saab. Přihlášeni jsou také dosavadní účastníci Ford a Citroen a údajně o účasti uvažují i u Volkswagenu a Toyoty. Z těchto projektů jen Mini přichází v úvahu pro spolupráci se Saabem.

Nepřímo se tak potvrzují dohady o tom, že nový kompaktní Saab 9-1 (resp. 9-2) by měl vzniknout na platformě Mini s pohonem předních kol (což patří k tradici Saabu) a se čtyřválci BMW 1,6 l, a to zážehovými s turbem i turbodiesely. Má to svou logiku, protože přes slušná prodejní čísla BMW nikdy s Mini nedosáhlo zisku. Rozšíření výroby většiny komponent i pro jinou značku by alespoň snížilo ztráty. Navíc stejné motory BMW by se Saabu hodily i pro připravovaný nový 9-3.

Logika je i na straně Saabu. Švédská značka v době svého rozkvětu patřila k pravidelným účastníkům rallye. Eric Carlsson, Stig Blomqvist či Per Eklund pro ní dosáhli mnoho velkých vítězství. V tomto ohledu je na tom tedy Saab podobně jako Mini.

Možnou podobu Saabu 9-1 (nebo 9-2, o označení zatím nebylo rozhodnuto) naznačil projekt příznivců Saabu, pro nějž malý hatchback uchovávající styl značky navrhl designér Fabio Ferrante. Vychází z konceptu 9-X z roku 2008, ale přináší mnohem agresivnější pojetí.