name | autoweek.cz

SAIC a Alibaba uvádějí značku elektromobilů IM

SAIC a Alibaba uvádějí značku elektromobilů IM

18.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V čínské Šanghaji, na virtuálním veletrhu CES v Las Vegas a v Londýně byl souběžně představen sedan s elektrickým pohonem od nově vytvořené značky IM Motors, kterou založily čínské společnosti SAIC Motor, Zhangjiang Hi-Tech a Alibaba.
Už koncem roku 2020 přišla zpráva, že čínský gigant internetového obchodování Alibaba založil společný podnik pro výrobu elektromobilů s názvem Zhiji Automobile spolu s největší čínskou automobilkou SAIC Motors a šanghajskou skupinou Zhangjiang Hi-Tech. Nyní, po pouze několika týdnech, byl na třech místech světa pod heslem „IM what I am“  představen první elektrický sedan. Oficiální premiéru pro veřejnost bude mít v dubnu na autosalonu v Šanghaji. V roce 2022 se, krátce po prvních dodávkách sedanu, dostane na trh ještě elektricky poháněné SUV.
 
Na trh tak byla současně uvedena nově vytvořená značka Zhiji Automobile pro výrobu inteligentních čistě elektricky poháněných vozidel. Nové elektromobily jsou označeny štítkem IM Motors, přičemž anglická zkratka IM znamená Intelligence in Motion. Současně naznačuje, že jádrem vývoje bude umělá inteligence (AI). Alibaba převezme odpovědnost za technologie AI a Big Data, zatímco SAIC zajistí výrobu. Vše přitom postupuje velmi rychle.
 
Akumulátory pro pětimetrový sedan dodá společnost CATL. SAIC uvádí, že standardně budou mít kapacitu 93 kWh, přičemž k dispozici bude také verze 115 kWh umožňující dojezd 874 km. Hustota energie v akumulátoru má být o 30 až 40 % vyšší než je současný standard. Standardně dodávané indukční dobíjení bude pracovat s výkonem 11 kW. Dva trakční elektromotory s kombinovaným výkonem 400 kW pro pohon všech kol a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s.
 
Interiér vyplňují velké displeje. Inteligentní kamerový systém Carlog má tři širokoúhlé kamery. Srovnatelně se smartphony integruje mnoho nových funkcí, jako jsou dynamický film s velkým dosahem, zpomalené a noční snímání, zpožděné fotografování, okamžité generování atd. V éře 5G vytváří zážitek z okamžitého sdílení na sociálních sítích.
 
První informace poukazují na vyspělé funkce autonomního řízení NVIDIA Door-to-door Pilot se třemi lidary, 12 ultrazvukovými radary a 15 HD kamerami. To, od kdy budou čínští majitelé vozů IM ve větší  míře využívat samočinné řízení, ovšem závisí na souhlasu vlády.
 
Partnerem IM Motors je i společnost Williams Advanced Engineering, specialista na konstrukce s nízkou hmotností, techniku akumulátorů a optimalizaci produktů. IM Motors současně spolupracuje i s British Council při zajišťování výměny studentů mezi Čínou a Velkou Británií.
 
V rozhovoru pro místní média spoluzakladatel společnosti Zhiji Automobile Liu Tao uvedl, že značka IM vznikla pro to, aby „zabila“ Teslu. S ohledem na poslední dění v Číně ale bude mít jako hlavního konkurenta vůz Nio ET7, který byl online představen opřed týdnem.