name | autoweek.cz

Saturn přestal existovat

Saturn přestal existovat

15.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Díky bohu GM definitivně ukončilo existenci zbytečné značky Saturn. Tento nesmysl trval čtvrt století a stál mnoho miliard dolarů, takže by stálo za to se z něj alespoň poučit.

Historie značky Saturn je ukázkou bezměrné arogance vedení koncernu, které nedokázalo uspět ani s pomocí několikamiliardových investic.

Saturn vytvořil Roger Smith, který byl nejvyšším šéfem General Motors v letech 1981 až 1990. Nasadil tím do koncernu kukaččí vejce, které nakonec přispělo k pádu jeho nástupců Ricka Wagonera a Fritze Hendersona. Smith si představoval, že pod střechou GM vybuduje zcela novou firmu, která bude po stránce výroby, vývoje, marketingu a prodeje zcela samostatná a bude těžit z toho, o čem si myslel, že se poučilo z japonských metod.

Jednání o vytvoření značky Saturn začala v roce 1982, v roce 1984 bylo předvedeno první demonstrační vozidlo a 7. ledna 1985 byla společnost Saturn oficiálně založena. První vůz Saturn byl vyroben v červenci 1990.

GM se v 60. a posléze v 70. letech bez úspěchu pokoušelo vstoupit na trh malých aut, jehož prostřednictvím na americký trh pronikaly nejprve evropské a pak japonské automobilky. Smithovou představou bylo vyřešení dvou problémů najednou - nabídky levných malých vozů a změna přístupu k zákazníkům. Tzv. „The Saturn Experience“, tedy Zkušenost se Saturnem, měla zajistit zvýšení spokojenosti kupujících s přístupem prodejců. Vše začalo velmi osobním přístupem při prodeji a pokračovalo pro evropský vkus až vlezlým podlézáním majitelům vozů během celé doby, kdy je používali. V rámci automobilového průmyslu zcela ojedinělé chování prodejců Saturnu skutečně oslovilo jistou skupinu kupujících. Jenže ta nikdy nebyla dost velká, aby mohl projekt uspět.

Na rozdíl od ostatních značek GM měl Saturn vlastní továrnu, v níž se vyrábělo takřka úplně vše. Smith dokonce přikročil i k uzavření zcela nového typu pracovních smluv, které měly dělníky více motivovat k větší ochotě podílet se na celém projektu.

U Saturnu tedy bylo úplně všechno nové, což znamenalo, že se GM pustilo do projektu, jaký skutečně do té doby neměl obdoby. Pro Saturn byla vybudována paralelní síť prodejců, kteří nenabízeli žádné jiné značky ani od GM. Smith nechal ve Spring Hillu ve státě Tenessee postavit pro Saturn obrovskou továrnu, investoval nesmírné prostředky do marketingu a reklamních kampaní a nechal jen pro Saturn vyvinut i na americké poměry hodně špatná auta. Jenže ta nebyla schopná vyprodukovat takřka žádný zisk, protože přes veškerou snahu byla jejich výroba mnohem dražší než v amerických továrnách japonských značek. Obrovské problémy byly s kvalitou výroby - uvádí se, že 35 až 40 % plastových dílů muselo být vyměňováno.

Jenže současně s růstovými problémy Saturnu dynamicky rostla konkurence japonských značek, ke které se připojily ještě korejské automobilky, jejichž produktům vozy Saturn nedokázaly konkurovat. Dalším problémem Saturnu byla skutečnost, že jeho noví zákazníci z více než 40 % už před tím byli majiteli nějakého vozu GM. Namísto přetahování kupujících asijské konkurenci tedy Saturn odváděl kupující od ziskovějších vozů vlastní produkce GM.

Teprve když se do čela v roce 2004 postavila Jill Lajdziaková, která zde působila v nejrůznějších funkcích už od roku 1986, začalo se zdát, že Saturn dostal rozumný směr vývoje. Lajdziaková se zasadila o výšení kvality produkce tím, že se vozy Saturn konečně začaly odvozovat od ostatní produkce GM, a začala do prodeje uvádět kvalitnější auta. Začala také využívat potenciál vozů Opel pro americký trh. Saturn Aura dokonce získal titul Severoamerické auto roku 2007, což bylo ještě o pár let dříve čímsi naprosto nemyslitelným. Jenže to všechno už přišlo příliš pozdě.

V prosinci 2008 vedení GM rozhodlo, že se Saturnu spolu se značkami Pontiac, Hummer a Saab zbaví. Tehdejší president GM Wagoner slíbil, že výroba vozů Saturn bude pokračovat až do roku 2011. Zájem o odkoupení značky projevila společnost Penske Automotive Group. Penske ale neměl zájem o výrobu, pouze o síť prodejců. V té chtěl vedle vozů Saturn, vyráběných dále u GM, prodávat také automobily korejské automobilky Samsung. Jenže proti tomu se nakonec postavil majitel Samsungu Renault a z dohody sešlo.

Výroba vozů Saturn byla ukončena k 1. říjnu 2009 a aktiva Saturn Corporation byla převedena pod Motors Liquidation Company, která převzala po bankrotu původní společnost GM. Nyní nové GM definitivně ukončilo činnost prodejců Saturnu a zákazníkům do konce března nabízí 2000 dolarů pokud zvolí jinou značku koncernu.

 

Myslíte, že se vedení GM z tohoto katastrofálního projektu poučilo a opustilo svůj arogantní pohled na zákazníky? Stačí se podívat na způsob uvádění nevídaně drahého projektu elektromobilu Chevrolet Volt a máme důvod o tom pochybovat.