name | autoweek.cz

Seat Ibiza TGI s motorem na CNG

Seat Ibiza TGI s motorem na CNG

13.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat uvádí model Ibiza TGI jako nejlepší ekologickou alternativu - hospodárnější než vozy s motory na naftu i benzin. Řada modelů značky Seat na CNG už zahrnuje modely Leon, Mii a Ibiza. Ještě letos ji doplní první SUV na CNG Arona TGI.
Pátá generace Seatu Ibiza přichází s bivalentním systémem pohonu umožňujícím provoz na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas) i benzin. Díky tomu umožňuje dosáhnout nižší provozní náklady a současně snížit zatížení ovzduší v porovnání s vozy jezdícími na naftu nebo benzin včetně hybridního pohonu bez možnosti vnějšího nabíjení.
 
Nejhospodárnější alternativa
Seat aktivně podporuje CNG, protože toto palivo snižuje emise CO2 o 25 % a emise oxidů dusíku v průměru o 85 %. Automobily s pohonem na stlačený zemní plyn jsou alternativou, která vyplňuje mezeru mezi tradičními spalovacími motory a elektromotory.

Stlačený zemní plyn je nejefektivnějším palivem, protože k uvolnění stejného množství energie je zapotřebí menší množství než v případě konvenčních pohonných hmot. Energie, uložená v 1 kg CNG, odpovídá přibližně 2 l LPG, 1,5 l nafty nebo 1,3 l benzinu. Provozní náklady na kilometr jsou proto nízké a přitom má vůz delší dojezd.
 
Třetí model značky Seat na CNG, po Leonu a Mii, se vyrábí v závodě Martorell s využitím platformy MQB A0. Jeho délka je 4059 mm a rozvor náprav 2564 mm. Přestože je nádrž na zemní plyn uložena vzadu pod podlahou, má Ibiza TGI zavazadlový prostor s objemem 262 l.
 
Bivalentní motor
Ibizu TGI pohání dvanáctiventilový tříválec 1,0 TGI v kombinaci s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Nejvyšší výkon 66 kW (90 k) dosahuje mezi 4500 a 5800/min a maximální točivý moment 160 N.m mezi 1900 a 3500/min.
 
Ibiza 1,0 TGI má kombinovanou normovanou spotřebu paliva 3,3 kg/100 km v režimu na CNG. Překonání vzdálenosti 100 kilometrů tak vyjde na 75 Kč. Při využití zásoby 13 kg CNG a 40 l benzinu ujede Ibiza TGI ujet celkem 1194 km bez nutnosti doplňovat palivo.
 
Ibiza TGI dosahuje nejvyšší rychlost 180 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 s a její kombinovaná spotřeba paliva je 5 l/100 km v režimu na benzin a 4,9 m3/100 km (3,3 kg/100 km) v režimu na CNG, což představuje emise 88 g CO2/km.
 
Rozdíly proti vozu jezdícímu na benzin
Nová Ibiza TGI používá stejné systémy jako Ibiza 1,0 TSI na benzin, navíc je však vybavena nezbytnými komponentami pro provoz na stlačený zemní plyn. Mezi ně patří mimo jiné nádrž na CNG, speciální plnicí hrdlo vedle hrdla nádrže na benzin, snímače teploty a tlaku zemního plynu, regulátor tlaku a palivová soustava pro zemní plyn. Motor má specifické písty se speciální povrchovou úpravou s obsahem chromu a niklu, jejichž konstrukce zahrnuje nové části přizpůsobené požadavkům provozu na zemní plyn. Vyztužená sedla ventilů zvyšují odolnost vůči opotřebení. Optimalizované sací ventily vylepšují proudění směsi vzduchu s plynem do centrální části spalovacího prostoru. Výfukové turbodmychadlo modelu Ibiza TGI má nižší hmotnost. Motor reaguje pohotověji díky okamžité reakci oběžného kola turbíny. Ibiza TGI je vybavena specifickými ukazateli paliva pro každou nádrž, které jsou umístěny na panelu přístrojů.
 
Seat Ibiza TGI používá stlačený zemní plyn vždy jako hlavní palivo. Výjimkou jsou situace, kdy teplota nemrznoucí chladicí kapaliny klesne pod 10 °C. V tomto případě se motor spustí v režimu spalování benzinu. K automatickému přechodu na CNG dojde po zahřátí ventilů pro vstřikování zemního plynu. S touto výjimkou je Ibiza TGI provozována na benzin pouze po vyprázdnění nádrže na CNG. K tomuto přepnutí dochází automaticky. Na panelu přístrojů se rozsvítí ukazatel, aby řidič věděl, že jede na zemní plyn. Řidič má k dispozici rovněž ukazatele množství paliva v obou nádržích. Ibiza TGI tak nabízí možnost ekologičtějšího a hospodárnějšího provozu na stlačený zemní plyn nebo jízdy v režimu na benzin jako s konvenčním vozidlem po spotřebování veškeré zásoby zemního plynu.
 
Displej zobrazuje rovněž informace o kvalitě zemního plynu, spotřebu paliva a zbývající dojezd na obě paliva, jakož i případné poruchy soustavy CNG.
 
Seat Arona, první SUV na CNG na trhu
Už za několik měsíců nabídku vozů Seat na CNG rozšíří model Arona TGI i do segmentu SUV. Arona bude první SUV na světě vybavené motorem na CNG. Vzhledem ke stejnému základu jako model Ibiza bude Arona TGI využívat velmi podobné technické řešení s motorem 1,0 TGI/66 kW (90 k).