name | autoweek.cz

Šéf Conti Reitzle: politici ničí automobilový průmysl (aktualizováno)

Šéf Conti Reitzle: politici ničí automobilový průmysl (aktualizováno)

02.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda dozorčí rady společnosti Continental Wolfgang Reitzle viní politiky ze špatného stavu jeho koncernu a z rozsáhlého snižování počtu pracovních míst.
Německý automobilový průmysl je ve vážné krizi. Zisky klesají a pracovní místa se snižují. Předseda dozorčí rady společnosti Continental Wolfgang Reitzle vidí odpovědnost za tento stav i v Berlíně. „Politicky ničíte automobilový průmysl, který stále vytváří 99 % své přidané hodnoty prostřednictvím automobilů se spalovacími motory. Výrobci a zákazníci jsou příliš brzy nuceni do elektromobility, která ale na to dosud není připravená a ve skutečnosti není prodejná, a spalovací motor je hanoben. Výsledkem je, že musíme zavřít továrny a zrušit pracovní místa,“ uvedl předseda dozorčí rady Wolfgang Reitzle pro zpravodajský portál The Pioneer.
 
Dolnosaský předseda vlády, který je i členem dozorčí rady koncernu VW, Stephan Weil (SPD) tuto kritiku odmítl. „Automobilový průmysl, včetně dodavatelů, je sám odpovědný za to, že na strukturální změnu zareagoval příliš pozdě. Problémy průmyslu jsou nesporné, zejména jsou existenčně ohroženi malí a střední dodavatelé. Přesto musíme opustit spalovací motor a musíme vstoupit do elektromobility,“ uvedl Weil. Předseda vlády Porýní-Vestfálska Armin Laschet (CDU) ale na jeho adresu prohlásil: „Myslíš to opravdu vážně, že se zbavíš svých partnerů a jednoduše zavřeš továrny?“

Saský premiér Michael Kretschmer (CDU) hájí spalovací motory v automobilech „Zákaz spalovacích motorů považuji za nesprávný. To je ekonomický a politický postoj, kterému nerozumím. Spalovací motory mají stále velký potenciál s fosilními i syntetickými palivy. V Německu jsme se všemi hlavními značkami a dodavateli lídry a nechápu proč by to mělo být diskriminováno. V Německu se příliš zaměřuje na elektromobilitu a to není vhodné. Cíle EU v oblasti klimatu jsou již dost ambiciózní, aAle mělo by to tak zůstat. Další zpřísnění přináší pro trh velkou nejistotu. To by bylo špatné pro automobilový průmysl a přineslo by to nejistotu spotřebitele,“ varoval Kretschmer v rozhovoru s představiteli ADAC..
 
Continental je v rámci automobilového průmyslu druhý největší dodavatel na světě. Ve středu pod tlakem průmyslové krize a důsledků koronaviru jeho dozorčí rada schválila řadu nových úsporných opatření. Mimo jiné chce „změnit“ celkem 30 000 pracovních míst po celém světě, z toho 13 000 v Německu. Znamená to například uzavření výroby pneumatik v Cáchách v roce 2021 a výrobu elektroniky v Karbenu do roku 2024 a propuštění 4800 jejich zaměstnanců. Kromě zrušení pracovních míst to zahrnuje také rekvalifikaci zaměstnanců a jejich přemístění. Odbory se ale proti těmto opatřením bouří a obviňují vedení Conti z neplnění sociální odpovědnosti.
 
 „Když automobilový průmysl zakašle, Německo dostane horečku,“ říká staré rčení. Proto je politicky výbušné to, co se v současné době děje v továrnách vyrábějících automobily i u jejich dodavatelů. Koncern Volkswagen v první polovině roku sklouzl hluboko do červených čísel a ohlásil ztrátu přes miliardu eur. Ve stejném období předchozího roku dosáhl zisk 9,6 miliardy eur. Daimler měl ve druhém čtvrtletí ztrátu před zdaněním ve výši 1,68 miliardy eur a připravuje zrušení až 20 000 pozic. Také BMW je poprvé za 11 let je v červených číslech se ztrátou ve druhém čtvrtletí 212 milionů eur. Klíčový německý průmysl zažívá vícenásobnou krizi, protože musí za podmínek globální pandemie současně pokročit v digitalizaci a elektrifikaci. „Manažeři musejí bourat dům, zatímco jej současně přestavují,“ konstatoval magazín Focus.