name | autoweek.cz

Šéf Renaultu přemýšlí o výměnách akumulátorů

Šéf Renaultu přemýšlí o výměnách akumulátorů

17.05.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový šéf skupiny Renault Luca de Meo uvažuje o vybavení elektrických automobilů vyměnitelnými akumulátory.
Rychlá, automatická výměna akumulátorů může předejít dlouhé době nabíjení, které jsou pro elektromobily jinak typické. Před téměř deseti lety společnost Renault navrhla elektricky poháněnou verzi kompaktního sedanu Fluence pro stanice na výměnu akumulátorů u startupu Better Place. Myšlenka se však neuchytila ​​a společnost Better Place musela v roce 2013 podat návrh na likvidaci.
 
„Pověřil jsem naše inženýry, aby našli řešení, které sahá až k myšlence propagované Renaultem kolem let 2010/2011, a můžeme jej vidět na některých automobilech,“ řekl de Meo pro Financial Times.
 
Na začátku roku 2020 Renault představil studii elektromobilu Morphoz s modulární architekturou a systémem výměny akumulátorů, dosud však neexistují žádné konkrétní plány na jeho sériovou produkci.
 
Začínající čínský výrobce elektromobilů Nio, který letos expanduje do Evropy, považuje svou rostoucí síť stanic pro výměnu akumulátorů BaaS za důležitou konkurenční výhodu vedle vlastních nabíjecích stanic a dalších služeb. Číňané také umožňují svým zákazníkům dovybavení akumulátorů, což usnadňuje architektura vozidla navržená pro automatickou výměnu akumulátorů.
 
„Není o tom rozhodnuto, ale myslím, že je to zajímavá možnost. Budeme muset najít pragmatické řešení, ale z obchodního hlediska existuje argument pro oddělení akumulátoru od vozidla,“ řekl de Meo.
 
Jedním z bodů kritiky elektromobilů je to, že akumulátory časem ztrácejí kapacitu a v případě závad mohou provozovateli vozidla způsobit vysoké náklady za opravu. To straší potenciální zákazníky, nicméně díky technickému pokroku a zárukám výrobců to již není tak velkou překážkou jako před několika lety. Aby si Renault získal důvěru zákazníků, již dříve poskytl vestavěný akumulátor svého úspěšného elektromobilu Zoe k pronájmu za měsíční poplatek, nyní to však již nepovažuje za nutné. De Meo zatím neuvedl, jaké nové obchodní modely má na mysli pokud jde o vyměnitelné akumulátory a není jasné, zda by Renault, stejně jako Nio, vytvořil vlastní síť výměnných stanic.