name | autoweek.cz

Šéf Volva chce zákaz spalovacích motorů

Šéf Volva chce zákaz spalovacích motorů

04.12.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson tvrdí, že by vlády měly zakázat auta se spalovacími  motory namísto podpory prodeje elektromobilů.
Generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson se domnívá, že zákaz vozidel se spalovacími motory by byl efektivnějším způsobem, jak přimět automobilky k přechodu na elektrický pohon, než pokračovat v poskytování dotací na elektricky poháněné automobily s akumulátory. Prohlásil to v rámci summitu Future of the Car, pořádaného deníkem Financial Times, kde Samuelsson označil spalovací motor za „technologii minulosti“. Samuelsson rovněž ocenil příslib britské vlády povolit od roku 2030 pouze prodej vozidel s elektrickým pohonem.
 
Automobilka Volvo potvrdila svůj závazek být do roku 2030 značkou pouze s vozidly s elektrickým pohonem. Volvo věří, že do roku 2025 dosáhne 50 % svého prodeje elektromobily, přičemž zbytek budou do značné míry vozidla s hybridními pohony. Ale přejít do roku 2030 na čistě elektrický pohon je hodně ambiciózní cíl. Samuelsson ovšem věří, že luxusní segment z hlediska elektrifikace předběhne automobily pro běžné občany, což prémiovým značkám umožní dosažení tohoto cíle do roku 2030. „Jsme přesvědčeni, že segment prémiových automobilů se postupem času stane plně elektrickým a naší ambicí je stát se v tomto segmentu lídrem,“ uvedl na summitu.
 
Generální ředitel Volvo Cars si nemyslí, že státní podpora prodeje elektromobilů bude stačit k jejich rozšíření v potřebném měřítku. „Nikdo nemůže vybudovat úspěšné a ziskové podnikání spoléháním se na prodejní pobídky. Dočasné pobídky mohou pomoci povzbudit průmysl k správnému rozvoji, ale pro vlády by bylo efektivnější stanovit jasný program směřující k elektrické budoucnosti,“ vysvětlil Samuelsson. Jak ale upozorňují FT, obchodní úspěch Tesly je založen především na dotacích...
 
Financial Times rovněž uvedly:
Automobilky nyní čelí většímu tlaku na přechod k elektricky poháněným vozidlům než se původně předpokládalo. Dá se očekávat, že se i další země připojí k postupnému zakazování prodeje nových vozidel se spalovacími motory. Očekává se, že zpřísněné limity emisí do roku 2030 povedou k velkému nárůstu prodeje elektricky poháněných vozidel v celé Evropě. Proces ukončování prodeje nových vozidel se spalovacími motory ve Velké Británii má být postupný, ale mnoho výrobců automobilů varuje, že tento cíl je příliš ambiciózní bez širokého přijetí této technologie ze strany veřejnosti. Povolení prodeje určitých typů automobilů s hybridním pohonem do roku 2035 zmírní zátěž pro některé výrobce, jako je Toyota.
 
V mezidobí plánuje společnost Volvo obnovit jednání o fúzi s čínskou automobilkou Geely. Postupně zavádějí sdílení platforem, nicméně Samuelsson tvrdí, že i v případě úplné fúze bude cílem zachovat jedinečnou identitu obou značek. Švédská značka včetně její divize pro elektrické automobily Polestar, je vlastněna společností Zhejiang Geely Holding Group, která vlastní rovněž společnosti London EV Company (LEVC), Lotus Cars, Lynk & Co a Geely Auto.