name | autoweek.cz

Sever proti jihu

Sever proti jihu

16.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V průběhu prvního pololetí bylo v Evropě zaregistrováno o 2,1 % méně nových osobních aut než před rokem. Pololetí ukazuje, že se nová auta prodávají na sever od Alp, zatímco ve Středomoří je situace nadále velmi špatná, což ovlivňuje i výsledky jednotlivých značek.

Pololetní prodejní výsledky v Evropě vykazují celkový pokles o 2,1 %, nicméně hodnocení jednotlivých zemí je značně rozdílné. Největší vliv na to měl červnový pokles prodeje nových aut prakticky na všech významnějších trzích. Pokračuje už několikaměsíční vývoj jako na houpačce. V květnu meziroční růst o 7,1 % budil dojem potvrzení oživení evropské ekonomiky. I v květnu ale byly prodejní čísla daleko za běžnou úrovní v době před krizí. Červnový pokles prodeje je ale největší za posledních osm měsíců, tedy od doby ukončení státních podpor prodeje (šrotovného) na většině největších evropských trhů.

Připomeňme, že šrotovné skončilo ve Francii v prosinci 2010, ve Španělsku v červnu 2010, v Británii v březnu 2010, v Itálii v prosinci 2009 ale v Německu už v březnu 2009. Ve většině zemí ale šrotovné ovlivňovalo prodejní výsledky ještě v následujících dvou až třech měsících (v Německu dokonce ještě déle) podle toho, jak byla dodávána a registrována auta pořízená v rámci těchto podpůrných akcí.

Zatímco největší evropský trh Německo navzdory mírnému červnovému poklesu (o 0,3 %) celkově vykazuje příznivý vývoj s pololetním růstem o 10,5 % a Francie se pohybuje celkově pohybuje na loňské úrovni s pololetním růstem o 1,0 % (ale červnovým propadem o 12,6 %), další velké trhy (Velká Británie a Itálie) jsou nadále v útlumu po loňských dobězích podpor trhu, přičemž situace ve Španělsku s pololetním propadem o 26,8 % a červnovým dokonce o 31,4 % je ovlivněna pokračující hospodářskou krizí. Naopak překvapující oživení trhu nastalo v Irské republice, donedávna těžce zasažené hospodářskou krizí.

Po nadějném vývoji v prvních měsících roku se v červnu do mínusu dostaly i významné evropské trhy střední velikosti, které nezaváděly šrotovné vůbec nebo jen v mnohem menším rozsahu jako např. Nizozemsko, Skandinávie, Rakousko nebo Švýcarsko. Všechny tyto země ale navzdory červnovému poklesu vycházejí z prvního pololetí jako vítězové s dvouciferným procentním růstem prodeje v porovnání s loňským prvním pololetím.

Růst prodeje - velký v procentech, ale malý v absolutních číslech - zaznamenala řada východoevropských zemí. Celkově ale pohled na pololetní výsledky ukazuje jediný patrný trend - na sever od Alp se trhům s osobními auty daří, zatímco situace ve Středomoří je i nadále velmi špatná. Výjimku představuje jen Velká Británie.

 

Mezi výrobci pokračuje v dobývání stále většího podílu na trhu Volkswagen se všemi svými značkami včetně značky Škoda. Naopak problémy zemí na jihu Evropy postihly obě francouzské společnosti Renault a PSA, stejně jako italský Fiat. Francouzi si ale, na rozdíl od Fiatu, vylepšují prodejní bilanci na rozvíjejících se trzích mimo Evropu, takže jejich globální výsledky ve skutečnosti vykazují zvýšení objemu prodeje.

I nadále se skvěle daří trojici německých exkluzivních značek, tj. Audi, BMW a Mercedesu-Benz, přičemž k růstu BMW nemalou měrou přispívají i nové modely Mini, takže je z tohoto tria nejúspěšnější. Německé automobilky v čele s Volkswagenem navíc znatelně získávají v zámoří, především v Severní Americe (kde po letech přerušily dominantní postavení Lexusu), Brazílii a Číně.

Pokračuje úspěšné období korejských Hyundaie a Kia. Pozoruhodné je, že navzdory problémům japonských značek, částečně vysvětlitelných potížemi s výrobou po jarním zemětřesení v Japonsku (největší problémy mají Honda a Mazda), vykazují velký růst objemu prodeje Nissan a Mitsubishi. Přitom se zdá, že velká část zisku Nissanu padá na vrub jeho aliančního partnera Renaultu, což je důvodem k zamyšlení pro šéfa obou Carlose Ghosna...

Velmi nepříjemná je situace Opelu, který po úspěšném nástupu do letošního roku opět upadl do ztráty. Přitom jeho partner ze stáje GM Chevrolet udržuje stabilní prodej, což vlastně znamená růst podílu na trhu. Otázkou je, jak dalece červnové špatné prodejní výsledky Opelu ovlivnily úvahy německého tisku týkající se nejisté budoucnosti značky v rámci koncernu General Motors. Každopádně červnový propad prodeje přišel pro Opel v tu nejméně vhodnou dobu.