name | autoweek.cz

Silicon Valley soudí, že Detroit musí začít opět od začátku

Silicon Valley soudí, že Detroit musí začít opět od začátku

06.10.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Automotive News vyšel zajímavý článek, který doporučuje krizí zmítanému americkému automobilovému průmyslu hledat inspiraci v odvětví počítačů. Text vyvolal velkou polemiku. S řadou jeho myšlenek je těžké souhlasit, nicméně stojí za to se nad ním zamyslet.

Podnikaví kapitalisté ze Silicon Valley se chtějí s těmi, kteří si myslí, že miliardy dolarů federální pomoci zachránily americký automobilový průmysl, podělit o svůj odlišný názor.
Varují, že americký automobilový průmysl se již nikdy nemůže stát konkurenceschopným, neboť zůstává příliš připoután ke skomírajícímu modelu podnikání a je příliš vzdálen od kontaktu se skutečnými zdroji inovací.
Místo toho očekávají příchod nové skupiny dravých společností, které budou výdělečné, protlačí se do popředí a převezmou automobilky kdysi známé jako Velká trojka. Právě tak odnikud před deseti lety přišla Google Inc. aby zastínila zavedené technologické společnosti. „Nevěřím tomu, že americký automobilový průmysl může být konkurenceschopný,\" tvrdí Ray Lane, výkonný spoluředitel u firmy Kleiner, Perkins, Caufield & Byers. „Nepředpokládám, že bude některá z těchto nových automobilek sídlit v Detroitu.\"
Lane podporuje výrobce nabíjecích hybridních automobilů Fisker Automotive, který se chystá prodávat model za 39 000 dolarů. Lane rovněž počítá s tím, že se stane předsedou společnosti V-Vehicle, která v červnu dala na vědomí, že v Louisianě plánuje výrobu vozidel „ohleduplných vůči životnímu prostředí\", a to s finanční podporou miliardáře T. Boone Pickense.
Lane uvedl, že Detroit ztratil svého podnikatelského ducha. „Po dlouhá léta stáli v jejich čele účetní a právníci, nikoli inženýři a podnikatelé,\" řekl Lane. „Taková situace je v pořádku, když se průmysl nemění.\"


Nový začátek
Co by tedy společnosti Ford Motor, General Motors a Chrysler Group měly udělat, aby obnovily svou převahu na trhu? „Začít znovu,\" říká Marc van den Berg, výkonný ředitel společnosti VantagePoint Venture Partners, která podporuje dravou automobilku Tesla Motors a firmu Better Place, zajišťující infrastrukturu pro elektrická vozidla.
Americký automobilový průmysl v loňském roce tvrdě zasáhly vysoké pevné náklady na závazky v oblasti zdravotní péče a nejnižší úroveň prodeje za 27 let. Poté, co za první polovinu letošního roku poptávka nedosáhla počtu, který by sliboval dosažení 10 miliónů vozů, program šrotovného přispěl ke zvýšení prodeje osobních automobilů k červenci na teoretických konečných 11,1 milionů vozů a v srpnu dokonce na 13,7 milionu. Prodej za celý rok 2009 je však nadále nižší o 28 %.
GM a Chrysler procházejí restrukturalizací v rámci bankrotů financovaných federální vládou. Od vlády už obdržely 60 miliard dolarů. Dokonce i Ford, který se vyhnul mimořádné federální pomoci a bankrotu, se spoléhá na vládní podporu ve formě téměř 6 miliard vysoce levné vládní půjčky určené na vývoj tzv. hospodárných vozidel.


Přepracovat model podnikání
Kapitalisté ze Silicon Valley říkají, že jediným způsobem, jak může detroitská trojka uspět, je naprosté přepracování modelu podnikání a přechod ke konstruování atraktivních automobilů. Vinod Khosla, výkonný hlavní partner firmy Khosla Ventures, řekl, že pro inovaci modelu podnikání a technologie prostor existuje. Khosla uvedl, že americké automobilky musí přijmout inovace na všech úrovních. Poukázal na firmu Better Place, která staví infrastrukturu pro dobíjení elektrických automobilů a stanice pro výměnu akumulátorů. Podle Khosly Better Place říká: \"Nedovolte zákazníkovi kupovat akumulátory.\" To je podle něj inovace modelu podnikání. \"Takových možností inovace jsou spousty,\" uvedl.
Investoři v Silicon Valley mají velké podíly v dopravním sektoru a snaží se ohlašovat další vlnu inovací u automobilů. Khosla, spoluzakladatel počítačové společnosti Sun Microsystem, podporuje řadu výrobců biopaliv, jako je Coskata. Jeho předchozí firma, Kleiner Perkins, což je bohatý fond, který podporoval tak dobře známá jména jako je Google a Amazon, se zaměřila na sektor zelených technologií a vsadila na takové firmy, jako jsou Fisker a výrobce palivových článků Bloom Energy.
Ray Lane z Kleiner Perkins řekl, že úspěch firem Google a Amazon pramenil mnohem více z jejich jedinečných modelů podnikání než z technologie. \"Google vyvinul důmyslnou technologii, ale bylo tady dalších deset firem, které měly podobnou. Byla to inovace v modelu podnikání, která ve firmě Google tvořila hodnoty.\"


Nová jména
Raj Atluru, výkonný ředitel dalšího podnikatelského kapitálového fondu v Silicon Valley, Draper Fisher Jurvetson, řekl, že velké automobilky budou nadále existovat. Avšak předzvěstí změny v tomto odvětví se stanou nová jména. \"Tata Nano úplně změní celý dodavatelský řetězec. Oni mění ekonomiku,\" řekl Atluru. \"Automobilka Chery se jako úplný nováček v automobilovém průmyslu dostala k příjmům 6 miliard dolarů.\"
Chery Automobile patří do rozšiřujícího se okruhu čínských firem, které vedou rozhovory s evropskými nebo americkými značkami, aniž se k čemukoli zavazují, zatímco indická automobilka Tata Motors se dostala na první stránky novin zásluhou svého malého automobilu Nano za 2500 dolarů.
Draper Fisher, který na trh přivádí společnosti, které mění odvětví, jako je internetová telefonní společnost Skype a e-mailová firma Hotmail, sází na nízkonákladovou indickou firmu Reva, zabývající se výrobou elektrických automobilů. Lane z Kleiner Perkins řekl, že řada změn v automobilovém průmyslu včetně efektivity pohonného ústrojí a elektrifikaci \"nás na příštích padesát až sto let přivede do úplně jiného odvětví, než jaké se budovalo před sty lety.\"