name | autoweek.cz

Škoda Auto plánuje investice do elektromobility

Škoda Auto plánuje investice do elektromobility

25.03.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto prošla loňskou krizí, vyvolanou pandemií koronaviru, relativně úspěšně a dosáhla solidní prodejní i finanční výsledky. V roce 2021 očekává oživení a do následujících let plánuje investice 2,5 miliardy eur, přičemž více než polovina z toho bude směřovat do elektromobility.
„Rok 2020 byl pro společnost Škoda Auto složitý, nicméně úspěšný,“ konstatoval při výroční konferenci generální ředitel společnosti Thomas Schäfer. Navzdory 19% poklesu už sedmý rok v řadě celosvětové dodávky vozů Škoda překonaly hranici 1 milionu vozů, a to navzdory výpadkům výroby, uzavření showroomů a dramatickému poklesu prodeje na největším trhu v Číně. Na většině významných trhů značka zvýšila svůj tržní podíl.
 
Škoda Auto sice za loňský rok vykázala pokles zisku o 54,5% v roce 2020 při poklesu tržeb o 13,8 %, nicméně i opět dosáhla pozitivní výsledek a vykazuje míru zisku a vynikající rentabilitu tržeb na jedné z nejvyšších úrovní ze všech značek koncernu Volkswagen ale i v rámci celého evropského automobilového průmyslu. Významnou měrou k tomu přispěly i úspory dosažené snížením fixních nákladů o 550 milionů eur.
 
Škoda Auto dosáhla úspěch strategií směřující k rozšiřování nabídky variant směrem k segmentům cenově dostupných vozů aniž by usilovala o to být zde nejlevnější. V letošním roce bude uvedena nová generace modelu Fabia a v rámci koncernu byla potvrzena i výroba nové generace Fabie Combi od roku 2023.
 
Škoda Auto věří, že v roce 2021 skončí globálního pokles prodeje automobilů, nicméně i v Mladé Boleslavi čelí nejistotě ohledně pokračující pandemie koronaviru a nedostatku polovodičů. Generální ředitel Thomas Schäfer uvedl, že automobilka zatím nedostatek polovodičů zvládá, jeho důsledky zatím nebyly viditelné a neprojevily se zastavením ani omezením výroby jako u jiných výrobců, protože se situaci přizpůsobují příslušné procesy, nicméně situace je velmi složitá a nestabilní a do budoucna nelze předvídat dopad.
 
Škoda Auto byla v rámci koncernu Volkswagen pověřena významnými úkoly. V Mladé Boleslavi se bude vyvíjet nová generace vozů Volkswagen Passat/Škoda Superb, které se budou od roku 2023 vyrábět v Bratislavě. Škoda Auto zabezpečuje aktivity koncernu na významných rozvojových trzích - kromě Indie v Rusku, kde vloni dosáhla mimořádný úspěch s růstem prodeje, a v Severní Africe.
 
Na klíčovém trhu společnosti Škoda v Evropě bude v budoucnu dominovat elektrický pohon. Podle Schäfera by elektrifikované vozy měly v roce 2030 představovat přes 50 % prodeje značky. Podle něho nicméně zatím ještě nedozrál čas pro úplné opuštění spalovacích motorů, mimo jiné i proto, že na mnoha významných trzích značky bude jejich prodej ještě dlouho pokračovat.
 
Škoda do rozvoje elektromobility plánuje v rámci svého pětiletého investičního plánu investice ve výši 1,4 miliardy eur. Další investice budou směřovat do digitalizace (650 milionů eur) a modernizace výrobních závodů (350 milionů eur).
 
V letošním roce Škoda zahajuje celoevropský prodej prvního elektromobilu vyráběného v Mladé Boleslavi Enyaq iV. Jeho přijetí zákazníky předčilo očekávání, takže byla výroba rozšířena až na 350 vozů denně. Celkový objem produkce ovšem bude záviset na tom, zda bude dostatek akumulátorů. Jisté je, že se prodá vše, co se v Mladé Boleslavi vyrobí. Přitom zvýšení prodeje tohoto modelu přinese ještě před koncem roku uvedení varianty Coupé.
 
Thomas Schäfer připustil potřebu nabídnout od roku 2022 menší, cenově dostupnější elektromobil než je Enyaq iV a zájem o projekt malého elektromobilu ohlášený před týdnem Seatem pro rok 2025. O místě výroby těchto vozů ale zatím podle Schäfera nebylo v rámci koncernu rozhodnuto. Škoda Auto má rovněž zájem podílet se na vybudování koncernové gigatovárny na akumulátory v České republice. To by mělo z hlediska koncernu velké výhody i z hlediska logistiky. Přitom ale zdůraznil potřebu aktivní podpory české vlády.