name | autoweek.cz

Škoda bilancovala úspěšný rok

Škoda bilancovala úspěšný rok

21.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V prvním roce realizace Růstové strategie Škoda 2018 automobilka dosáhla rekordy v objemu výroby i prodeje a obrat poprvé překročil hranici deseti miliard eur. Škoda chce i nadále růst rychleji než trhy. Investovat bude zejména do rozšiřování výroby i vývoje v České republice.

Rok 2011 byl pro automobilku Škoda nejlepším rokem v její historii. Počet dodávek zákazníkům vzrostl od ledna do prosince 2011 o 15,3 % na 879 200 vozů. Současně vzrostl obrat společnosti Škoda o 18,1 % na celkových 10,3 miliard eur (z 8,7 miliard eur v roce 2010), takže poprvé tak překonal hranici 10 miliard eur. Provozní výsledek vzrostl také: 743 milionů eur odpovídá nárůstu o 66,1 % ze 447 milionů eur v roce 2010.

„Naše Růstová strategie přináší výsledky," řekl předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland, „Podařilo se nám nadprůměrně zvýšit jak odbyt, tak finanční ukazatele. Vytvořili jsme tak vynikající výchozí základnu pro růstový kurs příštích let. Mimořádný dík patří vynikajícímu týmu pracovníků společnosti Škoda, bez něhož by nebylo možné tak dobrých výsledků dosáhnout.“

Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 15,3 % na 879 200 vozů, což je nová rekordní hodnota. Značka přitom rostla ve všech prodejních regionech silněji než trh a většinou zvýšila i svůj tržní podíl. Její celosvětový tržní podíl k 31. 12. 2011 vzrostl na více než 1,4 %.

Nejvyššího procentuálního růstu dosáhla automobilka ve východní Evropě, konkrétně 47 %. Nejsilnějším trhem v tomto regionu bylo Rusko, kde prodej značky vzrostl o 62,5 % na 74 100 vozů. Také v Asii vzrostl odbyt - o téměř 50 % v Indii a v Číně, která se opět stala největším trhem značky Škoda, o 21,9 % na zhruba 220 100 vozů.

Výrazně proti celkovému trendu Škoda posilovala postavení na západoevropském trhu. Zatímco trh poklesl o 1,5 %, prodeje mladoboleslavské automobilky vzrostly o 8,6 %. Vozy značky Škoda byly žádané především v Německu, kde odbyt vzrostl o 13 %. Stabilní byly prodeje značky Škoda na celkově klesajících trzích střední Evropy, takže za složitých ekonomických podmínek značka dosáhla nárůstu odbytu o 1,7 %.

Rostoucí poptávce se modely značky Škoda těší nejen mezi rodinami, ale také mezi podnikateli. V rámci fleetových zakázek prodala společnost Škoda v uplynulém roce více než 239 000 vozů, tedy přes 27 %, což představuje nárůst o 26,7 %. "Mezi provozovateli vozových parků se soustřeďujeme zejména na malé a střední společnosti," řekl k tomu Vahland.

Pozitivní vývoj odbytu se odrazil i na finančních ukazatelích. Obrat podniku ve fiskálním roce 2011 vzrostl o 18,1 % na 10,3 miliard eur a poprvé tak překročil hranici deseti miliard eur. Provozní výsledek uplynulého roku dosáhl hodnoty 743 milionů eur, tj. nárůst o 66,1 %, resp. o 296 milionů eur v porovnání s uplynulým rokem.

Provozní rentabilita dosáhla hodnoty 7,2 %. „Obrat přes 10 miliard eur a téměř tři čtvrtě miliardy provozního výsledku, tyto hodnoty potvrzují ziskovost a solidnost podniku," zdůraznil člen představenstva společnosti Škoda za oblast financí Winfried Krause.

Zisk před zdaněním činil 783 milionů eur (+87,2 %) a zisk po zdanění dosáhl hodnoty 652 milionů eur.

Výše investic vzrostla ve srovnání s rokem 2010 o 165 milionů eur na částku 568 milionů eur. „Cílenými investicemi do produktů, trhů a kapacit jsme vytvořili důležité podmínky pro další růst“, řekl Krause.

„I přes určité ochladnutí rámcových ekonomických podmínek v západní Evropě a v některých středoevropských zemích se na naši budoucnost díváme s lehkým optimismem," řekl Vahland.

 

Budoucnost značky Škoda je v České republice

Winfried Vahland zdůraznil význam, jaký bude i pro budoucnost značky Škoda mít Česká republika:

"Růst, který očekáváme v nadcházejících letech, vyžaduje odpovídající investice, zejména do rozšíření výrobní kapacity našich domácích lokalit. Náš ekonomický potenciál využíváme k investování do budoucnosti značky Škoda. Jen v roce 2011 jsme investovali 568 milionů eur. Největší podíl z této částky pak zde v České republice.

V roce 2011 jsme na celém světě vytvořili více než 1850 nových pracovních míst, z toho asi 90 % v České republice. Jedná se o rozšiřování výroby v Kvasinách, Mladé Boleslavi či v Indii, ale také o místa pro zaměstnance ve výzkumu a vývoji, nástrojárně a marketingu.

V České republice začneme vyrábět třetí model - kompaktní vůz. Zvyšujeme kapacity pro výrobu řady Octavia a nového vozu ze současných 800 na 1200 vozů denně. V Kvasinách navýšíme kapacitu pro výrobu modelu Yeti na 100 000 kusů ročně, tedy dvojnásobek původního plánu. Budeme zde rovněž vyrábět sady pro montáž v ruském závodu GAZ v Nižném Novgorodu.

Závod ve Vrchlabí přestavujeme tak, aby do konce roku 2012 mohl vyrábět dvojspojkové převodovky DQ200.

Investujeme do nových školicích zařízení. Jedním z nich je Servisní tréningové centrum v Kosmonosech, rozšiřujeme naše celosvětové logistické středisko a budujeme Lean Center. Po převzetí zkušebny v Úhelnici nyní dokonce máme k dispozici vlastní zařízení na uskutečňování crash-testů. Na počátku roku jsme schválili rozšíření centra Technického vývoje v Česaně. Výstavbu chceme zahájit do konce letošního roku.

To vše dokazuje, že srdce Škody Auto bije v Evropě. Naším domovem je Česká republika, země s velkou tradicí v oblasti výroby automobilů, domov světově uznávaných značek. Zároveň se ale musíme vydat do světa, protože svět za námi nepřijde."